סערת חוק קרן הארנונה: לא כל הרשויות שובתות | הרשימה המלאה

מספר רחב של רשויות הודיעו כי ישביתו היום את שירותיהן במחאה על "חוק קרן הארנונה" של משרד האוצר | כחלק מהשביתה ייסגרו רוב מוסדות החינוך ושירותים מוניציפליים יושבתו | "אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן ניסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/05/23 07:29 כד באייר התשפג

סערת חוק קרן הארנונה: לא כל הרשויות שובתות | הרשימה המלאה
בית ספר, ברוב הרשויות אין היום לימודים, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

חילוקי דעות קשים התגלעו בין משרד האוצר בראשות שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לבין השלטון המקומי בראשות חיים ביבס, סביב "חוק קרן הארנונה" שאמור לעבור כחלק מחוק ההסדרים. בתוך כך מספר רחב של רשויות מקומיות בודיעו כי ישביתו היום (ב') את שירותיהן המונציפאליים, במחאה על החוק. השביתה תכלול בין השאר השבתה של מערכת החינוך, של שירותי הניקיון ומוסדות עירוניים. 

המחלוקת המרכזית נסובה על כך שעל פי "חוק הארנונה" רשויות מקומיות יעבירו אחוזים מסויימים מרווחי הארנונה העסקית לטובת קידום בנייה של יחידות דיור ברשויות אחרות, זאת במטרה לנסות ולהילחם במצוקת הדיור. עדת הכספים דנה בהסתייגויות על חוק קרן הארנונה עד השעה שתיים לפנות בוקראמש, וצפויה להמשיך בכך גם היום בשעה 11:00.

חיים ביבס

חיים ביבס, הוביל את שביתת הרושיות נגד החוק צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

אלו הערים השובתות- הרשימה המלאה

בין הערים שהודיעו כי ישבתו היום: תל אביב-יפו, חיפה, באר שבע, חולון, אשדוד, ראשון לציון, מודיעין, אשדוד, פתח תקווה, רמת גן, ראש העין, גבעתיים, כפר סבא, הרצליה, רעננה, הוד השרון, רמת השרון, נשר, רמלה, בית שאן, טבריה, קריית אונו, אור יהודה, שוהם, קדימה צורן, גני תקווה, עמק יזרעאל, יקנעם, מועצה אזורית חוף הכרמל, מטה אשר, המועצה האזורית גלבוע והמועצה האזורית דרום השרון.

מלבדם, עיריית בת ים ועיריית קריית אתא הודיעה כי הן מצטרפות לשביתה אך לימודים יתקיימו כסדרם, גם באשקלון מתקיימת שביתה חלקית וגני הילדים ובתי הספר יהיו סגורים. עיריית ירושלים, חריש ועכו הודיעו כי לא יקחו חלק בשביתה. במשרד החינוך הודיעו כי על אף שביתת השלטון המקומי שמתוכננת למחר בחלק מהרשויות, הבגרות במתמטיקה תתקיים מחר כסדרה. כמו כן, לא תתקיים שביתה במוסדות החינוך המיוחד.

יחד עם זאת, הרשויות בעוטף עזה: שדרות, מועצה אזורית אשכול, מועצה אזורית חוף אשקלון, מועצה אזורית שדות נגב ומועצה אזורית שער הנגב הודיעו שלא ייקחו חלק בשביתה, בשל המתיחות הביטחונית האחרונה העוטף, ורצונם להחזיר את התלמידים למערכת החינוך כדי לאפשר להם לקיים שיח רגשי ולתת להם מענה חינוכי ופסיכולוגי.

סמוטריץ

סמוטריץ' במסיבת העיתונאים על חוק הארנונה צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

בעקבות חוק "קרן הארנונה": השלטון המקומי הכריז על שביתה

השלטון המקומי הודיע על השבתה כללית של כלל השירותים המוניציפליים החל מהיום, אלא אם יוסר חוק "קרן הארנונה" מחוק ההסדרים, והסביר את התנגדותו לחוק: "אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן ניסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים", נכתב בהודעה של השלטון המקומי.

שר האוצר תקף אמש את ראשי הרשויות, והודיע: "לא נכנע לאיומים וסחטנות ונפעל בצורה מקצועית לטובת מדינת ישראל ואזרחי ישראל".סמוטריץ' הוסיף ותקף את יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס: "כבר לחצנו ידיים והוא התחייב להוריד את ההסתייגות. החוק נדחה היום - תחשבו לבד מה גרם לו לחזור בו". לדברי שר האוצר, "הקרן להורדת יוקר הדיור מבקשת דבר אחד פשוט - לתמרץ ראשי ערים לבנות יחידות דיור למגורים - יותר היצע - מחירי הדיור יורדים. כל שאר הדברים שמספרים לכם הם שקר מוחלט".