ישראל זוכרת: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ג

אירועי יום השואה יחלו ב-10:00 בצפירת דומיה בת שתי דקות ברחבי הארץ ולאחר מכן יתקיים טקס הנחת הזרים באוהל יזכור במוזיאון "יד ושם" בירושלים | בשעה 11:00 ייפתח טקס "לכל איש יש שם" בכנסת בו יוקראו שמות קורבנות השואה

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 18/04/23 07:22 כז בניסן התשפג

ישראל זוכרת: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תשפ"ג
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נזכור ולא נשכח: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו אמש (ב') בשעה 20:00 בעצרת הממלכתית ב"רחבת גטו ורשה" ב"יד ושם" בירושלים במעמד נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, ראש הממשלה, בנימין נתניהו נכבדים נוספים וניצולי השואה.

היום בשעה 10:00 תשמע צפירה בת שתי דקות ויחלו טקסי הזיכרון. לאחר הצפירה, יתקיים טקס הנחת הזרים באוהל יזכור במוזיאון יד ושם בירושלים. בשעה 11:00 ייפתח טקס "לכל איש יש שם" בכנסת בו יוקראו שמות קורבנות השואה. ב-13:00 יתקיים טקס האזכרה הממלכתי באוהל יזכור. בשעה 14:30 ייפתח בפולין מצעד החיים ה-35.

הנשיא הרצוג ביד ושם: "להשאיר את הימים הקדושים האלה מעל לכל מחלוקת"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג התייחס בפתח נאומו בעצרת הממלכתית ביד ושם למצב החברתי במדינה. "השנה היא לא שנה רגילה. ויום הזיכרון הזה הוא לא רגיל. השנה התחושות מעיבות, הכתפיים שחוחות, כמו מעידות על כובד המחלוקת שרובצת עלינו. אני פונה אליכם – אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת; ונתייחד כולנו, כתמיד - בשותפות, באבל, בזיכרון".

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

עוד הוסיף ואמר כי אסור לערוך השוואה בין אזרחי ישראל לבין הנאצים. "השנה, דווקא השנה, אני מבקש להוסיף כאן משהו חשוב. התועבה הנאצית – היא רשע שאין לו תקדים, ואין דומה לו בשום קנה מידה. זה לא עוד רוע. זו אינסופיות של זוועה. עלינו לזכור, לשנן ולהפנים שוב ושוב: אלה - ורק אלה - נאצים. זו – ורק זו – שואה. גם כשאנו בעיצומן של מחלוקות עזות, על גורל, על ייעוד, על אמונה, על ערכים, עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה- לא לשואה, ולא לנאצים". 

נתניהו: "מי שמבקש ללפות אותנו בטבעת חנק של טרור ייתקל בתגובה מוחצת"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס בנאומו לקריאות להשמדתה של מדינת ישראל. אמנם העולם השתנה מאז, אבל הקריאות להשמדתנו לא פסקו וכיום הן באות ממשטר האימים בטהראן. הלקח העיקרי שלמדנו בשואה, הוא שעלינו לבלום את כוחות הרשע מוקדם ככל האפשר. מדינת היהודים חייבת להבטיח שיהיה בידה הכוח להגן על עצמה בכוחות עצמה מול כל אויב, מול כל איום. הצוררים החדשים חושבים שאין לנו את הלכידות לעמוד מולם - הם טועים בגדול".

צילום: Erik Marmor/Flash90

נתניהו הזהיר כי כל מי שיפגע באזרחי מדינת ישראל ייתקל בתגובה "הערב, כאן ב'יד ושם', אני מוסיף: ניצחון העבר אינו מבטיח לבדו, את ניצחון העתיד. ניצחון העתיד מחייב נחרצות תמידית, ומאבק חסר-פשרות במבקשי נפשנו. לכן אנחנו נאבקים בתקיפות בכל הסכם גרעין עם איראן, שיסלול את דרכה לנשק גרעיני. מאותה סיבה אנחנו נאבקים בתקיפות בשלוחות הטרור של איראן סביבנו. מי שמבקש ללפות אותנו בטבעת חנק של טרור ייתקל בתגובה מוחצת.  אויבינו ימצאו אותנו עומדים יחד, כתף-אל-כתף. הם יגלו שוב את הכוחות העצומים שטמונים בעמנו".