ניצחון לראש הממשלה - בג"צ קבע: נתניהו לא ביזה את בית המשפט

בג"צ קבע כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא ביזה את בית המשפט העליון בעת שהתייחס לקידום הרפורמה המשפטית: "אינה מתאימה לדיון בטענות שהועלו בדבר מעורבותו"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 01/05/23 17:17 י באייר התשפג

ניצחון לראש הממשלה - בג"צ קבע: נתניהו לא ביזה את בית המשפט
צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לראשונה לרפורמה המשפטית לאחר שחוק הנבצרות עבר בקריאה שלישית בחודש שעבר. בעקבות כך, התנועה לאיכות השלטון, הגישה עתירה לבג"צ נגד נתניהו בטענה כי הוא ביזה את בית המשפט. בתוך כך בג"צ קבע היום (ד') כי נתניהו לא ביזה את בית המשפט העליון.

על פי ההחלטה, הבקשה לפי פקודת בזיון בית המשפט אינה מתאימה לדיון בטענות שהועלו בדבר מעורבותו של ראש הממשלה, ביוזמות החקיקה הנוגעות למערכת המשפט. עם זאת, הובהר כי גם במצבים שבהם פקודת בזיון בית המשפט אינה חלה "הכל חייבים בכיבוד פסקי דין", ומקל וחומר ניתן לצפות לכך מהמדינה ומכל גורם שלטוני. בית המשפט הדגיש כי בתחום של הסדרי ניגוד עניינים, כמו בתחומים אחרים, חוות דעתה של היועצת המשפטית לממשלה מחייבת את ראש הממשלה ואת חברי הממשלה, כל עוד לא קבע בית המשפט אחרת.

ארכיון

ארכיון צילום: פלאש 90

היועמ"שית לבג"צ: נתניהו פעל בניגוד עניינים אך לא ביזה את בית המשפט

נזכיר כי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, השיבה לעתירה של התנועה לאיכות השלטון נגד נתניהו וקבעה כי הוא הפר את ניגוד העניינים אך לא מדובר בביזוי בית המשפט. "הדברים שנשא ראש הממשלה ביום 23.3.23, ובתוך כך כוונתו המוצהרת לעסוק כעת באופן ישיר ביוזמות הנוגעות למערכת המשפט, מהווים פעולה הנגועה בניגוד עניינים, אין מקום להיעתר לבקשה", כתבה מיארה.

היועמ"שית, מסרבת לבקת בן גביר לייצוג עצמי

היועמ"שית, מסרבת לבקת בן גביר לייצוג עצמי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיפה וכתבה כי "כדי לבסס, מבחינה משפטית, טענת ביזיון, יש לעמוד בתנאים מוגדרים, שאינם מתקיימים במצב הדברים הנוכחי. עמדת היועצת המשפטית לממשלה לעניין הבקשה, אינה משנה מחובתו של ראש הממשלה לקיים את הדין ולהימנע מפעולה בניגוד עניינים".