אהרון ברק על הקריאה של אמסלם: "היה לי חיוך על השפתיים"

נשיא בית המשפט העליון לשעבר הגיב לקריאתו של השר במשרד המשפטים להעמידו לדין: "לא נכונה, לא ראויה, לא צריכה להיאמר". על הפגנות תומכי הרפורמה מתחת לביתו: "לא מבין למה מפגינים נגדי" | ברק יצא אל מתנגדי התכנית המשפטית שהגיעו לתמוך בו - ובכה בשירת ההמנון

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 20/04/23 20:17 כט בניסן התשפג | עודכן בתאריך 20/04/23 23:09

אהרון ברק על הקריאה של אמסלם: "היה לי חיוך על השפתיים"
אהרון ברק | , צילום: Hadas Parush/Flash90

"אני לא מבין למה מפגינים נגדי, אני עזבתי את בית המשפט ב-2006, אני כבר לא נשיא בית המשפט העליון", כך אמר הערב (ה') בראיון ל"חדשות 12", נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, על ההפגנה שנערכה אמש מחוץ לביתו. "הצעקות היו רמות וחזקות, כך שהרבה דברים לא שמעתי. זו לא הפגנה ראשונה נגדי, היו כבר שתיים בעבר. צעקו שם 'תתפטר, תתפטר', נו, אני כבר התפטרתי מזמן". הערב נערכה הפגנת מתנגדי הרפורמה המשפטית שהגיעו לחזק את ברק, שיצא להודות להם.

"ההשפעה היחידה שהייתה לזה עליי היא חיוך על השפתיים"

בקרב תומכי הרפורמה במערכת המשפט, יש הרואים בברק כאחד מהאחראיים למצב מערכת המשפט בישראל. "אני שמח על גישתם שהם רואים בי אחראי, משום שבכך הם נותנים לי כבוד גדול. אם אני אחראי לזה שאין דיקטטורה, אם אני אחראי לכך שיש סמכות לבית המשפט לבטל פעולות לא חוקתיות של הממשל או של הכנסת, אם הם מטילים עליי אחריות על זה שאני פיתחתי יחד עם חברי הנשיא שמגר המנוח את עילת הסבירות וכיוצא בזה – אני גאה בזה".

בית המשפט העליון בירושלים,

בית המשפט העליון בירושלים | צילום: Nati Shohat /Flash90

ברק אמר כי הוא חושב שהרפורמה המוצעת לא תתקן את האיזון בין הרשויות אלא תקלקל אותו. לעומת זאת אמר: "מה שדרוש תיקון, ואני חושב שיש מספר דברים שדורשים תיקון – היא לא תתקן. מה שדרוש תיקון זה א' - יותר שופטים, ב' - פחות עתירות, שינוי של מבנה מערכת בתי המשפט".

לאחרונה נשמעה קריאה מצד השר במשרד המשפטים, דודי אמסלם, להעמיד את ברק לדין. "אני אוהב אנשים מיוחדים ואותנטיים", התייחס ברק לדברים, "אמסלם הוא כזה, וכששמעתי אותו בטלוויזיה אומר את הדברים האלה היה לי חיוך על השפתיים. זה יפה, זו אמירה יפה כזו. לא נכונה, לא ראויה, לא צריכה להיאמר, אבל מכשנאמר – חייכתי, לא מעבר. זה כל כך מופרך, שההשפעה היחידה שהייתה לזה עליי היא חיוך על השפתיים".

דודי אמסלם

דודי אמסלם | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"היו מעט מדי עורכי דין מרוקאים"

בשבועות האחרונים תלו פעילים שלט עם אמירה של ברק, לפיה "לא נמצא מרוקאי אחד טוב מספיק בשביל ביהמ"ש העליון". ברק אמר כי מבין לרוחם של אלה ששמו את השלט הזה, "רק הם היו צריכים לעשות את המחקר הנדרש. כמה עורכי דין מרוקאים היו פה ב-1950, 1951 וכו'? כמה מתוך עורכי הדין שהיו ב-1950 היו כאלה שהיו כשירים להתמנות כשופט שלום ואחר כך כשופט מחוזי? כשיעשו את כל המחקר הזה, הם יבואו לידי המסקנה שגם אנחנו באנו אליה שחיפשנו וחיפשנו וחיפשנו ולא מצאנו. היו מעט מדי עורכי דין מרוקאים".

"אני צריך לומר לכם תודה"

מאות ממתנגדי הרפורמה המשפטית הגיעו הערב אל מתחת לביתו של אהרן ברק כדי לתמוך בו. ברק יחד עם אשתו ונשא דברים בפני תומכיו, בהם גם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ וראש השב"כ לשעבר יובל דיסקין. "חברים שלי. אתם לא צריכים לומר תודה, אני מילאתי את חובתי", אמר בדבריו. "אני צריך לומר לכם תודה. אתם מימשתם את זכותכם, את הזכות הגדולה שאני כשופט עבדתי עליה קשה מאוד: הזכות להפגין, הזכות לומר דברים בניגוד לעמדה של השליטים".

"היום, כאשר העריצות של הרוב שולטת, אתם המגן. בזכות ההפגנות האלה יהיה בכוחנו לעצור את העריצות הזו". מארגני הפגנת התמיכה מסרו כי בזמן שירת המנון המדינה ברק פרץ בבכי.

רוני קובן בהתייחסות לראיון שקיים עם אהרון ברק: