ראיון הרב שלמה אבינר: "יש סביבנו 400 מיליון ערבים שמפחדים פחד מוות"

לקראת יום ירושלים ו-56 שנים אחרי מלחמת ששת הימים, מספר הרב שלמה אבינר על המלחמה: "לעיתים טייסים היו מספרים לי מה עשו ולא יכולתי להאמין", על דברים שאמר לו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, ומשיב לשאלה האם צה"ל איבד את ההרתעה

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/05/23 16:05 כו באייר התשפג

הרב שלמה אבינר: "יש סביבנו 400 מיליון ערבים שמפחדים פחד מוות"
הרב שלמה אבינר | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

56 שנים חלפו מאז מלחמת ששת הימים. המלחמה ששינתה את פני המזרח התיכון, ששינתה את מעמדה הביטחוני של ישראל והוכיחה למדינות ערב את עוצמתו של צה"ל. בשיחה עם "חדשות כיפה" מדבר הרב שלמה אבינר, נשיא ישיבת "עטרת ירושלים", על קורותיו במלחמה ומשיב לשאלה האם ההרתעה של צה"ל אבדה.

"באותו יום הבנתי מהו כח ההרתעה של צה"ל"

במלחמה הוצב הרב אבינר בצמוד לתחנת הכח של אשקלון. "המפקד שלי אמר לי: 'עמוד מול הים, ואל תעזוב אותו ממבטך לרגע אחד כי יש ידיעה שהקומנדו המצרי רוצה לפוצץ את תחנת הכח, וכאשר הוא יצוף מן המים, תרוקן את מחסניתך עליו'", מספר הרב אבינר. "אז עמדתי מול הים והנשק מוכן בידי דרוך ונצור - והצלחתי במשימה. אמנם לא חיסלתי את החוליה, אך עשיתי יותר מזה: היא בכלל לא הגיעה. כנראה ראתה אותי מרחוק ונתקפה בפחד", אומר הרב בהומור, ומוסיף: "על כל פנים, באותו יום הבנתי מהו כוח ההרתעה של צה"ל".

הרב שלמה אבינר |

הרב שלמה אבינר | צילום: אריה מינקוב

מה השתנה בהרתעה שרכש צה"ל במלחמה?

"לא ראינו שההרתעה נשחקה. יש מסביב 400 מיליון ערבים, כמעט פי 60 ממה שאנחנו, שמפחדים פחד מוות לתקוף אותנו. אז יש הרתעה".

נראה שהיום ארגוני הטרור לא חוששים מכוחו של צבא הגנה לישראל. 

"מה שקורה ברצועת עזה – איפה שיש לנו שליטה אנחנו שולטים, שם אין שליטה אז יש בלגן. צריך לראות הכול בפרופורציה, בכל מדינות העולם יש טרור. צריך לעשות חשבון כמה אנשים נרצחים על שנה בידי טרוריסטים, 20? בתאונות דרכים 300, מעישון 8,000 מעישון סביל 1,600. אז פרופורציה. סך הכול אנחנו עובדים טוב מאוד. למנוע 100 אחוז זה בלתי אפשרי, באף מדינה בעולם. היו לי צרות כבר מאז שהייתי תינוק, החביאו אותי כדי שלא אגיע למחנה השמדה - פרופורציה".  

"2,000 שנה הגויים השפילו אותנו ועתה הגיע הזמן שזה יתהפך"

בהמשך ימי הלחימה הוצב הרב אבינר במחנה חיל האוויר תל-נוף. "לעיתים טייסים היו מספרים לי לאן טסו ומה עשו, ולא יכולתי להאמין: כל כך רחוק? כל כך הרבה שטח. בהתחלה חשבתי שסתם צוחקים, עד שהבנתי שהם דוברים אמת, ומאז לא יכולתי להשתחרר מההרגשה העצומה שאנו חיים בעידן של ניסים ונפלאות. לא יכולתי להבין את אלה שמתלוננים ולא רואים גודל השעה".

לאחר המלחמה, בהזדמנות הראשונה שלו, הגיע הרב אבינר לרב צבי יהודה זצ"ל ושאל במה זכה עם ישראל שהשיג את שהשיג במלחמה. "הרב הביט עליי בחיוך אבהי ואמר לי: 'הכנס לך לראש פעם אחת ולתמיד, לא זכינו, הכל מתנה מריבונו של עולם'".

מטוס מיראז

מטוס מיראז' לאחר פגיעות במטוסי אויב | צילום: דובר צה"ל

הרב ממשיך ומתאר מקורותיו במלחמה: "בהזדמנות אחת, בשטח מצרי, ראיתי מאות ואולי אלפי שבויים יושבים על הקרקע או ליתר דיוק כורעים, וידיהם על ראשיהם. הרגשתי לא נוח לראות השפלתם, אך זה הגיע להם. במשך 2,000 שנה הגויים השפילו אותנו ועתה ריבונו של עולם החליט שהגיע הזמן שזה יתהפך".

"באותה הזדמנות לקחתי שלל בקבוק קטן של שתיה שכתוב עליו בערבית. ידעתי שאסור לחייל פשוט לקחת שלל, ושהשלל שייך לצה"ל, אבל הבקבוק היה זרוק והפקר. יותר מאוחר הבאתי אותו לאמי, והיא שמה אותו על מדף לראווה".

הרב צבי יהודה זצ"ל

הרב צבי יהודה זצ"ל | צילום: ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית CC BY-SA 4.0

"רבנו הרב צבי יהודה הכריז שאסור להחזיר אף מילימטר אחד"

אחרי המלחמה חזר הרב אבינר לקיבוץ שדה אליהו שבעמק בית שאן בו התגורר. הרב מספר על ילד ששאל אותו האם שב מן המלחמה. "כן", השיב הרב לילד, שהמשיך ושאל כמה ערבים הרג הרב, שענה שאף לא אחד. "הילד הגיב בתנועת זלזול. אכן לא הרגתי אף אחד, אך עזרתי לאלה שהרגו. האמת היא, שאנו עם ישראל, אין לנו תאבון להרוג, אנו רק מתגוננים. אבל כשצריך, צריך".

מה הרב צבי יהודה אמר על שטחי המולדת ביהודה ושומרון? 

"שטח מדינת ישראל גדל פלאים ואף אחד לא ידע מה לעשות עם כל השטחים האלה. כולם חשבו שזה על מנת להחזיר. פתאום רבנו הרב צבי יהודה הכריז שאסור להחזיר אף מילימטר אחד. זה נפל על כולם כרעם ביום בהיר, לא הבינו מה הוא אומר. גם לי זה היה חדש אבל הבנתי שזה הגיוני והלכתי. ועתה בחסדי השם יש יותר מ-500 מאות אלף יהודים ביהודה ושומרון".