בחירות לרבנות הראשית

הבחירות לרבנות בדרך למהפך? החוק שיאפשר לרב שפירא להיות הרב הראשי מתקדם

הצעת החוק להעלאת גיל ההתמודדות בבחירות לרבנות הראשית הונחה על שולחן הכנסת, מהלך שיכשיר את התמודדותו של הרב יעקב שפירא לתפקיד הרב הראשי האשכנזי

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/06/23 18:35 ל בסיון התשפג

בדרך למהפך? החוק שיאפשר לרב שפירא להיות הרב הראשי מתקדם
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרב הראשי הבא? בעוד חברי הכנסת צפויים להצביע הערב (ב') על החוק לדחיית הבחירות לרבנות הראשית בחצי שנה, הצעת החוק להעלאת גיל ההתמודדות בבחירות לרבנות הראשית הונחה על שולחן הכנסת על ידי חברי הכנסת מהליכוד. על פי הצעת החוק, גילו של המתמודדים לתפקיד יעלה לגיל 75 שנה במקום 70 שנה. מהלך זה, יאפשר לראש ישיבת מרכז הרב, הרב יעקב שפירא להתמודד בבחירות לתפקיד הרב הראשי האשכנזי.

בדברי ההסבר נכתב כי בעקבות הארכת תוחלת החיים, יש להאריך את גיל ההתמודדות. "כיום מכהנים במשרות ציבוריות בכירות אנשים בני 'הגיל הרביעי', כלומר בעשור השמיני ואף התשיעי לחייהם. העלאת רף הגיל המרבי לכהונת הרב הראשי לישראל באופן מידתי ומדוד תבטיח שלצד הרצון להצערת המערכת, יישמרו עקרונות יסוד חוקתיים שלפיהם אין להפלות אדם רק בשל גילו. העלאת הרף תעניק גם למועמדים ראויים הנמצאים בעשור השמיני לחייהם את הזכות להיבחר ולהתמודד על כהונת הרב הראשי", נכתב בהצעת החוק.

הרב שפירא עם נתניהו

הרב שפירא עם נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

סמוטריץ' התנגד בעבר לחוק: "אין לזה סיכוי"

בעבר התבטא יו"ר הציונות הדתית השר סמוטריץ' בנושא והסביר מדוע אין להעביר את החוק כשאמר: "יש לי הערכה גדולה מאוד לישיבת מרכז הרב כספינת הדגל של עולם הישיבות. זכיתי לגדול בה, אבא שלי למד שם, ויש לי הערכה עצומה לרב יעקב שפירא שהוא הרבה יותר מראוי להיות רב ראשי", אמר סמוטריץ' בראיון לעטרה גרמן וריקי ממן ב"מקור ראשון". "אבל בסיטואציה הפוליטית שנוצרה, הערכת המצב אחרי שיחות עם ראש הממשלה וראשי המפלגות היא שאין לזה סיכוי".