הרב שמואל אליהו נגד סגן ראש העיר תל אביב: "קראתי את התוכניות שלך"

סגן ראש העיר תל אביב ראובן לדיאנסקי, תקף את התפילה שהתקיימה בכיכר דיזינגוף בתל אביב: "אתר תפילה בהפרדה מגדרית בין נשים וגברים! שערורייה!" | הרב שמואל אליהו הגיב בחריפות: "מניח שמחר תבקש לאסור עלינו לעשות ברית מילה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 13/04/23 21:45 כב בניסן התשפג

הרב שמואל אליהו נגד סגן ראש העיר תל אביב: "קראתי את התוכניות שלך"
הרב שמואל אליהו | , צילום: David Cohen/Flash90

לא בפעם הראשונה נערכה השבוע תפילת חג המונית בתל אביב. רבה של צפת, הרב שמואל אליהו נכח ביום שלישי האחרון, חול המועד וערב שביעי של פסח, בתפילת ההלל שהתקיימה בכיכר דיזינגוף בתל אביב, יחד עם מאות מתפללים. לאחר התפילה, סגן ראש עיריית תל אביב, ראובן לדיאנסקי, יצא באופן חריף נגד התפילה שהתקיימה - בהפרדה, כמקובל.

"מניח שמחר תבקש לאסור עלינו לעשות ברית מילה"

במכתב אותו העביר ללדיאנסקי, כתב הרב אליהו: "שמעתי שמאוד כעסת שלא התפללנו בתערובת גברים ונשים. קראתי את התוכניות שלך למנוע מאיתנו להתפלל בתל אביב כמו שאנחנו מאמינים, לקנוס אותנו, להחרים את הציוד שלנו, להציב פקחים שלא יאפשרו לנו להתפלל בעתיד כפי שאנחנו מאמינים. מדבריך ומהתנגדותך, אני מבין שהצעד הבא שלך יהיה לשלוח פקחים לסגור את בתי הכנסת ובתי המדרש, להכריח אותנו להתנהג בבתי המדרש שלנו על פי הערכים 'המתקדמים' שלך. הלוא משפטנים מהמחנה שלך כבר אומרים שאסור לנו לקיים אירועי תרבות לפי האמונה שלנו". 

הרב המשיך וכתב דברים חריפים ביותר: "אני מניח שמחר תבקש לאסור עלינו לעשות ברית מילה, ובוודאי תמצא כבר את המשפטנים המלומדים שיסבירו למה אתה צודק. אבל כדאי שתזכור כי לאורך ההיסטוריה של העם היהודי היו כמה עריצים רודנים שניסו להכריח אותנו לנטוש את האמונה שלנו. היום הם נחשבים ככתם שחור בהיסטוריה. הם עברו מן העולם ואנחנו כאן, ממשיכים ומתפללים בשמחה ובטוב לבב". 

"בדמוקרטיה אמיתית יש חופש דת"

רב העיר צפת הזכיר כי לפני כ-200 שנה צמחה בעם ישראל תנועה רפורמית "שהתביישה במסורת העם היהודי והחלה להתפלל במעורב כמו הנוצרים באירופה. הניסיון שלהם נכשל כישלון חרוץ. בארצות הברית נסגרו רבע מבתי הכנסת שלהם בשנים האחרונות. הציבור מצביע ברגלים, וכיום בתי הכנסת שלהם ריקים. כך גם בישראל מספר בתי הכנסת של הרפורמים הוא בקושי רבע אחוז. התנועה הרפורמית לא הכתה גלים כפי שחשבה". 

"לעומתם", המשיך וכתב הרב אליוה, "נבנים במדינת ישראל מאות בתי כנסת כפי מסורת אבותינו, עם ישראל מצביע ברגליו ובוחר פעם אחר פעם, דור אחר דור - להמשיך ולשמר את מסורת אבותיו. לא נכון להילחם בציבור המאמין ולהכריח אותו לנטוש את אמונתו. זה גם לא דמוקרטי. בדמוקרטיה אמיתית יש חופש דת. אפילו הרוב לא כופה על המיעוט את האמונות שלו, בוודאי שהמיעוט לא יכול לכפות על רוב העם ערכים הזרים לו". 

"מציע לך להיפגש ולדבר, להכיר מקרוב את המגוון של תושבי העיר שלך"

את פנייתו סיים בפניה אישית: "ראובן. בתקופה בה יש שסע בעם חובה עליך כנבחר ציבור לחבר ולא להעמיק את השסע. במקום להשמיע קריאות מתסיסות, אני מציע לך להיפגש ולדבר, להכיר מקרוב את המגוון של תושבי העיר שלך, עמם התפללתי ביום שלישי האחרון, ועם תושבים רבים אחרים, שאינם שותפים לדעותיי אך בחודשים האחרונים מקיימים איתי שיח הדדי מכבד ומחבר".

לדיאנסקי: "לא ניתן אישור לכך על ידי עיריית תל אביב"

סגן ראש העיר לדיאנסקי, כתב בים שלישי לאחר שנודע לו על התפילה: "כיכר דיזנגוף הפכה לאתר תפילה בהפרדה מגדרית בין נשים וגברים! שערורייה! כאן, בתל אביב במרכז העיר הציבו מחיצה שתפריד בין גברים לנשים! בעקבות בדיקה שעשיתי לא ניתן אישור לכך על ידי עיריית תל אביב".

לדבריו, "מדובר ביוזמה של גורמים מחוץ לעיר שאליה הצטרפו גורמים נוספים שהתקיימה היום (11/4/23). דרשתי שהפיקוח העירוני יגיעו למקום, יסירו את המחיצות ויחרימו אותן. כמו כן דרשתי שיקנסו את המארגנים וימצו איתם את הדין. בצורה הכי חמורה שיש.

"זה לא תקין שאף גורם עירוני כמו פיקוח, סל"ע או מצלמות לא זיהו מבעוד מועד את ההיערכות המוקדמת לאירוע כמו הורדת כיסאות, שולחנות, הצבת מחיצות וכו' וכך ניתן היה למנוע זאת. הכל נמצא ברשת! ביקשתי להטיל על גורם עירוני להיות אחראי על חיפוש באינטרנט על אירועים לא מאושרים ולא מקובלים שמתוכננים בת"א - מצד גורמי חוץ וגורמי פנים (חב"ד למשל)".