סגנית ראש העיר נאבקת בישיבה הסרוגה: "תורנית, ענקית ומשיחית לגברים בלבד"

מיטל להבי, סגניתו של ראש עיריית תל אביב, כתבה את הדברים נגד ישיבת מעלה אליהו, והסבירה כי לתושבי שכונת פייבל אין כל בעיה עם הדת, "יש להם בעיה עם משיחיות, קיצוניות וגזענות". לטענותיה הקשות הוסיפה כי לישיבה הגבוהה אושר לאחרונה מבנה גדול פי 4 מהתכנון המקורי שהתקבל ב-2019

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 03/04/23 14:28 יב בניסן התשפג

סגנית ראש העיר נאבקת בישיבה הסרוגה: "תורנית, ענקית ומשיחית לגברים בלבד"
המבנה הישן באולם הספורט ששופץ | , צילום: ישיבת מעלה אליהו cc-by-sa Wikipedia

תל אביב עולה לכותרות בתקופה סוערת זו בעיקר בהקשר של הפגנות, מחאות, פרשים ומכתזיות. בימים האחרונים זו סגנית ראש העיר, מיטל להבי, שמעלה את העיר לסדר היום הציבורי, והפעם בגלל מאבק שלה בישיבה הגבוהה "מעלה אליהו".

"לא מוכנים לקבל ישיבה תורנית ענקית ומשיחית לגברים בלבד"

אמש (א') פרסמה להבי בחשבון הטוויטר שלה סרטון בו היא מתבטאת בצורה חריפה מול מספר תושבים בשכונה, חלקם משתתפים במאבק הממושך נגד הישיבה. בחשבון הטוויטר שלה כתבה: "לתושבי השכונה שסובבת את גינת פייבל, שכונה חילונית עם בית כנסת שכונתי בו נפגשים תושבי השכונה ביום כיפור ובחגים אין שום דבר נגד דת. להפך", המשיכה וכתבה, "יש להם בעיה עם משיחיות, קיצוניות וגזענות. והם לא מוכנים לקבל ישיבה תורנית ענקית ומשיחית לגברים בלבד בלב השכונה. הם צודקים וניאבק על זה יחד".

נציין כי ישיבת מעלה אליהו הוקמה באלול ה'תשנ"ז 1996 על ידי קבוצת אברכים מישיבת מרכז הרב במטרה להביא להגברת הקשר בין הציבור הדתי לציבור החילוני, ומאז ימי הקמתה עומד בראשה הרב חיים גנץ. תחילה שכנה הישיבה ברחוב יהושע בן-נון, ב-2004 עברה הישיבה לרחוב הנרייטה סולד בסמוך לבית החולים איכילוב לבית הכנסת "בר כוכבא" ולאחר מכן לאולם הספורט הצמוד אליו אותו הישיבה שיפצה והפכה לבית מדרש מפואר. בישיבת הנהלת העירייה שנערכה ב-2019 הוחלט להקצות את הקומה השניה מבית הכנסת לישיבה, ובעקבות ההחלטה עברה הישיבה לבית הכנסת "מגורים" ברחוב קליי הסמוך.

"הפעילות של הישיבה הזאת לא הובאה לידיעתנו"

בישיבת הוועדה המקומית שנערכה ביום רביעי האחרון, טענו המתנגדים לישיבה כי הקומפלקס החדש שאושר לישיבה גדול כמעט פי ארבעה מאותה קומה עליה סוכם. באותו ציוץ שנכתב אמש עדכנה להבי כי הגישה ערר על ההחלטה לבנות מבנה על שטח של כ-3,200 מ"ר סמוך לכיכר המדינה. "הרווחנו זמן במטרה להיערך טוב יותר למיצוי הצרכים של תושבי השכונה", כתבה.

בערר אותו העבירה לממלא מקום וסגן ראש העיר, דורון ספיר, שהוא יו"ר ועדת המשנה לתכנון, ועותק ממנו נשלח גם לראש העיר, רון חולדאי, כתבה: "נבקשך לזמן בהקדם האפשרי את מליאת הוועדה המקומית לדון בתכנית העיצוב לישיבה ובית כנסת ברחוב קליי, שאושרה בישיבת וועדת המשנה לתכנון ובנייה מיום 29.03.23". להבי ציינה ארבעה נימוקים:

  1. "תכנית העיצוב נועדה לשרת מוסד הפועל בשנים האחרונות בניגוד למדיניות ולערכים העירוניים, ולכן אין מקום לספק לו מבנה עירוני חדש.
  2. תכנית הבנייה שהוצגה לוועדה חורגת מההקצאה שנתבקשה ושהוצגה בעבר בפני הנהלת הקואליציה... יצוין כי בדיון לא הוצגו חלופות למיקום הישיבה התורנית ובפרט יש להדגיש כי לא הוצג כלל שתינתן להם קרקע עירונית לבניה מעבר לקומה ה-2 בבית כנסת קיים והיות שמדובר על היתר לבנייה על קרקע עירונית שמשמעותה השרשת קיום המוסד במקום לדורות, יש להציג את כל המסמכים הנוגעים להסדר ולשקול בחיוב גם קיום דיון חוזר בהנהלת העירייה.
  3. תכנית העיצוב עלולה ליצור תקדים מסוכן של הקצאת משאבים עירוניים... בכל מקרה לא סביר שפרויקט תכנוני עירוני חדש יקודם מראש לטובתה של עמותה פרטית זו או אחרת וזאת בהיקף של פי ארבעה מהשטח המוצהר כיום וללא קול קורא או מכרז!
  4. תכנית העיצוב קודמה ללא התייעצות עם הציבור. יש לבטל את החלטת וועדת המשנה עד לקיום התייעצות עם הציבור, ורק לאחר שמיעת השגות הציבור יש לקיים דיון בתכנית העיצוב".

הערר המלא:


להורדת הקובץ

"עיר ליברלית ברוח דמוקרטית לא יכולה לאפשר לישיבה כזאת להתיישב אצלנו"

אולם באותה ישיבת ועדה שנערכה ביום רביעי, להבי הציגה טענות שכלל אינן נוגעות לשטח המיועד לישיבה: "תקראו את כל מה שכתוב על הישיבה הזאת לפני שאתם מכניסים אותה לעיר".

סגנית ראש העיר אמרה כי לעירייה אין שום חובה חוקית לספק לישיבה מענה "ואם יש לנו חובה זה לפי החלטת הנהלת העירייה, והנהלת העירייה נתנה להם קומה שניה בבית כנסת קיים בלי שום פנייה נוספת. הפעילות של הישיבה הזאת לא הובאה לידיעתנו ואני חושבת שעיר ליברלית ברוח דמוקרטית כפי שראש העיר מכריז עלינו מעל במות וגם במחאות לא יכולה לאפשר לישיבה כזאת להתיישב אצלנו. מה גם", סיימה להביא לקול תשואות הנוכחים, "שהם קיבלו התראות לפני מספר שנים ולא פעלנו בעניין".