בחירות לרבנות הראשית

הבחירות לרבנות הרב איתן איזמן לכיפה: "יש היום תלמידי חכמים שיכולים להתמודד על שתי המשרות"

הרב איתן איזמן - מי שכיהן בתפקידי מפתח ברבנות הראשית - בראיון על הבחירות המתקרבות | על החוק לשינוי הגיל: "זה לא חוק פרסונלי", על ההחלטה לוותר על תפקיד הראשון לציון: "יש בהסכמים הללו המון דברים לא כל כך הגונים" | וגם: דמותו ותכונותיו של הרב ראשי

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 11/05/23 15:01 כ באייר התשפג

הרב איתן איזמן לכיפה: "יש היום תלמידי חכמים שיכולים להתמודד על שתי המשרות"
צילום: Flash90

ימים ספורים אחרי צום תשעה באב הקרוב, ייבחרו שני רבנים ראשיים חדשים, והשטח נערך לבחירות. הרב איתן איזמן, מוותיקי הרבנים במגזר ובעברו מנהל הלשכה של אברהם שפירא בתור רב ראשי, מנכ"ל הרבנות הראשית, משנה למנכ"ל משרד הדתות ומנהל מועצת הרבנות הראשית, מסביר את דעותיו לכיפה על הסוגיות שעל סדר היום לקראת הבחירות.

הרב איזמן על החוק לשינוי הגיל: "זה לא חוק פרסונלי"

אחד המועמדים המרכזיים, שבאופן אירוני לא יכול להתמודד, הוא הרב יעקב שפירא. החוק קובע כי ניתן להתמודד לתפקיד עד גיל 70 בלבד, בעוד הרב שפירא בן 72. לדברי הרב איזמן כדאי וראוי לשנות את החוק. "מעולם הגיל לא היה מגבלה בפניי הרבנים, החוק הזה נקבע בגלל דבר פרסונלי. עד גיל 75-80 אפשר להנהיג בעוצמה. מבחינתי זה לא חוק פרסונלי כי יש עוד רבנים שיכולים להתמודד במידה ותבוטל המגבלה".

הרב איתן איזמן

הרב איתן איזמן | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בימים האחרונים מוקמת ועדת רבנים שתכריע את זהותו של המועמד המוסכם שיקבל את תמיכת של מפלגת "הציונות הדתית". הרב יעקב אריאל נבחר לעמוד בראשות הוועדה, והרב איזמן מסביר את דעתו בנגע לבחירה שצריכה להתקבל בוועדה: "צריך שיהיה רב ראשי תלמיד חכם שידע להלך בחכמה, כל המועמדים כרגע הם אנשים ראויים - השאלה למי יש סיכויים. יש כאלה שיתמודדו מולם, יש כאלה שיגיעו יותר להסכמות על חלקים רחבים זו תפקידה של הוועדה לבדוק".

"יש בהסכמים הללו המון דברים לא כל כך הגונים. הרבנים הציוניים הספרדים, אסור להם להתמנות?!"

במסגרת ההסכמות הפוליטיות בין סמוטריץ' לדרעי, ש"ס תקבל את משרת הראשון לציון בעוד הציונות הדתית תקבל את משרת הרב הראשי האשכנזי. בימים האחרונים נשמעות קריאות רבות נגד הסיכום. הרב איזמן מסביר: "יש היום תלמידי חכמים שיכולים להתמודד על שתי המשרות, אבל כולנו יודעים שיש הסכמים פוליטיים שגם הם חלק מהתהליך אז אני מתאר לי שזו הסיבה".

הרב יצחק יוסף ביום הכתרתו בנוכחות אביו, הרב עובדיה זצ"ל

הרב יצחק יוסף ביום הכתרת כראשון לציון, בנוכחות אביו הרב עובדיה יוסף | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הוא לא נכנס לתוך הפוליטיות שבעניין אבל מבהיר כי יש מקום שלא לוותר על התפקיד. "אני יכול לתת לך שמות של רבנים ספרדים מצוינים שיכולים להתמודד, אבל הסכמים פוליטיים הם במסגרת האפשר. באמת יש בהסכמים הללו המון דברים לא כל כך הגונים. הרבנים הציוניים הספרדים, אסור להם להתמנות?! זו המציאות הפוליטית".

"צריכים אנשים מתאימים עם רוח טובה שיודעים להתמודד, להכיל, לפסוק, להנגיש ולדבר"

כאמור, הרב איזמן לקח חלק פעיל בשלל תפקידי מפתח. על האתגרים שיעמדו בפניי הרב שייבחר הוא אומר: "כיוון שאני הייתי ברבנות הראשית, אני יודע בדיוק מה זו רבנות ראשית. יש לרבנות הראשית כל כך הרבה השלכות וכל כך הרבה נושאים. אנחנו צריכים אנשים מתאימים עם רוח טובה שיודעים להתמודד, להכיל, לפסוק, להנגיש ולדבר, עולם ומלואו. אי אפשר לבוא בתמימות ולומר 'פלוני הוא הצדיק של הדור, הוא הכי ראוי' - ואף אחד לא מכיר אותו, אף אחד לא ראה אותו ואף אחד לא שמע עליו. זה לא עובד כך".