המרד בגולני: עונש מאסר לשני החיילים שהובילו את המחאה

שני לוחמים שהובילו את המרד בגולני, נידונו ל-15 ול-20 ימי מחבוש בכלא הצבאי | לוחם שלישי שלקח חלק במרד קיבל ריתוק של 28 ימים

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/04/23 18:44 ג באייר התשפג

המרד בגולני: עונש מאסר לשני החיילים שהובילו את המחאה
חיילי גולני, ארכיון, צילום: Michael Giladi/Flash90

פלוגה בגדוד 51 של חטיבת גולני פתחה ביום שלישי בשבוע שעבר באירוע נפקדות, בו השאירו את הנשקים ביחידה ועזבו אותה במחאה על הדחת מפקדם והחלפתו במ"פ מהצנחנים. על פי דיווחים, הקצין הועבר מתפקידו בשל "אי התאמה". בתוך כך, צה"ל סיים היום (ב') לחקור את אירוע מרד הלוחמים בגולני והודיע על מתן עונש מחבוש לשני הלוחמים שהובילו את המרד. לוחם אחד נשפט לכלא למשך 15 ימים, והשני למשך 20 ימים. כמו כן, לוחם שלישי שלקח חלק במרד קיבל ריתוק של 28 ימים.

הלוחמים פעלו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל

נזכיר כי בשבוע שעבר, לאחר תחקיר משותף של מפקד חטיבה 7, אל"ם יפתח נורקין ומפקד חטיבת גולני, אל"ם יאיר פלאי, הוחלט לשפוט את החיילים שלקחו חלק במרד ולהענישם בסגירת שבת ומאסר על תנאי.

חיילי גולני. ארכיון

חיילי גולני. ארכיון צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בתחקיר עלה כי הלוחמים פעלו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל, ובניגוד למצופה מלוחמי צה"ל. בהתאם לכך, הוחלטו מספר צעדים פיקודיים, בין היתר הלוחמים לא יבצעו כל פעילות מבצעית עד להשלמת סדרה ערכית- משמעתית-חינוכית אותה יעברו בימים אלו. בסדרה יעבירו המפקדים ללוחמים תכנים בנושאי משמעת, תרבות צבאית, רוח וערכים, ובסיומה ישובו לסדרת אימונים שלאחריה תבחן החזרתם לפעילות מבצעית.

גדוד 51 עם היסטוריה של מרידות 

לגדוד 51 היסטוריה של מרידות לאורך השנים. כך למשל ב 2015, חיילים ממחלקת החבלה של הגדוד  נטשו מוצב ברמת הגולן במחאה על ההחלטה להדיח את אחד מחבריהם בשל עבירות משמעת, וכמה שנים לפני כן 13 לוחמים מן החטיבהסירבו לאבטח בסיס ברמת הגולן. גם ב- 2007,  עשרות חיילים מגדוד 51 של גולני שהיו באימון בדרום החליטו למרוד וברחו מהבסיס, בעקבות ויכוח עם המג"ד החדש על היחס לחיילים וותיקים, והרשימה עוד ארוכה.