המרד בגולני: אלו העונשים שקיבלו הלוחמים

לאחר תחקיר משותף של מפקד חטיבה 7 ומפקד חטיבת גולני, הוחלט לשפוט את החיילים בסגירת שבת ומאסר על תנאי: "הלוחמים פעלו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/04/23 12:15 כט בניסן התשפג

המרד בגולני: אלו העונשים שקיבלו הלוחמים
חיילי גולני, ארכיון, צילום: Michael Giladi/Flash90

פלוגה בגדוד 51 של חטיבת גולני פתחה ביום שלישי האחרון באירוע נפקדות, בו השאירו את הנשקים ביחידה ועזבו אותה במחאה על הדחת מפקדם והחלפתו במ"פ מהצנחנים. על פי דיווחים, הקצין הועבר מתפקידו בשל "אי התאמה". לאחר תחקיר משותף של מפקד חטיבה 7, אל"ם יפתח נורקין ומפקד חטיבת גולני, אל"ם יאיר פלאי, הוחלט היום (ה') לשפוט את החיילים ולהענישם בסגירת שבת ומאסר על תנאי.

חיילי גולני ארכיון

חיילי גולני ארכיון צילום: David Cohen/Flash90

הלוחמים פעלו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל

בתחקיר עלה כי הלוחמים פעלו באופן שאינו עולה בקנה אחד עם ערכי צה"ל, ובניגוד למצופה מלוחמי צה"ל. בהתאם לכך, הוחלטו מספר צעדים פיקודיים, בין היתר הלוחמים לא יבצעו כל פעילות מבצעית עד להשלמת סדרה ערכית- משמעתית-חינוכית אותה יעברו בימים אלו. בסדרה יעבירו המפקדים ללוחמים תכנים בנושאי משמעת, תרבות צבאית, רוח וערכים, ובסיומה ישובו לסדרת אימונים שלאחריה תבחן החזרתם לפעילות מבצעית.

חיילי גולני. ארכיון

חיילי גולני. ארכיון צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

גדוד 51 עם היסטוריה של מרידות 

לגדוד 51 היסטוריה של מרידות לאורך השנים. כך למשל ב 2015, חיילים ממחלקת החבלה של הגדוד  נטשו מוצב ברמת הגולן במחאה על ההחלטה להדיח את אחד מחבריהם בשל עבירות משמעת, וכמה שנים לפני כן 13 לוחמים מן החטיבהסירבו לאבטח בסיס ברמת הגולן. גם ב- 2007,  עשרות חיילים מגדוד 51 של גולני שהיו באימון בדרום החליטו למרוד וברחו מהבסיס, בעקבות ויכוח עם המג"ד החדש על היחס לחיילים וותיקים, והרשימה עוד ארוכה.