מדינה בשביתה: מי שובת? | הרשימה המלאה

בהסתדרות הרפואית החליטו לעצור את העבודה: "השביתה יוצאת לפועל תוך אחריות מרבית, מתוך ניסיון לצמצם ככל הניתן את הפגיעה במטופלים", ומנכ"ל משרד הבריאות מכבד את זכות השביתה: "נמשיך לדאוג לכך שהמערכת תהיה נקייה מכל שיקול שאיננו רפואי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/03/23 10:57 ה בניסן התשפג | עודכן בתאריך 27/03/23 14:46

מדינה בשביתה: מי שובת? | הרשימה המלאה
נתב"ג, היום. מדינה בשביתה, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

יו"ר ההסתדרות: "מרגע שאני גומר פה - שביתה כללית"

בעקבות ההחלטה אמש של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפטר את שר הביטחון, יואב גלנט, ארנון בר דוד, יו"ר ההסתדרות, הכריז הבוקר (ב') על שביתה כללית במשק. "המדינה נעצרת כולל כולם. הקניונים ייסגרו, המפעלים ייסגרו, המדינה משותקת. ניסיתי ככל יכולתי להימנע משביתה והשבתה, אבל אי אפשר להישאר מול הקיטוב והשיסוי הזה שקורע את החברה הישראלית, זה בלתי אפשרי", פנה בר דוד לראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים שקיים. 

לאחר הכרזתו של בר דוד על השביתה הכללית במשק, בנמל התעופה בן גוריון הופסקו ההמראות, נמל חיפה נסגר, הקניונים וחנויות פרט לחנויות הפארם, בתי המרקחת והסופרמרקטים - נסגרו גם הם. העובדים הסוציאליים וההייטקיסטים הכריזו גם הם על שביתה. עוד נסגרו חלק ממשרדי הממשלה, והרשויות המקומיות: ללא פינוי אשפה, ללא דוחות חניה, ללא קבלת קהל במשרדי הרישוי ורשות האוכלוסין. כמו כן, הושבתו הבנקים, חברות הייטק רבות וחברות ביטוח.

https://youtube.com/shorts/6WUEbjxZ6FI

הארגונים הציבוריים ששובתים:

  • בתי החולים הציבוריים ואת כל מרפאות הקהילה
  • נמלי התעופה מפסיקים לפעול: ההמראות מנתב"ג נעצרו
  • מערכת הבריאות תפעל במתכונת חירום
  • האחיות והאחים בשביתה בכלל מערכת הבריאות
  • עובדי קופות חולים החברים בהסתדרות
  • שירותי כיבוי והצלה ומד"א במתכונת חירום
  • הבנקים
  • הדואר
  • הנהלת השלטון המקומי והשלטון האזורי
  • הסייעות והשומרים
  • חברת החשמל ומקורות יפעלו במתכונת שבת
  • מטה מחאת עובדי ההייטק  
  • לשכת עורכי הדין
  • איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים 
  • עובדי אל-על 
  • מוסדות החינוך של משרד הרווחה יפעלו במתכונת שבת

ההסתדרות הרפואית: "השביתה יוצאת לפועל תוך אחריות מרבית"

ההסתדרות הרפואית הודיעה גם היא על שביתה מלאה במערכת הבריאות ובתי החולים יפעלו במתכונת חירום: "השביתה יוצאת לפועל תוך אחריות מרבית, מתוך ניסיון לצמצם ככל הניתן את הפגיעה במטופלים. על כן, כל הטיפולים שכבר החלו, או מתוכננים להיום יימשכו ויינתנו ללא הפסקה. בנוסף, רופאות ורופאים שיבקשו להשתתף היום במחאות ובהפגנות יוכלו לממש את זכותם האזרחית, זאת בתיאום עם המנהלים והמנהלות. פרטים בנוגע למחר נמסור בהמשך. ההסתדרות הרפואית תפעיל ועדת חריגים כמקובל ותאפשר טיפולים ושירותים מצילי חיים. השביתה תיעצר ככל שיגובש מתווה ברור ומוסכם להידברות שיבטיח בין היתר קרקע יציבה לשמירה על זכויות המטופלים במערכת הבריאות".

האחיות והאחים קיבלו הודעה על שביתה, גם כן: "כולנו עובדים יחד כתף אל כתף ומצילים חיים ללא הבדל כל שיוך כזה או אחר, וכעת הגיע העת שנעשה מעשה ונפעל יחד על מנת להביא לאחדות העם. לאור כל האמור, החל מיום שלישי ה- 28.03.2023 האחיות והאחים יפתחו בשביתה בכלל מערכת הבריאות, בהתאם למתכונת שתועבר אליכם בשעה הקרובה".

בתגובה להודעת ההסתדרות הרפואית, במשרד הבריאות מגבים את ההחלטה לשבות. משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות מסר: "מערכת הבריאות היא תמונת ראי של החברה הישראלית והפגיעה במרקם החברתי עלולה למצוא את ביטויה גם במערכת. נמשיך לדאוג לכך שהמערכת תמשיך ותהיה נקייה מכל שיקול שאיננו רפואי. אני מקווה שבמהרה יימצא פתרון למשבר בו נמצאת המדינה, שיאפשר להשיב גם את המערכת לתפקוד מלא".

בר סימן טוב

משה בר סימן טוב, מגבה | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השלטון המקומי: "צו השעה מחייב אותנו לפעול באופן מידי"

הנהלת השלטון המקומי והשלטון האזורי, החליטו בדיון חירום שהתקיים הבוקר על הצטרפות לשביתה במשק עליה הכריזה ההסתדרות. חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי מסר כי "צו השעה מחייב אותנו לפעול באופן מידי ולהודיע על הצטרפותו של השלטון המקומי לשביתה הכללית. הקרע בעם והכאוס האדיר שישראל נמצאת בו הגיע לנקודות הכמעט אל חזור".

בשלטון המקומי קוראים לראש הממשלה לעצור את החקיקה לאלתר, לבטל את פיטוריו של שר הביטחון. "על ראש הממשלה לחשב מסלול מחדש ולהגיע להידברות מיידית בין הצדדים שתביא להסכמה רחבה. שמירה על אחדות עם ישראל ובטחון מדינת ישראל הם הדבר החשוב ביותר".

איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים: "החל מרגע זה מושבתים כל השירותים החברתיים בישראל"

איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים מצטרף להודעת יו"ר ההסתדרות: "החל מרגע זה אנחנו, העובדות והעובדים הסוציאליים, יחד עם כלל עובדות ועובדי ישראל, שובתים! יחד נעלה להפגנה בירושלים מול כנסת ישראל. כעובדות ועובדים סוציאליים יש לנו אחריות כפולה ומכופלת לפעול למען צדק חברתי, ולעמוד יחד עם שאר העובדות והעובדים במשק למען הציבור והמדינה.  החל מרגע זה כל העובדות והעובדים הסוציאליים, ללא יוצא מן הכלל, שובתים". 

"מי שעובדות בשירותים הציבוריים (משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ביטוח לאומי, רשות שיקום האסיר וכו') יצאו ליום שביתה. מי שעובדות בשירותים המופרטים או הפרטיים ייקחו יום חופש, ויצטרפו לפעולות המחאה. זוהי שעת חירום, נפגש בשעה 14:00 בהפגנה בירושלים".

נתב"ג: נעצרו ההמראות

בהוראת יו"ר ועד רשות שדות התעופה פנחס עידן, שנחשב לאיש ליכוד, ובעקבות המחאה הגורפת נגד אי-עצירת חקיקת המהפכה המשפטית, נעצרו ההמראות בנתב"ג. 

נתב"ג, אין המראות |

נתב"ג, אין המראות | צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עובדי ההייטק: "לא נותרה עוד ברירה"

לאחר דברי בר דוד, מטה מחאת עובדי ההייטק הודיע על השבתה מלאה של ההייטק הישראלי: "לא נותרה עוד ברירה. למרות הקרע הנורא בעם, עוד לא שמענו את ראש הממשלה מודיע בקולו על עצירה מיידית וגניזה של חוקי ההפיכה המשטרית. על כן, מטה מאבק עובדי ההייטק מודיע על הצטרפות לשביתה הכללית עליה הכריזו המעסיקים וההסתדרות וקורא לעובדים כולם, לצאת כעת ממקומות העבודה ולעלות לירושלים- שם נפגין החל מהשעה 14:00. מוקדי הפגנות נוספים יתווספו ברחבי הארץ בהם חיפה מת"מ, קפלן בת"א ועשרות מוקדים אחרים. לא ניתן לדיקטטורה לעבור".

פורום העצמאים והפרילנסרים: "פותחים במרד מיסים"

בעקבות ההתפתחויות, פורום העצמאים והפרילנסרים מבית ההסתדרות, הביע הבוקר גם הוא על תמיכה מלאה בדברי ארנון בר דוד. יו"ר הפורום, רמי בז'ה, "אני מברך ומצטרף ליו"ר ההסתדרות, בקריאתו החדה והברורה לעצירת הקיטוב והטירוף במדינה, תומך בנקיטת הצעדים הדרושים לשם כך ומכריז - לא נשלם מיסים למדינת ישראל, שהופכת לנגד עינינו לדיקטטורה. לא ניתן יד להתרסקות העצמאים ומשפחותיהם בגלל התנהלות המדינה. הכלכלה והעסקים מתרסקים בשל אובדן האחיזה במציאות של הממשלה והעומד בראשה, שמובילים אותנו לתהום".

"חשוב להדגיש - לא מדובר באירוע פוליטי. העסקים מכל הסקטורים כבר נפגעים כאן ועכשיו והעצמאים הקטנים - ללא קשר לאותיות על הפתק ששמו בקלפי - לא יעמדו במשבר כלכלי נוסף שכבר נמצא בפתח. לכן, הגיעה העת להכריז על מרד מיסים. החל מה-15 באפריל, יום תשלום המיסים החודשי של העצמאים למדינת ישראל, אנו קוראים לא לשלם את המס עד לעצירה מוחלטת של החקיקה המובילה אותנו לאסון".

איגוד המשפטנים: "הכל נעצר"

יצחק גורדון, יו"ר איגוד המשפטנים בשירות הציבורי הודיע גם הוא על השבתה. בהודעה שהעביר הבוקר, כתב,  הוא כותב כי: "יו"ר ההסתדרות הודיע כי המשק כולו יוצא עכשיו לשביתה כוללת,  עד שראש הממשלה יתעשת ועד לעצירת החקיקה המפלגת וקורעת את העם".

"לכן כולנו - משפטנים, עוזרים משפטיים לשופטים, סניגורים ציבוריים, מתמחים, עורכי דין בכל השירות הציבורי - יוצאים לשביתה כוללת - אין חקיקה ואין ליטיגציה, אין ייעוץ משפטי, ואין ועדות, אין מכרזים ואין אישורים, אין הליכים - הכל נעצר. זה לא פוליטי, זה לא ימין ושמאל, זה של כולנו, חברה ישראלית יציבה ומאוחדת!! כל המנהיגים של החברה הישראלית צריכים להתכנס ולהגיע יחדיו לכללי משחק מוסכמים לטובת כולנו".

שביתה גם באוניברסיטאות

אמש יצאו ראשי האוניברסיטאות בהודעה, והיו הראשונים להודיע על השבתה: "אנו ראשי אוניברסיטאות המחקר של ישראל, נשיאים רקטורים והנהלות, נעצור החל ממחר בבוקר את הלימודים בכלל אוניברסיטאות המחקר של ישראל, על רקע המשך הליך החקיקה החותר תחת יסודות הדמוקרטיה הישראלית ומסכן את המשך קיומה. אנו קוראים לראש הממשלה ולחברי הקואליציה, לעצור את החקיקה לאלתר ולהיכנס מיידית להתדיינות על מנת להגיע למתווה מוסכם ורחב".