מסתמן - כהונת המפכ"ל שבתאי לא תוארך

השר לביטחון לאומי החליט לא להאריך בשנה את כהונת המפכ"ל שבתאי. יחסיהם של השניים היו מתוחים לאורך כל תקופת כהונתו של בן גביר ובתקופה האחרונה הידרדרו | במקביל: מינוי הניצבים במשטרה יתעכב

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 15/06/23 15:46 כו בסיון התשפג

מסתמן - כהונת המפכ"ל שבתאי לא תוארך
בן גביר ושבתאי, הכהונה לא תוארך, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כהונת המפכ"ל לא תוארך, כך החליט השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. על פי הפרסום של איציק סבן ב"ישראל היום", בן גביר שיתף את מקורביו בהחלטה כאשר מצד שני, מקורבים למפכ"ל טוענים כי החליט בעצמו לא להמשיך לעוד שנה בתפקידו, אך נמנע מלהודיע על כך לציבור. אם כך, כהונתו של שבתאי תסתיים בעוד מספר חודשים. המפכ"ל נזכיר, שוהה בחו"ל ויחזור ארצה הלילה.

 

שני הגורמים המרכזיים להחלטה

לאורך כל תקופת כהונתו של בן גביר בתפקיד, ידעה מערכת היחסים ביננהם לא מעט עליות וירידות כשברוב הזמן שררה מתיחות גדולה בין השניים. מבחינתו של בן גביר, שבתאי נכשל בשני דברים מרכזיים: הפשיעה בחברה הערבית והמינויים בצמרת המשטרה להם התנגד בן גביר, את הדברים אמר לו במהלך פגישה ביניהם. בתוך כך, בן גביר צפוי שלא לאשר את המינויים ששבתאי מעוניין להביא ובניהם את מינויו של מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן כמחליפו של ניצב עמי אשד כמפקד מחוז תל אביב.

בן גביר והמפכ"ל שבתאי

בן גביר והמפכ"ל שבתאי ברגעים יפים יותר. צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

עמי אשד: ההליך להדחתי פסול

לאחרונה, במכתב ששלח ניצב אשד למפח"ל,  טען כי הדחתו מונעת משיקולים זרים ולכן היא אינה חוקית. "אין לי כוונה להשתתף בסבב המינויים", כתב אשד לשבתאי, "ההליך להדחתי הוא פסול, בלתי חוקי ובטל מעיקרו. שיקוליך זרים, פוליטיים והדחתי היא על רקע אישי ופוליטי. מפקד ערכי לא נוטש את פקודיו ואת הציבור בימים קשים וסוערים אלו".

ההדלפה והתגובה הקשה במשטרה

כאמור, לאורך כל החודשים האחרונים יחסיהם של שבתאי ובן גביר חוו עליות וירידות. לשיא הגיעו עם הדלפת השיחה בין בן גביר והמפכ"ל במהלכה נשמע שבתאי אומר כי "הם רוצחים אחד את השני, זה הטבע שלהם. זו המנטליות של הערבים". במשטרה הגיבו לאחר ההדלפה ואמרו: "במשטרה נדהמים מכך שהשר ולשכתו מקליטים שיחות אישיות בין השר למפכ"ל, וזועמים על הוצאת דברים מהקשרם בשיחה שעסקה בדפוסי ההתנהגות בחברה הערבית".