"הזיכרון מנצח": 13 אלף משתתפים במצעד החיים

לראשונה מזה שלוש שנים מצעד החיים מתקיים במתכונת מלאה, בהשתתפות של עשרת אלפים אנשים ובהובלת 40 ניצולי שואה מישראל והעולם. לראשונה תודלק במהלך הטקס המרכזי משואה לזכר יהודיה תוניסיה

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/04/23 15:41 כז בניסן התשפג

"הזיכרון מנצח": 13 אלף משתתפים במצעד החיים
מצעד החיים ארכיון, צילום: Yossi Zeliger/Flash90

מצעד החיים ה- 35 יצא היום (ג') לדרך, בהובלת 40 שורדי שואה ובהשתתפות אלפי צועדים מרחבי העולם, עם משלחות ממעל ל-25 מדינות שונות. מצעד החיים הפך לאחד האירועים המרכזיים ביום הזיכרון לשואה, ועומד השנה בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם" על רקע ציון 80 שנה למרד גטו ורשה. 

הטקס המרכזי במצעד

את הטקס פתח הזמר עברי לידר עם השיר "צלילי השקט". לידר גם שר בדואט עם שורדת השואה שושנה טריסטר את השיר "בואי אמא". במהלך הטקס, הזמר עברי לידר ביצע את השיר" "sound of silence".

 

יו"ר מצעד החיים, ד"ר שמואל רוזנמן, אמר בנאומו: "ב-1948 נוסדה המדינה היהודית מחדש בארץ ישראל לאחר 2,000 שנות גלות יהודית. ב-1988, על רקע גל עולה של אנטישמיות והכחשת שואה בכל רחבי העולם, נוסד מצעד החיים", רוזנמן פנה לצעירים: "התקווה שלנו היא שאתם, הדור הבא, תהיו עדי שואה, תתחייבו להיות נושאי הלפיד של הזיכרון ולהילחם באנטישמיות. שנאה ורוע לא ניצחו אז, ושנאה ורוע לא ינצחו עכשיו".

מצעד החיים, ארכיון

מצעד החיים, ארכיון צילום: יוסי זליגר

" זהו ההישג של סבי שאני הכי גאה בו"

 שר החינוך יואב קיש שייצג את הממשלה הטקס, שיתף בקשר האישי שךו לזכרון השואה: "אני מצדיע לגיבורים היהודים שנלחמו כגד הנאצים ושותפיהם. אחד מהם הוא סבי, זיכרונו לברכה. מעולם לא פגשתי את סבי. הוא היה חייל ולוחם בצבא הבריטי. בינואר 1943 הוא שחרר את היהודים ממחנה הריכוז ג'אדו בטריפולי. זהו ההישג של סבי שאני הכי גאה בו".

נשיא איטליה סרג'יו מטרלה, נשא דברים בטקס שנערך בסיום הצעדה בבירקנאו: "התכנסנו כאן היום כדי לזכור ולחלוק כבוד למיליוני הקורבנות של המשטר הנאצי צמא הדם, שפשעיו הנוראיים נגד האנושות התאפשרו בגלל שיתוף הפעולה של מנהיגים אירופאיים פשיסטיים, אשר הסגירו את אזרחיהם שלהם לידי הנאצים האכזריים", לדבריו: "פשעים אלה לעולם לא יישכחו ולא ייסלחו". 

ניצולי השואה הובילו את המצעד

בניגוד לשנים קודמות בהן אנשי צבא בכירים ומדינאיים הובילו את המצעד, השנה הוא יצא בהובלתם של שורדי שואה. בין שורדי השואה מישראל שהשתתפו במצעד - הסופרת והמשוררת הלינה בירנבאום, שושנה טריסטר, אריה פינסקר, צבי קליין ומיכאל שפיגל. השנה, לראשונה תודלק במהלך הטקס המרכזי משואה לזכר יהדות תוניסיה.

בין כ- 10,000 האנשים שצעדו על פסי הרכבת מאושוויץ לבירקנאו שבפולין, ניתן למנות גם את שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, שר החינוך יואב קיש המייצג את הממשלה באירוע, יושב ראש הסוכנות היהודית דורון אלמוג, יושב ראש קק"ל יפעת עובדיה לוסקי, השגריר לשעבר דיוויד פרידמן וגם הזמר עברי לידר.