מדלג על הדיינים: ההחלטה של הרב הראשי על עשרות המתגיירים

בהחלטה תקדימית, הכריע הרב הראשי דוד לאו על העברת תיקיהם של עשרות מתגיירים ישירות לראש מערך הגיור. הסיבה: החמרה יתרה מצד חלק מהדיינים. במקרים מסויימים, התעכב הגיור בכמה שנים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/05/23 10:16 ד בסיון התשפג

מדלג על הדיינים: ההחלטה של הרב הראשי על עשרות המתגיירים
הרב לאו, החלטה דרמטית, צילום: David Cohen/Flash90

מהלך דרמטי: הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו החליט להעביר עשרות תיקים של מעוכבי גיור ישירות לידיו של ראש מערך הגיוד הרב יהודה עמיחי ולדלג על דייני בית הדין לגיור, כך פרסם העיתונאי חנן גרינווד. מדובר בתיקים של מתגיירים שכבר קיבלו אישור טבילה, הסיבה למהלך של הרב לאו היא הסחבת של התיקים של חלק מהמתגיירים וההחמרה היתרה של כמה מהדיינים.

תאפשר עקיפה של דיינים מחמירים

ההחלטה של הרב לאו, המשמש גם נשיא בית הדין הרבני הגדול, תאפשר עקיפה של דיינים מחמירים במיוחד וקידומם של תיקי המתגיירים שכאמור, עברו בית דין וקיבלו אישורי טבילה. יו"ר ארגון "עיתים" הרב שאול פרבר אמר בתגובה: "אני מברך את הרב הראשי על החלטתו לאמץ את הקריאה שלנו לאפשר למתגיירים הללו לקבל את תעודות ההמרה ולשחרר אותם מנטל הדחייה".

עוד הוסיף: "לקראת חג השבועות, חג הגיור, אני תקווה שמערך הגיור ישנה את הגישה, וחצי מיליון חסרי הדת שחיים כאן איתנו, שזהותם היהודית אינה מוטלת בספק, יוכלו להסדיר את מעמדם ההלכתי כיהודים ונמנע מצבים קשים של עוגמת נפש".

מי מנהל את מסע ההכפשה? הרב לאו

הרב לאו, החלטה דרמטית. צילום: פלאש 90. דוד כהן

"בעשור האחרון לא ניכרת עליה במספר האזרחים המעוניינים לבצע גיור"

מוקדם יותר השבוע, פרסם ארגון "עיתים" יחד עם מרכז מנומדין למשפט יהודי ודמוקרטי באוניברסיטת בר-אילן, את דוח הגיור שלהם לשנה החולפת ובו נתונים על מערך הגיור הממשלתי. בארגון התבססו על בקשת חופש המידע שהגישו. ב"עיתים" הדגישו כי הנתונים נוגעים בעיקר למערך הגיור האזרחי ולא למערך הצבאי. 

הרב שאול פרבר, יו"ר עתים

הרב שאול פרבר, יו"ר עתים, פרסמו דוח גיור. צילום: איל טואג

על פי נתוני הדוח, בשנת 2022 נפתחו במערך הגיור 3,904 תיקים. בהשוואה לנתונים אודות שנים שעברו, מספר התיקים שנפתחו בשנה זו הוא הגבוה ביותר. מספר התיקים שנפתחו בשנת 2022 מבטא עלייה של כ-45% בהשוואה לממוצע ב-9 השנים האחרונות ואף מבטא עליה של למעלה מ-60% בהשוואה לשנת 2019. עם זאת, כאשר משווים עליה זו לגידול במספר חסרי הדת בישראל בשנים אלו, הנתונים נשארים זהים.

בית הדין הרבני, מהלך דרמטי של הרב הראשי

בית הדין הרבני, מהלך דרמטי של הרב הראשי צילום: Nati Shohat/Flash 90