נפרדים מהרב אדלשטיין "אדם בן 100 שהצליח להבין את כאבם של ילדים"

הכתב משה ליפשיץ מספר בשיחה ל"חדשות כיפה" על הביוגרפיה של הרב אדלשטיין, על גישתו המיוחדת כלפי חרדים שיצאו בשאלה ומעריך כי עם פטירתו, העידן של "גדולי הדור" במגזר החרדי-ליטאי הגיע לסופו: "שינויים גדולים לפנינו"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 30/05/23 17:34 י בסיון התשפג

"אדם בן 100 שהצליח להבין את כאבם של ילדים"
צילום: שוקי לרר

מנהיג הציבור החרדי- ליטאי, הרב ירחמיאל גרשון אדלשטיין, הלך היום (ג') לעולמו בגיל 100. במהלך חייו, הרב שימש כראש ישיבת פוניבז' בבני ברק, נשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, ונשיא ועד הישיבות. אוהביו ומוקיריו זוכרים אותו כגדול בתורה, רב שקשוב לרוחו של הדור הצעיר ואוהב את השלום.

משה ליפשיץ, כתב מקור ראשון שערך לפני כשבועיים כתבת פרופיל על דמותו של הרב אדלשטיין במוסף "שבת", מספר בשיחה לחדשות כיפה על הביוגרפיה של הרב, על גישתו המיוחדת כלפי חרדים שיצאו בשאלה ומעריך כי עם פטירתו, העידן של "גדולי הדור" במגזר החרדי-ליטאי הגיע לסופו.

"אדם שמתקרב לגיל 100 מבין את נפשם של הילדים מאשר הוריהם שצעירים ממנו בעשרות שנים"

"לרב אדלשטיין הייתה ביוגרפיה ייחודית שלא אפיינה גדולי דור", פותח ליפשיץ את דבריו, "הוא התייתם בגיל צעיר, גדל ברמת השרון החילונית, ולא בבני ברק ובירושלים, ובגיל 20 הוא מונה לר"מ בישיבת פוניבז' ועם הזמן הוא נהיה גדול הדור החרדי. המאפיין הכי בולט אצלו שהוא לא דרש את את התואר הזה, הוא די נגרר לתפקיד".

צילום: ללא

הכתב ציין כי הרב התבלט ברגישות המיוחדת שלו לאנשים, בעיקר לדור הצעיר. "קודם כל הוא היה מחנך, הדבר המרכזי באישיות שלו. כמחנך, הוא גילה יחס מאוד רגיש לצעירים ולילדים. כשהכנתי את הכתבה, צפיתי בהרבה סרטונים והסרטון שהכי נגע לי ללב היה כשהוא מדריך הורים, בתקופת הקורונה, איך להתייחס לילדים שנמצאים כל היום בבית. אדם שמתקרב לגיל 100 מדבר על ילדים והוא מבין אותם הרבה יותר מאנשים שצעירים ממנו בעשרות שנים. הוא מדבר על הכאב של ילד שמרגיש שמזלזלים בו ואתה רואה שהוא ממש כואב את הכאב של הילד. הגישה שלו הייתה להכיל".

"הרב החרדי הראשון שדיבר על אהבה ללא תנאי"

גם גישתו בעניין חרדים שיצאו בשאלה הייתה ייחודית. "בסרטון שפורסם לפני כמה שנים, הרב תועד מדריך את שומעיו איך להתייחס לילדים שיצאו בשאלה, במילים שלו 'בכבוד ובידידות'. בתשובות שהוא ענה לשואלים, הוא הדגיש את הצורך ולקבל את הילד בכל מצב ואפילו להמשיך לתמוך. הוא נשאל על ידי אחד מתלמידיו האם אפשר לקנות לבתו שיצאה בשאלה בגדים לא לפי ההלכה, והרב ענה בנחרצות כי לא מדובר בדבר עבירה כי היא עדיין הבת שלו. זו פעם ראשונה שרב בסדר גודל מאוד רציני שבקולו, לא דרך שליח ולא בהתחמקויות אומר בצורה מפורשת שצריך להכיל את הילדים היוצאים בשאלה בלי שום תנאים. הרב החרדי הראשון שדיבר על אהבה ללא תנאי. השואלים קצת התקשו לקבל את הקו היותר מדי מכיל הזה וזה עשה רעש גדול במגזר החרדי".

הרב גרשון אדלשטיין

הרב גרשון אדלשטיין עם תלמידיו צילום: שוקי לרר

בסיום דבריו, התייחס ליפשיץ לשאלה מי ינהיג את הציבור הליטאי לאחר פטירתו של הרב אדלשטיין. "בציבור הליטאי אין תהליך מאוד מסודר של קבלת החלטות מי נהיה המנהיג הבא וקשה לדעת לאיפה הרוח תנשב במקרה הזה. אין דמות אחת שאפשר להצביע עליה, מדברים הרבה על ראשי ישיבת סלבודקה, הרב משה הילל הירש והרב אפרים דב לנדו, אך יש סיכוי שלא יהיה מנהיג אחד חזק והציבור יהפוך להיות עם הזמן לאוסף של קהילות, שלכל אחד יש את הרב שלו. עוד אפשרות שיכולה להיות היא הנהגה קבוצתית של ראשי ישיבות . שינויים גדולים לפנינו".