אחרי שנתיים: בג"ץ ביטל החלטה של הרבנות הראשית

לפני כשנתיים דחתה ועדת הייבוא של הרבנות הראשית את בקשת תאגיד הכשרות של צהר להכיר בו כגוף נותן כשרות למוצרי מזון מיובאים. בדיון שהתקיים הבוקר הסכימה הרבנות הראשית לבטל את החלטתה לאחר ביקורת של בית המשפט

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/06/23 13:10 ב בתמוז התשפג

אחרי שנתיים: בג"ץ ביטל החלטה של הרבנות הראשית
תעודת כשרות | , צילום: Hadas Parush/Flash90

בפסק דין חריג שניתן הבוקר (ד') בבית המשפט העליון התקבלה בהסכמת המדינה, עתירה שהגיש תאגיד הכשרות של "צהר" כנגד החלטת הרבנות הראשית לישראל שלא להכיר בו כגוף המעניק כשרויות למוצרי מזון מיובאים מחו"ל. 

ראשי מערך הכשרות של

ראשי מערך הכשרות של "צהר" | צילום: Flash90

הרבנות הראשית הפריטה לפני מספר שנים את שירותי ההשגחה על מוצרי מזון המיובאים מחו"ל, והסמיכה גופי כשרות פרטיים חרדיים ובהם "בד"ץ העדה החרדית", "בית יוסף" וגופים נוספים לתת הכשרים ליצרנים זרים. שוק זה מגלגל סכומי עתק המוערכים במאות מיליוני שקלים בשנה, משום שמרבית מוצרי המזון המשווקים בישראל מיוצרים בחו"ל. אישור הרבנות הראשית מאפשר ליבואנים ולמשווקים לסמן את המוצר כ"כשר". 

לפני כשנתיים דחתה ועדת הייבוא של הרבנות הראשית את בקשת תאגיד הכשרות של צהר להכיר בו כגוף נותן כשרות למוצרי מזון מיובאים, בהחלטה בה נטען לכשלים בתפקוד מערך הכשרות ולפעילות בלתי חוקית של מערך הכשרות של צהר בישראל.

"מברכים על הודאתה של הרבנות הראשית בטעות שיצאה תחת ידיה"

כאמור, בדיון שהתקיים הבוקר הסכימה הרבנות הראשית לבטל את החלטתה מהטעם הבסיסי ולפיו טרם מתן ההחלטה היא נמנעה מלקיים הליך מנהלי תקין ואף לקבל את התייחסות צהר להאשמות שהוטחו בה, וזאת לאחר שבית המשפט העליון מתח עליה ביקורת וציין כי זכות הטיעון אינה זכות חדשה במשפט הישראלי אלא עקרון יסוד הקיים עשרות שנים. 

בית המשפט קצב מועדים לניהול ההליך והעמיד את הרבנות הראשית על חובתה לנהל הליך מלא ותקין תוך שהוא מציין כי כל טענותיה של צהר שמורות לה. בית המשפט אף הורה לרבנות הראשית לשלם לצהר את הוצאות ההליך.

עורכי הדין אסף בנמלך ואורית לביא נשיאל שייצגו את צהר מסרו בתגובה: "אנו מברכים על פסק דינו של בית המשפט העליון מהבוקר ועל הודאתה של הרבנות הראשית בטעות שיצאה תחת ידיה. אנו מקווים לעבוד ביחד עם הרבנות הראשית לשם שיפור הכשרות וקידום התחרות בישראל לרווחת הציבור".