שנתיים לאסון מירון החובש שהגיע לזירה במירון משחזר: "זאת טראומה שלא נשכח"

שנתיים לאחר האסון הכבד על ההר, חובשי איחוד הצלה ערוכים למבצע האבטחה הגדול ביותר בלוח השנה. בשיחה עם חדשות כיפה, אומר דובר הארגון אבי סוויסה כי "האירוע של האסון זה לא משהו שיישכח אי פעם". על ההיערכות המיוחדת השנה: "21 צוותים יהיו פרוסים על ההר"

ישועה תורג'מן ישועה תורג'מן, חדשות כיפה 08/05/23 14:00 יז באייר התשפג | עודכן בתאריך 08/05/23 14:06

החובש שהגיע לזירה במירון משחזר: "זאת טראומה שלא נשכח"
מתנדבי הארגון מתכוננים במירון, צילום: דוברות איחוד הצלה

מתכוננים וזוכרים: שנתיים לאחר האסון הקשה במירון בו נהרגו 45 מתפללים והטראומה עדיין קיימת. מי שהיה על ההר לא יכול לשכוח את המראות הקשים בליל האסון האזרחי הקשה ביותר בתולדות המדינה. בשיחה עם "חדשות כיפה" מספר דובר איחוד הצלה, אבי סוויסה על הזכרונות הקשים מאותו ערב ועל ההיערכות השנה: "ההיערכות מתחילה במוצאי ל"ג בעומר שעברה".

"זה מתחיל מדיווח על משהו קטן עד שהמימדים מתבררים"

"בוודאי שזה יושב בזיכרון" הוא אומר היום (ב'), שעות לפני תחילת ההילולה, "אני הייתי על ההר, בסופו של דבר כמו כל אירוע זה מתחיל מדיווח על משהו קטן עד שהמימדים מתבררים ואתה נותן את המענה על אוטומט. אבל בסופו של דבר אנחנו לא מתרכזים בזה, אנחנו מסכלים קדימה. זה אירוע טראומטי ואירוע שלא יישכח, אני באמת זוכר את היום הזה ואיך שזה קרה והכל אבל אנחנו מתרכזים יותר באיך לפעול יותר טוב".

הזירה באסון מירון, לפני שנתיים בדיוק

הזירה באסון מירון, לפני שנתיים בדיוק צילום: David Cohen/Flash90

צילום: David Cohen/Flash90

סוויסה מספר על ההכנות של הארגון לקראת ההילולה: "אנחנו מבחינתנו סיימנו את כל ההיערכות הלוגיסטית, הרפואית והמבצעית לקראת מבצע האבטחה. זה המבצע הגדול ביותר שיש לנו באופן קבוע בלוח השנה, אנחנו צופים שיגיעו במצטבר מאות אלפים ולפי ההנחיות לא יותר מ-50 אלף איש בו זמנית".

"ועדת החקירה ציינה דווקא את כוחות ההצלה כמי שפעלו באופן מצויין"

באיחוד הצלה נערכים עם 21 צוותים שיהיו פרוסים על ההר בכל רגע נתון: "אנחנו נערכים גם עם צוותים שיהיו גם על כל ההר בפריסה רחבה וגם על מתחם 89, המתחם של שאר ההדלקות. למעשה יש לנו מאות מתנדבים שישתתפו במבצע ויתנו מענה רפואי מקיף לכל צורך" אומר סוויסה.

היערכות המשטרה להילולה במירון

היערכות המשטרה להילולה במירון צילום: דוברות המשטרה

השאלה הגדולה איתה מתמודדים מארגני ההילולה והארגונים הפועלים על ההר, היא איך מבטיחים את שלומם של המבקרים הרבים על ההר ולא חוזרים על הטעויות שהובילו לאסון הקשה, סוויסה מסביר: "עד כמה שידוע לי הבעיה הייתה יותר ברמת הפינוי, היה שיבוש בצירים, כמובן שיש לקחים שנלמדו מהאירוע, אנחנו כל שנה מוצאים מה היה יותר טוב אבל האירוע של האסון הוא דבר שאנחנו נזכור אותו, זה לא משהו שיישכח אי פעם".

"הפריסה בשטח היא אותו דבר אבל יש הרבה מאוד לקחים שהם יותר ברמה המבצעית וברמת הטיפול" הוא מסביר, "גם וועדת החקירה ציינה דווקא את כוחות ההצלה כמי שפעלו באופן מצויין וכוחות רבים הגיעו בזמן קצר כדי לתת את הטיפול, אבל עדיין יש לקחים להפיק".