מלחמה באירופה

הרב הראשי סייע בחילוץ - ונקלע להפצצה

בעקבות פיצוץ הסכר בחרסון הרב משה אסמן הגיע עם משלחת סיוע הומניטרית לאיזור האסון - במהלך ניסיונות החילוץ המשלחת ספגה הפגזות כבדות מהצד הרוסי, בנס איש לא נפגע

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/06/23 18:05 יט בסיון התשפג

הרב הראשי  סייע בחילוץ - ונקלע להפצצה
הרב משה אסמן, הרב הראשי לאוקראינה, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במחוז חרסון שבדרום אוקראינה החל פינוי המוני של תושבים שמתגוררים ביישובים על גדות נהר הדנייפר, בעקבות האסון שאירע בסכר נובה קחובקה- שפיצוץ עז גרם לפריצתו וכמויות אדירות של מים החלו לדלוף במורד הנהר. בתוך כך, קיים חשש גדול לאסון הומניטרי ואקולוגי שילך ויתפתח במדינה. 

עם היוודע דבר האסון, הרב משה אסמן, רבה הראשי של המדינה, החל לברר את מצב הקהילות היהודיות שעוד נותרו במקום בכדי לראות כיצד ניתן לסייע. הרב הורה לאנשיו לארגן מקומות אירוח לפליטים מאזור האסון, בכפר היהודי "נטווקה" שבפאתי הבירה קייב, וארגן משלחת סיוע לאזור האסון.

"קורא לכל מדינה מוסרית לבוא ולסייע"

במהלך ניסיונות החילוץ במקום כוחות של הצבא הרוסי החלו לירות ארטילריה כבדה לכיוון משלחת החילוץ ורק בנס איש לא נפגע. הרב אסמן מסר: "אני קורא לכל מדינה מוסרית לבוא ולסייע בכדי למנוע את המשבר ההומניטרי שאנו עומדים בפתחו".

המשלחת יצא לסייע בצל האיום הרוסי

כאמור, לאחר ששוחח עם ראשי קהילות וגורמי ממשל רשמיים באזור האסון, החליט הרב הראשי להוציא באופן מיידי משלחת סיוע הומניטרית לאזור. למרות הסיכון הכרוך בכך, משום שהצבא הרוסי עדיין תוקף באזור, המשלחת הגיע הבוקר למקום והיא כוללת צוות רופאים שמתנדבים בשורות הקהילה היהודית, לצד משאיות ורכבים עמוסים במים, מזון, תרופות וביגוד. לאור המצוקה של בעלי החיים במקום המתנדבים הביאו עימם גם ציוד הצלה עבורם.

בנוסף, המשלחת הצטיידה גם בסירות גומי שיסייעו במאמצי החילוץ ורכבים שיכולים לנוע על המים. מלבד זאת,, כיוון שהמאגר שהופצץ היה מקור למי שתייה עבור תושבי האזור וכעת אין מקור חלופי, אנשים בהולים לקנות מים בעקבות המצוקה והחנויות מתחילות להתרוקן, המשלחת הביאה איתה  מכונות שמייצרות מים עבור התושבים.