בתוך קרטונים מכוסים בתא המטען: זה מה שהתגלה בירושלים

עשרות לבנות חרס קדומות שעליהן טביעות של הלגיון העשירי הרומי, שהחריב את ירושלים לפני כ-2000 שנה, נתגלו ברכב במהלך פעילות של בלשי ימ"ר ירושלים | "האריחים נעקרו מאתר עתיקות לפני זמן קצר. תלשו לנו פיסה מההיסטוריה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 31/05/23 17:09 יא בסיון התשפג

בתוך קרטונים מכוסים בתא המטען: זה מה שהתגלה בירושלים
הלבנים שאותרו, צילום: היחידה למניעת שוד, רשות העתיקות

עשרות אריחי ריצוף קדומים, נושאי טביעות חותם של הלגיון העשירי הרומי, נתפסו בפעילות של משטרת ירושלים בליל יום ג' האחרון. האריחים שימשו, ככל הנראה, חלק מרצפה של מבנה ציבורי -  יתכן של בית מרחץ.

התגלה: מדובר בממצאים ארכיאולוגים

במהלך פעילות מבצעית של בלשי ימ"ר ירושלים בשכונת בית חנינא, אותרו בתא מטען של רכב מספר קרטונים מכוסים, שעוררו את חשד השוטרים. בבדיקת תכולת הקופסאות התברר כי מדובר בממצאים ארכיאולוגים. השוטרים עיכבו את החשוד, בעל הרכב, והזעיקו למקום את מפקחי היחידה למניעת שוד של רשות העתיקות.

כאשר הגיעו מפקחי רשות העתיקות לתחנת המשטרה, הם נדהמו לגלות, שהחשוד החזיק ברכבו עשרות לבנים עתיקות בנות 2000 שנה בקירוב - מהתקופה הרומית, שעליהן חותמות וטביעות של הלגיון העשירי. על הלבנים נמצאו ראיות לכך שהן נעקרו לאחרונה מאתר עתיקות בשטח. החשוד עוכב ונחקר, ברשות העתיקות נבדקת גרסתו, לפיה הלבנים הגיעו מאזור חברון.

הלבנים שהתגלו

הלבנים שהתגלו צילום: היחידה למניעת שוד, רשות העתיקות

"מחמיץ את הלב, אתר עתיקות נוסף נשדד ונהרס"

לדברי אמיר גנור, מנהל היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות, "הלבנים שימשו, ככל הנראה, חלק מרצפה של מבנה ציבורי - יתכן והיו שייכים לתנור שעמד בבית מרחץ ושימש את חיילי הלגיון הרומי", עוד הסביר: "לבנים אלו, הפכו למזהה העיקרי לתפוצת מקום מושבן של יחידות הלגיון ברחבי הארץ. עיקר תפוצת הלבנים זוהתה באזור ירושלים, ובעיר הרומית שהוקמה על חורבותיה – 'איליה קפיטולינה'".

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "גילוי לבנים עתיקות בתא מטען של רכב כאשר עליהן רגבי עפר טרי, סימני שבירה ועקירה מחמיץ את הלב, שכן אתר עתיקות נוסף נשדד ונהרס". לדבריו: "אילו ארכאולוגים היו מוצאים את הלבנים באתר עצמו, היינו יכולים להוסיף מידע רב למחקר הארכאולוגי, וכן ולהציב נקודה נוספת על מפת ההיסטוריה של הארץ".