הנשיא הרצוג ביד ושם: "להשאיר את הימים הקדושים האלה מעל לכל מחלוקת"

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב בשעה 20:00 בעצרת הממלכתית ב"רחבת גטו ורשה" ב"יד ושם" בירושלים | הנשיא הרצוג: "עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה- לא לשואה, ולא לנאצים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 17/04/23 20:27 כו בניסן התשפג

הנשיא הרצוג ביד ושם: "להשאיר את הימים הקדושים האלה מעל לכל מחלוקת"
צילום: Erik Marmor/Flash90

נזכור ולא נשכח: אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה נפתחו הערב (ב') בשעה 20:00 בעצרת הממלכתית ב"רחבת גטו ורשה" ב"יד ושם" בירושלים במעמד נשיא מדינת ישראל, יצחק הרצוג, ראש הממשלה, בנימין נתניהו נכבדים נוספים וניצולי השואה. מחר בשעה 10:00 תשמע צפירה בת שתי דקות ויחלו טקסי הזיכרון. 

הנשיא הרצוג: "נשאיר את הימים הקדושים האלה מעל לכל מחלוקת"

נשיא המדינה, יצחק הרצוג התייחס בפתח נאומו למצב החברתי במדינה. "השנה היא לא שנה רגילה. ויום הזיכרון הזה הוא לא רגיל. השנה התחושות מעיבות, הכתפיים שחוחות, כמו מעידות על כובד המחלוקת שרובצת עלינו. אני פונה אליכם – אזרחיות ואזרחי ישראל, בתפילה זכה, שנשאיר את הימים הקדושים האלה, שמתחילים הערב ומסתיימים ביום העצמאות, מעל לכל מחלוקת; ונתייחד כולנו, כתמיד - בשותפות, באבל, בזיכרון".

צילום: קובי גדעון/ לע"מ

"עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה- לא לשואה, ולא לנאצים"

עוד הוסיף ואמר כי "השנה, דווקא השנה, אני מבקש להוסיף כאן משהו חשוב. התועבה הנאצית – היא רשע שאין לו תקדים, ואין דומה לו בשום קנה מידה. זה לא עוד רוע. זו אינסופיות של זוועה. עלינו לזכור, לשנן ולהפנים שוב ושוב: אלה - ורק אלה - נאצים. זו – ורק זו – שואה. גם כשאנו בעיצומן של מחלוקות עזות, על גורל, על ייעוד, על אמונה, על ערכים, עלינו להיזהר ולהישמר מכל דימוי, מכל השוואה- לא לשואה, ולא לנאצים". 

צילום: קובי גדעון

בסיום דבריו, אמר הרצוג כי למרות המחלוקות הויכוחים, אנחנו עם אחד. "עבורם כולנו היינו עם אחד, מפוזר ומפורד בכל העמים, שדינו אחד – מוות וכליה; וגם הניצחון שלנו עליהם ניצחון שמתרחש יום-יום – הוא של עם אחד. לא תוכלו לנו, כי אחיות ואחים אנחנו. כן, אחים שיודעים להתווכח ולחלוק. אבל לעולם לא – שונאים. לעולם לא – אויבים. אנחנו עם אחד ונישאר עם אחד - שאותו לא רק ההיסטוריה הכואבת מלכדת, אלא גם הגורל והעתיד המשותף ומלא התקווה".