מחדל ההפריה החדש | אסותא: "לא ברור אם היה אירוע"

בעקבות המחדל הקודם באסותא, ההורים של הילד כבן ה-4 חשדו כי גם אצלם ישנה טעות, ומכיוון שלילד בעיה גנטית מסוימת הוחלט לערוך לו בדיקה, בה נמצא כי אין לו קשר גנטי לאב | אסותא: "נמצאים בשלב ראשוני של הבירור"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/05/23 12:30 כח באייר התשפג

מחדל ההפריה החדש | אסותא: "לא ברור אם היה אירוע"
אסותא, אילוסטרציה | , צילום: Yossi Aloni/Flash90

משרד הבריאות פתח בבדיקת חשש לאירוע חריג באסותא רמת החייל, ביחידה להפריה חוץ גופית. התקבל מידע שנבדק על ידי המשרד על מקרה שבו עולה חשש כי ילד שנולד לאחר הפריה חוץ גופית לא תואם גנטית לאבא. הבוקר נודע פרט נוסף על אותו מידע: בדיקה גנטית שערכו ההורים בגרמניה בשל בעיה גנטית ממנה סובל הילד, כך פורסם היום (ו') ב"חדשות 12".

הילד תואם גנטית לאימא, אך לא לאבא

ההפרייה המדוברת התרחשה בדצמבר 2018 וכיום הילד כבן ארבע. לאחר פרסום המחדל הקודם באסותא, ההורים של הילד חשדו כי גם אצלם ישנה טעות ומכיוון שלילד בעיה גנטית מסוימת הוחלט לערוך לו בדיקה גנטית.

על פי הפרסום, בישראל לא ניתן לערוך בדיקת שיוך גנטי ללא אישור מבית משפט, וההורים החליטו לערוך בדיקה כזו מחוץ לישראל בחו"ל. בהמשך הגיעו התוצאות הקשות - הילד תואם גנטית לאימא, אך לא לאבא.

"אנו נמצאים בשלב ראשוני של הבירור"

באתר ynet פורסם כי לטענת גורמים המעורבים בפרטים, באסותא הכירו באופן ודאי את המקרה ברמת החייל עוד לפני הדיווח למשרד הבריאות. דיון על המקרה הנוכחי יתקיים בצמרת משרד הבריאות ביום ראשון בבוקר, וייתכן שתוקם ועדת חקירה נוספת לזו שכבר הוקמה בעקבות המחדל הקודם. 

"ייתכן שהיה עירוב של תרומת זרע", נמסר הלילה מאסותא. הבוקר שונתה הגירסה הראשונית של אסותא, וכך נכתב: "לאחר בדיקות שערכנו גם הבוקר, אין לנו אינדיקציה לתקלה שאירעה באסותא" עוד נכתב בתגובת אסותא כי הזוג פנה אליהם לפני כשבועיים ובשיחה בעל פה טען לאי התאמה גנטית בין הילד לאב, על סמך הבדיקה שביצע במעבדה מחוץ לישראל. "השיח נעשה בעל פה בלבד, תוצאות הבדיקה אינן בידינו, והזוג דרש באופן חד משמעי שלא לבצע בירור ולא להרחיב את מעגל המעורבים, על מנת לוודא שפרטיותו וחסיונו ישמרו. נוכח הדרישות הללו, אנו נמצאים בשלב ראשוני של הבירור, ולא ברור אם היה אירוע והאם אסותא מעורבת בכך. משכך, גם לא היה בשלב זה מקום לדיווח למשרד הבריאות".