נשיקה, שהחיינו ופריצה לבמה: הרגעים הגדולים מטקסי הדלקת המשואות

טקס הדלקת המשואות, שפותח את חגיגות יום העצמאות, זימן לא מעט אירועים חריגים. מי אמר "לתפארת מדינת ארץ ישראל"? איזה יו"ר כנסת נשא נאום שעורר ביקורת ציבורית? ואיזו סיסמה יצרו הדגלנים שעוררה מבוכה רבה? | לרשימה המלאה

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 20/04/23 13:42 כט בניסן התשפג

נשיקה, שהחיינו ופריצה לבמה: הרגעים הגדולים מטקסי הדלקת המשואות
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לתפארת מדינת ישראל? טקס הדלקת המשואות, שפותח את חגיגות יום העצמאות, הוא אחד מרגעי השיא של השנה. הטקס מסוקר בכל ערוצי התקשורת וישראלים רבים יושבים מול הטלוויזיה וצופים בהתרגשות רבה. בשנים האחרונות, הטקס זימן לא מעט אירועים חריגים, חלקם מביכים וחלקם עוררו תדהמה. אספנו בשבילכם את ששת האירועים הגדולים של טקס הדלקת המשואות.

1. הנאום הפוליטי של ריבלין

ביום העצמאות תשס"ה, שלושה חודשים לפני ביצוע תכנית ההתנתקות מגוש קטיף, יו"ר הכנסת דאז, רובי ריבלין, נשא נאום בעל אופי פוליטי בו מתח ביקורת על הממשלה. "אני עומד לפניכם וחרד חרדה גדולה עד למאוד", אמר ריבלין בנאומו, "מפני קולות צורמים של הפניית עורף טוטאלית לברית הכרותה לנו על הארץ, מפני כוונותיהם האמיתיות של אלו אשר מאסו בארץ חמדה, אני חרד מפני הלעג כלפי אוהביה ונאמניה". לאחר שדבריו הקימו עליו ביקורת ציבורית, הביע ריבלין את התנצלותו. 

הנשיא ריבלין בטקס בכותל

הנשיא ריבלין בטקס בכותל צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90

2. המחאה לשחרורו של גלעד שליט

ביום העצמאות תשע"א, התפרץ אחיו של גלעד שליט, יואל, יחד עם חברתו, יערה וינקלר לבמה המרכזית של הטקס בצעקות "גלעד עדיין חי". אנשי הביטחון לקחו מהם את השלטים ופינו אותם מן הרחבה בכוח.

השפיע על גולדין ושאול? שחרורו של גלעד שליט

 גלעד שליט צילום: פלאש 90. אריאל הרמוני

3. "ולתפארת מדינת ארץ ישראל" 

באותו יום העצמאות, הרב שמעון רוזנברג, אביה של רבקה הולצברג שנהרגה במתקפת הטרור במומבאי יחד עם בעלה, כובד בהדלקת משואה למרות התנגדותם של רבני חב"ד. הרב רוזנברג בחר לחתום את נאומו במילים: "ולתפארת מדינת ארץ ישראל".

צילום: Miriam Alster/FLASH90

4. הסיסמה שיצרו הדגלנים שהזכירה את הסיסמה הנאצית

ביום העצמאות תשע"ו, יצרו הדגלנים את הסיסמה: "עם אחד - מדינה אחת", שהזכירה לרבים את הסיסמה הידועה לשמצה של הנאצים: "עם אחד, רייך אחד, מנהיג אחד" (בגרמנית: Ein Volk, ein Reich, ein Führer).

טקס המשואות, אילוסטרציה

טקס המשואות, אילוסטרציה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

5. הנשיקה של אבשלום קור

ביום העצמאות ה-70 של מדינת ישראל, נבחר איש התקשורת, ד"ר אבשלום קור, להשיא משואה. בסיום נאומו, פנה קור לחייל שהגיש לו את האבוקה ונישק אותו על לחיו. 

אבשלום קור

אבשלום קור צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

6. ברכת "שהחיינו" בטקס

באותו יום העצמאות, נבחר השחקן הותיק, זאב רווח, יחד עם שחקנית התיאטרון, ליא קניג, להדליק משואה. רווח ניצל את ההזדמנות, חבש כיפה לראשו וברך ברכת "שהחיינו" בשם ומלכות.

צילום: Yonatan Sindel/Flash90