באיחור של כמעט שנה: החלו נסיעות מבחן בהארכת הרכבת הקלה בירושלים

נסיעות המבחן תתבצענה ללא נוסעים, והן נועדו לבחון את תקינותן ובטיחותן של המערכות החדשות בתוואי הרכבת הקיים ובקטעים החדשים. עם השלמת הקמת הקו האדום יתווספו שבעה ק"מ של מסילות ו-12 תחנות | פתיחת הקו לנסיעה תוכננה לאוקטובר 2022

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/05/23 19:57 יב באייר התשפג

באיחור של כמעט שנה: החלו נסיעות מבחן בהארכת הרכבת הקלה בירושלים
נסיעת מבחן של הרכבת הקלה, ינואר 2023| , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נסיעות המבחן לאורך הקו האדום המלא, הכולל את הקו הקיים ואת ההארכות החדשות, החלו היום (ד') והן צפויות להימשך מספר חודשים בשעות היום והלילה, עד ההפעלה המסחרית המלאה של הארכות הקו סביב חודש ספטמבר 2023, לאחר שהפתיחה תוכננה לאוקטובר 2022. הקו האדום המלא כולל הארכות עד נווה יעקב בצפון ועד הדסה עין כרם בדרום.

לקו האדום יתווספו שבעה ק"מ של מסילות ו-12 תחנות חדשות

בחודשים הקרובים תערכנה נסיעות המבחן של הרכבת הקלה לאורך הקו האדום הקיים והארכותיו. הנסיעות יתבצעו ללא נוסעים, והן נועדו לבחון את תקינותן ובטיחותן של המערכות החדשות בתוואי הרכבת הקיים ובקטעים החדשים. בנסיעות ייבחנו קרונות משודרגים מהדגם הנוכחי, וכן רכבות חדשות מדגם "אורבוס 100" מתוצרת חברת "כאף" הספרדית. 

בשלב הראשון יופעל הקו מנווה יעקב עד צומת אורה, ובהמשך עד לסופו של המסלול להדסה עין כרם. עם השלמת הקמת הקו האדום יתווספו שבעה ק"מ של מסילות ו-12 תחנות חדשות.

הארכת הקו האדום מתבצעת במסגרת עבודות התשתית להקמת רשת הרכבות הקלות בירושלים (J-Net), המוקמת על ידי משרד התחבורה, עיריית ירושלים ותכנית אב לתחבורה, ומבוצעת על ידי הזכיין חברת "כפיר". הרשת המלאה תכלול חמישה קווים תפעוליים, אשר יפעלו בהדרגה במהלך השנים הקרובות. לרשת יתווספו 27 ק"מ של מסילות ו-53 תחנות חדשות עד תום העשור הנוכחי. לאחר השלמת הקו האדום צפוי להיות מוקם הקו הירוק ממלחה וגילה להר הצופים, ובשלב הסופי יוקם הקו הכחול מהר נוף לנווה יעקב.

הרכבת הקלה בירושלים

הרכבת הקלה בנסיעה | צילום: Hadas Parush/Flash90

"בזמן הקרוב עוד ועוד חלקים מירושלים יהיו מחוברים לתחבורה ציבורית נוחה"

שרת התחבורה מירי רגב אמרה כי הארכת הקו האדום של הרכבת הקלה היא רק שלב ראשון בדרך להקמת רשת הקווים המלאה. לדבריה, "עם השלמתה רשת, ייהנו תושבי הבירה מכיסוי תחבורתי מלא בתדירות גבוהה לכל שכונות העיר ומהן אל מרכז העיר ולכל רחבי הארץ, יחד עם מעטפת רחבה של אמצעי תחבורה משלימים, קווים שכונתיים, שבילים לאופניים ולהולכי רגל, תחבורה שיתופית ומיקרו-מוביליטי, והכל בקישוריות מיטבית".

ראש עיריית ירושלים ירושלים, משה ליאון אמר כי הגדיר את פתיחת המקטע החדש של הקו האדום לנסיעות מבחן כמרגשת. "בזמן הקרוב, עוד ועוד חלקים מירושלים יהיו מחוברים לתחבורה ציבורית נוחה, זמינה וידידותית לסביבה, שתקל על ההתניידות ברחבי העיר, מהקצה הצפוני שלה ועד לבי"ח הדסה עין כרם בקצה השני. מדובר בבשורה של ממש". 


(ינואר 2023)