ראיון הרב אריה שטרן: זה ההישג הגדול ביותר של הרבנות בישראל

רבה הראשי האשכנזי של ירושלים, הרב אריה שטרן, בראיון מיוחד ליום ירושלים | על ניהול עיר הבירה מבחינה רבנית: "משימה חשובה ולא בלתי אפשרית". על כשרות צהר: "הרצון שלהם לעשות משהו חדשני הוא קצת יותר מדי בחיפזון" | וגם: ההתנגדות שלו לשכונות נפרדות לדתיים וחילונים

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 19/05/23 11:09 כח באייר התשפג

הרב אריה שטרן: זה ההישג הגדול ביותר של הרבנות בישראל
צילום: Noam Revkin Fenton/Flash 90

לכבוד יום ירושלים ה-56, רבה הראשי האשכנזי של עיר הבירה, הרב אריה שטרן, מתייחס לשורת נושאים שעל סדר היום בראיון מיוחד ל"חדשות כיפה". על האתגרים בניהול העיר, כשרות צהר וברכה לתושבי העיר לקראת יום ירושלים.

"יש בעיות אבל יש גם פתרונות, הרינונים זה לא הדבר המרכזי"

"אני חושב שזו משימה חשובה ולא בלתי אפשרית", אומר הרב שטרן על ניהול רבנות העיר ירושלים. "אמנם מדובר באוכלוסיות מגוונות ובעיר גדולה מאוד, וצריך לדעת שזו רבנות שונה אפילו מעיר בינונית, אבל אלו דברים שהם ניתנים לפתרון ברמה הניהולית על ידי האנשים שמתמנים לכל תחום. ברוך ה' זה דבר שיש לו הצלחה ואין מה להיבהל".

שחר עולה בירושלים

ירושלים | צילום: shutterstock

הרב שטרן מדבר על סוגיית הכשרות כאתגר גדול - עם הצלחה. "נקח לדוגמא את הנושא של הכשרות. יש 1,500 עסקים בירושלים שיש בהם דרישה לכשרות של הרבנות. יש בעיות אבל יש גם פתרונות, הרינונים זה לא הדבר המרכזי. מדובר על עיר אז אי אפשר לדרוש שהכשרות תהיה מסוג מסוים בלבד, ומובן מאליו שצריך להתחשב בכל המגזרים. צריכים להתנהל בחכמה ולהתאים למגוון הגדול של האוכלוסיות".

"לכשרות צהר יש יחסי ציבור טובים, הרצון שלהם ולעשות משהו חדש וחדשני הוא קצת יותר מדי בחיפזון"

מה הרב חושב על כשרות צהר שנוחלת הצלחה גדולה בירושלים?

"לכשרות צהר יש יחסי ציבור טובים. הם אנשים טובים, אני מכיר את ראשי צהר והם אנשים יראי שמיים שיודעים מה זו כשרות, אבל הרצון שלהם ולעשות משהו חדש וחדשני הוא קצת יותר מדי בחיפזון. עם ישראל חי ורוצה רבנות, וצריך לתת לה את ההתפתחות הנכונה והטובה ולא כל הזמן לרדוף אחרי העוסקים ברבנות. יש תקלות כמו שבכל מקום יש תקלות, זה לא מפתיע, אבל יש גם פתרונות טובים מתוך עבודה טובה. בסופו של דבר אני חושב שהדברים נעשים בצורה טובה מאוד".

משגיחי כשרות. ארכיון

משגיחי כשרות. ארכיון | צילום: פלאש 90, יעקב נעמי

הרב שטרן כואב את הרדיפה אחרי הרבנות. "לצערי יש רינונים שכל היום לא מרפים, רודפים אחרי הרבנות כל הזמן באיזשהו התלהבות למצוא את החסרונות. אפשר לספר על זה סיפורים ובדיחות, אבל זה לא סיפור ולא בדיחה, זו מציאות קיימת. נמצאו תקלות, ויש דברים שהם מפחידים ומבהילים, אבל זה לא מלמד על הכלל".

על יחסי דתיים וחילוניים: "צריך לבנות שכונות מעורבות"

הנושא של דת ומדינה מעסיק את הרב שטרן. לפני מספר שנים הוא הקים פורום להידברות בין חילונים ודתיים בירושלים, והוא מתנגד להקמתן של שכונות נפרדות לדתיים. "הנושא של דת ומדינה זה נושא אמיתי שדורש פעילות מתאימה ואנשים שעוסקים בדבר. הפתרון הוא לא שכונות לדתיים, אני נגד. צריך לבנות שכונות מעורבות של כל היהודים, יש לנו דברים משותפים. ירושלים היא עיר של חיבור, מחברת בין כולם".

הרב חוזר לדוגמא של הכשרות. "לא כל החילונים רוצים כשרות, אבל הרבה כן רוצים ומתחברים למסורת. הדרישה שלהם היא מינימלית, ואנחנו הרבנים צריכים להתחשב בזה ולא להחמיר יותר מדי. ההישג הגדול ביותר של הרבנות של מדינת ישראל הוא שכשאתה נכנס לאיזשהו מקום במדינה שמוכרים מזון - ברוב הפעמים זה יהיה כשר. זה דבר נפלא. אתה נכנס לקנות בסופרים ורואה שהכל כשר, נכנס למסעדות ורואה שהרוב כשר. הדברים נעשים בצורה הרבה יותר טובה ממה שאפשר היה לצפות".

"הירושלמיות האמיתית היא ירושלמיות שמתעניינת בכל עם ישראל, ולא ירושלמיות שמתעניינת רק בירושלים"

הרב מבקש להתייחס לעיר ירושלים ולתושביה. "כשמדברים על ירושלים צריכים לחשוב על תושבי כל המדינה. הירושלמיות האמיתית היא ירושלמיות שמתעניינת בכל עם ישראל, ולא ירושלמיות שמתעניינת רק בירושלים. כשישעיהו הנביא אומר את פסוקי הקדושה, 'קדוש קדוש קדוש ה' צבאות מלא כל הארץ כבודו', הוא נמצא בבית המקדש ורואה את מראות הנבואה הגדולים ביותר - אבל זוכר שזה מלוא כל הארץ, הארץ דייקא. הגדלות ברבנות בירושלים היא להבין איך הדברים יכולים להשפיע על הציבור בכללותו, איך הם צריכים להתקיים בירושלים כצורך אמיתי של כל ארץ ישראל".

הוא מברך: "אני מברך את כולם בקיץ טוב, אווירה טובה בין אדם לחבריו, אווירה של אחדות, שמירה על הזהות היהודית של מדינת ישראל. זה הדבר הכי חשוב. הזהות היהודית היא תפקיד של המדינה כמדינה, לא של יחידים ופרטים. בפרשת המלך אנחנו לומדים שלמלך צריך להיות ספר תורה משלו. בשביל מה? הקפות? כדי שידע כיצד לנהוג. זו חכמה מיוחדת שעוד לא הגענו אליה. הערכים המובילים הם שבת, צניעות והתיישבות. ירושלים היא עיר שבה צריך להיות עוד יותר חזק מכל עיר ועיר. יום ירושלים שמח".

הרב שטרן: "הרבנים הספרדים הציוניים הם הקבוצה הכי מקופחת בעולם הרבנות"