הפסק המלא הרב שהתיר לאביב גפן להופיע במהלך ימי השבעה מסביר את הפסיקה שלו

הרב ד"ר דוד בן יצחק התיר לזמר אביו גפן השרוי באבל על מות אביו, להופיע בתוך ימי השבעה והציב לכך שני תנאים. אמש הסביר הרב את הפסק המפתיע: "כך היתה גם פסיקתו למעשה של מורי ורבי הרב עמיטל זצ"ל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/04/23 08:10 ה באייר התשפג

הרב שהתיר לאביב גפן להופיע במהלך ימי השבעה מסביר את הפסיקה שלו
אביב גפן מופיע ביום הזיכרון | , צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ביום שישי האחרון נטמן בבית העלמין בנהלל יהונתן גפן. בנו, אביב, פנה לרב ד"ר יצחק בן דוד בשאלה האם מותר לו להופיע ולשיר בהופעת יום העצמאות שתערך בתוך ימי השבעה. באתר ynet פורסם בתחילת השבוע כי הרב התיר לזמר להופיע בתנאי שלא יפיק רווחים מההופעות שנערכות בימי השבעה, אלא יקדיש אותם להנצחת אביו, ובנוסף שבמהלך ההופעה תהיה התייחסות ליום החג. אמש (ג') הסביר הרב בן דוד את שפסק.

"לצד ההתרגשות היתה גם מבוכה"

הרב בן דוד תיאר ארוכות בחשבון הפייסבוק שלו שכאשר אביב גפן פנה אליו בשאלתו לגבי הופעה ביום העצמאות, לפני תום ימי השבעה על אביו, הוא התרגש מעצם הפניה ומהרצון והנכונות שלו לבחון ולהתמודד עם הבעיה הזו גם בכלים הלכתיים ותורניים. "אבל", כתב הרב, "לצד ההתרגשות היתה גם מבוכה. וזאת מכיוון שהשאלה הזו פגשה באופן מיידי ומובהק מחסום הלכתי (וגם ערכי, עקרוני) שנראה בעיני בלתי עביר".

לדבריו הוא כבר היה בדרך לומר לו שלפחות מבחינת ההלכה - האיסור ברור, מובהק, חד משמעי. "אבל אז", המשיך וכתב הרב, "בשעת לילה מאוחרת, זה קרה. האסימון נפל. ולפתע כל הסוגיה נעמדה מחדש למול עיני, והתגלו לי בה פנים חדשות לחלוטין. זה קרה כשעלתה לפתע בזכרוני תקנתם הקדומה של קדמוניי - מוריה ורבניה של יהדות לוב. תקנה מפוארת ומפורטת שתוקנה ביום העצמאות הראשון של מדינת ישראל, המשרטטת ביד אומן את סדרי התפילה, הקריאה בתורה, ובכלל - את אופיו הדתי והקהילתי של יום העצמאות".

"כך היתה גם פסיקתו למעשה של מורי ורבי הרב עמיטל זצ"ל"

באותה תקנה "מופלאה", המשיך וכתב הרב בן דוד "ממקורות גאוותה של עדתנו, אחד המוטיבים המרכזיים והייחודיים הוא ההקבלה החזקה שהיא יוצרת בין יום העצמאות לבין… חג הפורים! התקנה כוללת למשל, התייחסות ליום העצמאות כיום של משתה ושמחה ומתנות לאביונים (!). ממש כבחג הפורים. רק שמגילת העצמאות מחליפה כאן את מקומה של מגילת אסתר. והנקודה הזו הפכה להיות המפתח לפסק כולו. שכן, ביחס לפורים, התקבלה להלכה הדעה שלא נוהגים בו כלל מנהגי אבלות בפרהסיה".

הרב ד"ר המשיך וסביר בעקבות דבריו כי ממילא, יש יסוד חזק לקבוע, על יסוד תקנת רבני לוב, וגם על פי עמדות הלכתיות נוספות שהתגלו לו בהמשך, "שגם ביום העצמאות אין מקום לנהוג ניהוגי אבלות בפרהסיה. בהמשך אף גיליתי, שכך היתה גם פסיקתו למעשה של מורי ורבי הרב עמיטל זצ"ל, ושמחתי על הדבר שמחה גדולה. לאחר מכן התלוו לפסיקה גם נימוקים ושיקולים נוספים, בעיקר מצד הפגיעה בפרנסתם של עשרות אנשים מצוות הנגנים וההפקה, וגם לכך נמצאו יסודות בהלכה, כפי שפירטתי בתשובתי. לכך הצטרפו גם נימוקים והיבטים נוספים, לא את כולם ניתן לפרט, וכל אלו יחדיו הולידו את הפסק הסופי על מרכיביו וסייגיו השונים".

גפן בהלוויית אביו |

גפן בהלוויית אביו | צילום: Shir Torem/Flash90

"מאחל גם לך הרבה פיוס והשלמה והשראה למול שורשיך שלך"

לסיום הודה הרב לזמר על פנייתו וברך אותו: "אז כן, תקנתם של קדמוניי, רבני עדתי, היא זו שיצרה עבורי את הפתח לפסיקה שמבקשת לשלב בין ההלכה לבין רגע ייחודי בתוככי המציאות הישראלית העכשווית ואתגריה. תודה לך אביב שזימנת עבורי את המפגש המחודש הזה עם מסורתי ושורשיי; מאחל גם לך הרבה פיוס והשלמה והשראה למול שורשיך שלך, הקרובים והרחוקים".