סערת הפודקאסט "לא אקשיב יותר": מו"ל הוצאת סלע מאיר משיב למייסד רשת עושים היסטוריה

מייסד רשת הפודקאסטים "עושים היסטוריה", ריאיין את בנימין נתניהו, אלא שבעקבות הרפורמה המשפטית הוא מחק את הפרקים מהרשת. מו"ל הוצאת הספרים "סלע מאיר, רותם סלע, שיזם את הריאיון, תקף: "השיחה הישראלית צריכה להיות מוכרעת על ידי אלו המוכנים לכבד את הצד השני"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 22/03/23 18:57 כט באדר התשפג

"לא אקשיב יותר": מו"ל הוצאת סלע מאיר משיב למייסד רשת עושים היסטוריה
צילום: shutterstock

אחד מראשוני יוצרי הפודקאסטים בארץ הוא רן לוי. הוא החל בשנת 2007 ומאז הפך לבעלים ומייסד-שותף של רשת הפודקאסטים "עושים היסטוריה", לה מספר קטגוריות. לוי שמאחוריו מאות פרקים אותם הגיש, קיבל לאחרונה החלטה למחוק מהרשת פרקים שהקליט עם נתניהו - בשל "הפיכתו של נתניהו ללא לגיטימי". החלטתו של לוי יצרה סערה, והערב (ד') הגיב לה רותם סלע, מו"ל הוצאת הספרים "סלע מאיר", שהיה זה שהציע ללוי לראיין את נתניהו לקראת הבחירות במסגרת קידום הספר "ביבי: סיפור חיי".

"לפני הרפורמה רן לוי היה פודקסטר ואזרח שמצביע למפלגה אחרת ממני אבל מתווכח איתי כדמוקרט לדמוקרט"

סלע פתח וכתב בפוסט אותו פרסם בפייסבוק, כיצד לוי התלבט האם לקבל את ההצעה ולראיין את ראש הממשלה: "רן קצת חשש; המועדון החברתי שלו שמאלני ולא סובלני לדעות אחרות, אבל הסקרנות, הפתיחות והעובדה שמדובר ביהודי החשוב ביותר של דורנו הכריע".

רותם סלע |

רותם סלע | צילום: סלע מאיר

מו"ל הוצאת הספרים הזכיר כי עברו מספר חודשים, הרפורמה המשפטית פורסמה ואיתה כידוע הגיע גם גל מחאות נגד "ההפיכה המשפטית" ונגד "דיקטטורה". "לא צריך להיות אפלטון בכדי להבין שמדובר בפרשנות מנותקת מהמציאות", קבע סלע. "מחקר השוואתי עם מערכות משפט דומות בעולם מעלה שגם אם היה מיושם המתווה השלם של הרפורמה היינו במצב דומה לדמוקרטיות כמו בריטניה או קנדה. שמוסיפים לזה את העובדה שהחברה הישראלית ליברלית ופתוחה, וכמובן את היחס האגבי והנונשלנטי של הישראלים לחוק אי אפשר שלא להגיע למסקנה כי כך לא מתחילות דיקטטורות".

סלע ידע גם להחמיא וציין לטובה כי "פני הרפורמה רן לוי היה פודקסטר ואזרח בעל דעות שמאלניות, שמצביע למפלגה אחרת ממני אבל מתווכח איתי כדמוקרט לדמוקרט. הייתה לו את המסוגלות לשמוע דעות אחרות, ולהשמיע אדם גדול שמייצג דעה אחרת. למעשה, זה היה לו ברור מאליו".

רן לוי

רן לוי | צילום: באדיבות המצולם

"אני לא אקשיב יותר לרשת עושים היסטוריה"

כאן הגיע סלע לנקודה אותה רצה להעביר לעוקביו בפייסבוק, וכתב כי למעשה "הסכנה בישראל היא לא מהפכה משטרית, אלא מהפכה חברתית חשובה ומסוכנת לא פחות. כהרף עין, חלקים גדולים בשמאל הפכו לפאשיסטים. את תאוות הידע, הפתיחות המחשבתית והדיאלוג הם החליפו בזעם עיוור שדורס את כל כללי ההגינות וההתנהלות הבסיסיים של אזרחים בחברה דמוקרטית (או של סתם של אנשים בוגרים)".

"קחו כלל הגינות בסיסי: כשאדם - ובוודאי כשאדם גדול המקדיש את חייו לטובת הכלל - פותח בפניך את דלתו וליבו, ומקדיש שעתיים בכדי לשוחח איתך בפתיחות, המינימום הנדרש ממך כבן אנוש הוא לא למנף את המחווה הזו בכדי לעלוב בו וללעוג לו".

סלע חתם את דבריו וקבע: "למרבה הצער רן נכשל במבחן הבסיסי הזה, והאמת, מקריאה של השרשור שלו בטוויטר קשה לכעוס עליו. הוא מבולבל, כועס ובטוח בוודאות ותמימות של ילד בתמונת מציאות שטוחה בה נתניהו ויוזמי הרפורמה מבקשים להפוך את ישראל ללא פחות מ-'איראן יהודית'. אני לא אקשיב יותר לרשת עושים היסטוריה. לא כי אני כועס, אלא בגלל שאסור לנו לוותר, אסור לנו לשכוח ואסור לנו להיכנע לבריונות. השיחה הישראלית צריכה להמשיך להתנהל ולהיות מוכרעת על ידי אלו המוכנים לכבד את הצד השני. רן לצערי, שם את עצמו בצד השני".