"איני מאשר" סמוטריץ': לעצור מידיית את הגשת תשובת המדינה בעניין חאן אל אחמר

השר במשרד הביטחון הופתע לגלות כי המדינה מבקשת למחוק את העתירה לפינוי המאחז הבדואי הלא חוקי. בפנייה למזכיר הממשלה כתב: "מתוקף סמכותי איני מאשר את הגשת התשובה" | בן גביר מגבה את סמוטריץ'

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/04/23 13:49 ב באייר התשפג

סמוטריץ': לעצור מידיית את הגשת תשובת המדינה בעניין חאן אל אחמר
חאן אל אחמר, פברואר 2023 | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר הפרסומים בעניין הבקשה שתוגש היום (א') לבג"צ על ידי המדינה למחוק את העתירה לפינוי המאחז הבדואי הלא חוקי, חאן אל אחמר, השר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' בפניה למזכיר הממשלה יוסי פוקס: עצירה מיידית מהגשת תשובת המדינה בעניין המחאז. 

"תוכן תשובת המדינה אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותי"

סמוטרץ' כתב כי בסוף שבוע האחרון הועברה לאישורו טיוטת תשובת המדינה בעניין חאן אל-אחמר. "להפתעתי הרבה גיליתי כי תוכן תשובת המדינה אינה עולה בקנה אחד עם מדיניותי ועם מדיניות הממשלה כפי שאני מבין אותה".

במכתבו הזכיר סעיף בהסכם הקואליציוני הקובע כי תשובות המדינה המוגשות לבג''צ יאושרו על ידי השר הנוסף במשרד הביטחון. "סע' 14 להסכם שנחתם ביני לבין שר הביטחון קובע כי גיבוש עמדת הדרג המדיני בהליכים משפטיים המתנהלים בפני ערכאות בהן מיוצגת המדינה על-ידי פרקליטות המדינה, ביחס לנושאים שבתחומי אחריות השר הנוסף - תהיה באחריות השר הנוסף". 

יוסי פוקס, מחזיר את המתווה לאחור?

יוסי פוקס, מזכיר הממשלה | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"אינני מאשר להגיש אף תשובה אחרת בנידון"

סמוטריץ' המשיך וכתב: "מכוח האמור, אני תמה על כך שלא נעשה שום דיון מסודר בנוכחותי בדבר גיבוש תשובת המדינה בעניין זה. על כן, מתוקף סמכותי הנגזרת מההסכם הקואליציוני ומההסכם בין השרים איני מאשר את הגשת התשובה".

השר ביקש לזמן דיון "בהול" בנוכחותו בכדי לגבש את מדיניות הממשלה והעמדה שתוצג. "למותר לציין", כתב לסיום, "כי עד כינוס הדיון וגיבוש העמדה, אינני מאשר להגיש אף תשובה אחרת בנידון".

המכתב של סמוטריץ' לפוקס

בן גביר מגבה את סמוטריץ'

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, העניק גיבוי לשר סמוטריץ' שלא לאשר את תשובת המדינה המוצעת לבג"צ. לדבריו השר בן גביר "הסכמים חייבים לכבד, ולפי ההסכם הקואליציוני תשובות המדינה לבג"צ בנושאים המצויים תחת תחום אחריותו, טעונות אישורו של השר סמוטריץ'". 

בן גביר הוסיף: "בנוסף, העברתי מסר ברור לראש הממשלה בנימין נתניהו שאם הפרסומים על טיוטת התשובה נכונים, מדובר בהחלטה מבישה וחמורה. נבחרנו וקיבלנו מנדט כדי לממש מדיניות ימין, ומדיניות ימין פירושה משילות בראש ובראשונה. אסור להתקפל בחאן אל אחמר - וטוב עושה השר סמוטריץ' בכך שלא מאפשר מחטפים".

דנון: "למשוך את התגובה המוזרה"

חבר הכנסת מהליכוד, דני דנון, מסר: "בקשת הממשלה למחוק את העתירה נגד פורעי החוק בחאן אל אחמר היא שינוי מדיניות מסוכן שמעניק רוח גבית להשתוללות הבנייה הפלסטינית הלא חוקית ביו"ש. כל זה בשעה שכל הפרת בנייה מצד יהודים נתקלת בתגובה מיידית. אני קורא לראש הממשלה למשוך את התגובה המוזרה לבג"צ ולקבוע תאריך לפינוי הישוב הלא חוקי. החוק ביו"ש לא יכול להיות רלוונטי רק כלפי יהודים.