בשל סיבות מדיניות: בג"ץ הכריע - בינתיים חאן אל אחמר לא יפונה

בג"ץ דחה את עתירת תנועת רגבים למימוש צו הפינוי של חאן אל אחמר, בנימוקי השופטים להחלטה נאמר ששיקולים מדיניים וביטחוניים, וכן עמדת ראש הממשלה, שר הביטחון והמנהל האזרחי הובילו לקבלת ההחלטה

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/05/23 18:50 טז באייר התשפג

בשל סיבות מדיניות: בג"ץ הכריע - בינתיים חאן אל אחמר לא יפונה
יעברו אל מעבר לכביש? ח'אן אל אחמר, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאח דחיות חוזרות ונשנות של ההחלטה, בג"ץ קיבל את עמדת המדינה, ודחה היום את העתירה שהגישה תנועת רגבים בבקשה למימוש צווי הפינוי של המאחז חאן אל אחמר, והחזיר לדרג המדיני את הבחירה מתי וכיצד לבצע זאת. הסיבה לכך: "עד כה, חרף מאמצים רבים שנעשו, לא נמצאה שעת-כושר מתאימה למימוש הצווים".

בנימוקיו הסבירו השופטים כי עמדת ראש הממשלה, שר הביטחון, אלוף פיקוד מרכז וראש המינהל האזרחי, מציירת תמונה שונה מזו שעמדה לנגד עיני בית המשפט בארבע השנים האחרונות - כשטענו לראשונה ובמפורש כי לדעתם יש לדחות את העתירה. "לעמדתם, בעיתוי הנוכחי לא ניתן להרוס את הבנייה הבלתי-חוקית ולפנות את המקום מיושביו, כאשר שאלה זו, הנוגעת לקביעת האופן, העיתוי והמתווה המתאים, נתונה במובהק לשיקול דעתו הרחב של הדרג המדיני; ובית המשפט, כידוע, לא ימהר להתערב בו".

חאן אל אחמר

חאן אל אחמר צילום: Jamal Awad/Flash90

דחיית העתירה: טעמים הנוגעים ליחסי החוץ והביטחון של המדינה

לדברי השופט יש לחכות לשעת כושר מתאימה כדי לממש את הפינוי, והסביר: "גם אני שוכנעתי, לאחר עיון בחומר החסוי שהוצג לנו, ולאחר שקיבלנו תשובות לשאלות ששאלנו, כי טעמים עדכניים, ממשיים, הנוגעים ליחסי החוץ והביטחון של המדינה, אינם מאפשרים את הפינוי בעת הזאת".

עוד הדגישו השופטים כי, "לצד החובה לקיים את הדין, ולאכוף את שלטון החוק, שקלו משיבי המדינה, והציעו הצעות גם לפנים משורת הדין. המדינה נאותה לגלות התחשבות, גמישות, אף רוחב-לב; תושבי המקום, לעומת זאת, היקשו את עורפם". לדבריהם: "אם יאותו התושבים לעזוב את המקום מרצון, הריהם צפויים לזכות בחלופת מגורים ראויה ביותר, בג'האלין מערב, במתווה שהוצג בשעתו
בבג"ץ".

למטה - הפרגולה שתיהרס, למעלה חאן אל אחמר

למטה - הפרגולה שתיהרס, למעלה חאן אל אחמר צילום: באדיבות כפר אדומים

תגובת תנועת רגבים

"עתירה זו מציבה מראה המוכיחה שוב כי בפני בג"ץ יש שווים יותר ויש שווים פחות", אמרו מטעם תנועת רגבים. "בעתירות אחרות בהן המדינה טענה כי ישנם 'יקולים מדיניים', דוגמת עמונה, נתיב האבות ומגרון, בג"ץ סרב לקבל טענה זו ודרש בכל זאת לאכוף את החוק וציין באופן נחרץ שאין מקום לשיקולים מדיניים באכיפת חוקי התכנון והבניה"

עוד נמסר, כי "מאידך, התקפלות המדינה בפני לחץ בינלאומי והגושפנקה שנותן בג"ץ להתקפלות זו מובילים את המדינה לסף אנרכיה: בכל פעם שמדיניות הממשלה לא תמצא חן בעיני גורמים בינלאומיים אלו ואחרים, הם יפעילו לחץ והממשלה תיסוג".