המגילות הסודיות של חכמי הקבלה הגיעו לספרייה הלאומית

לקראת המעבר למשכנה החדש רכשה הספרייה הלאומית אוסף נדיר וחשוב של כתבי יד ואיורים קבליים (אילנות קבליים), המצטרפים לאוסף הקבלה הקיים בספרייה - שהינו אוסף הקבלה הגדול בעולם

חדשות כיפה חדשות כיפה 11/06/23 17:45 כב בסיון התשפג

המגילות הסודיות של חכמי הקבלה הגיעו לספרייה הלאומית
המגילות הקבליות, צילום: באדיבות הספרייה הלאומית

הספרייה הלאומית רכשה אוסף נדיר של אילנות קבליים: עם רכישת האוסף תהיה הספרייה הלאומית בעלת האוסף הגדול, המקיף והחשוב ביותר של אילנות קבליים בעולם, האילנות הקבליים הם מגילות, חלקן באורך של יותר מ 11 מטר, המציגות תרשימים בצורת עצים, שסייעו להמחשת הרעיונות של תורת הסוד היהודית.

האילנות הקבליים

האילנות הקבליים צילום: באדיבות הספרייה הלאומית

אוסף ה"אילנות" כולל 36 מגילות קלף ונייר - חלקן הארוכות ביותר בעולם מסוגן (באורך של עד 11 מטרים) - המציגות סמלים קבליים בצורה יוצאת דופן ומיוחדת באמצעות תרשימים מורכבים דמויי עצים הכוללים דמויות ואיורים שונים. מגילות אלה המכונות "אילנות קבליים", או "אילנות הספירות", מצטרפות ל-25 מגילות מאותו סוג שכבר מהוות חלק מאוסף הספרייה הלאומית. 

נוצרו בכל רחבי התפוצות והקהילות היהודיות בעולם

בעקבות קבלת האוסף החדש תאצור כעת הספרייה הלאומית את האוסף הגדול בעולם של אילנות קבליים, עם למעלה משישים מגילות המתוארכות לשנים 1660 עד 1920, שנוצרו בכל רחבי התפוצות והקהילות היהודיות בעולם: ממערב ומזרח אירופה, מתימן, כורדיסטן, מרוקו, עיראק ועוד. 

בעבור המקובלים האילנות הקבליים שימשו כמפה קבלית. ה"אילנות" היו חיוניים להבנת סתרי העולם, ולביצוע פרקטיקות ייחודיות לתפילה הקבלית. ציורי האילנות הם מסורת קבלית ידועה שראשיתה בראשית ימי פריחת הקבלה.   

האילנות הקבליים

האילנות הקבליים צילום: באדיבות הספרייה הלאומית

ד"ר חיים נריה, אוצר אוסף היהדות על שם חיים וחנה סולומון בספריה הלאומית, אמר: "האוסף נחשב לאוסף מגוון, ייחודי, בעל ערך היסטורי, מחקרי ואסתטי, של יצירה עברית מקורית. הוא מכיל תרשימים יפים ונדירים בצורה של מגילות שחלקן צבעוניות, באורכים משתנים, ממקורות שונים, היוצרות בעיני המתבונן חוויה רוחנית ואסתטית גם יחד".

רכישת האוסף נעשתה בסיוע הקרן ע"ש חנה וחיים סלומון בתמיכתה האדיבה של בתם נעמי סלומון, וכן בסיוע הקרן ע"ש וויליאם דוידסון.

האילנות הקבליים

האילנות הקבליים צילום: באדיבות הספרייה הלאומית