"הפך ללא לגיטימי": נמחק ראיון אישי עם נתניהו בפודקאסט "עושים היסטוריה"

רן לוי קיבל הזמנה לראיין את בנימין נתניהו - מה שהפך בסופו של דבר לפרק כפול בו מספר מנהיג הימין את תולדות חייו מזווית אישית | אלא שבעקבות "ההפיכה המשטרית", כך לדברי לוי, הוא מחק את הפרקים מהרשת: "החוקים שנתניהו יוזם עומדים להפוך את ישראל לדיקטטורה"

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 20/03/23 13:45 כז באדר התשפג

"הפך ללא לגיטימי": נמחק ראיון אישי עם נתניהו בפודקאסט "עושים היסטוריה"
צילום: shutterstock

רן לוי הוא מחלוצי הפודקאסטרים, יוצרי הפודקאסטים, בארץ. הוא החל בשנת 2007 ומאז הפך לבעלים ומייסד-שותף של רשת פודקאסטים העניפה "עושים היסטוריה", שהוא שמו של פודקאסט אותו הוא מגיש בעצמו. אלא שלאחרונה קיבל לוי החלטה מעוררת סערה - למחוק מהרשת פרקים שהקליט עם נתניהו - בשל "הפיכתו של נתניהו ללא לגיטימי", לדבריו.

פרסום הספר וההזמנה המפתיעה

לקראת הבחירות, פרסם בנימין נתניהו את ספרו "ביבי: סיפור חיי" בהוצאת "סלע מאיר", ספר שהפך ללהיט וגרר עניין רב. במסגרת קידומו של הספר, התראיין נתניהו ראיונות נדירים בכמה ערוצי תקשורת - וגם רן לוי והפודקאסט שלו, "עושים היסטוריה", קיבלו הזמנה לראיין אותו בהחלטה שיווקית מפתיעה.

כריכת הספר של נתניהו

כריכת הספר של נתניהו צילום: שיבולת

רן לוי

רן לוי. החלטה מעוררת סערה | צילום: באדיבות המצולם

לוי הגיע אל משכן הכנסת יחד עם בנו, שניהם נרגשים ומתוחים, לראיון עם נתניהו שהפך בסופו של דבר לפרק כפול בו הוא מספר את קורות חייו דרך קטעים שבחר לוי מהספר. אלא שלאחרונה, מאזינים שניסו להאזין לפרקים, נוכחו לדעת כי הם נמחקו מהרשת וכי לא ניתן להאזין להם. בשיחה עם חדשות כיפה הוא מסביר את הצעד השנוי במחלוקת.

"תיארתי לעצמי שאזכה לקיתונות של ביקורת מהצד השמאלי של המפה הפוליטית"

"כשקיבלתי את ההזמנה לראיין את נתניהו דרך רותם סלע, המוציא לאור של האוטוביוגרפיה שלו, כמובן שהתרגשתי: לא בכל יום אתה זוכה להזדמנות לראיין את ראש הממשלה הנכנס, במיוחד בהתחשב בכך שפודקאסטים עדיין לא נתפסים כמדיית 'מיינסטרים'", מספר לוי לכיפה. "'על הדרך' הבאתי איתי גם את שחר, בני בן ה-14, שמתעניין מאוד בהיסטוריה ופוליטיקה, וידעתי שזו תהיה חוויה מיוחדת מאוד עבורו, ועבורי", הוא מספר.

לוי מדגיש שנענה להצעה של "סלע מאיר" ובחר לעסוק בחייו של נתניהו מהזווית האישית, כמעט ללא עיסוק בפוליטיקה. "תיארתי לעצמי שאזכה לקיתונות של ביקורת מהצד השמאלי של המפה הפוליטית - כפי שאכן קרה - אבל הביקורת לא הטרידה אותי מכיוון שהראיון לא היה פוליטי במהותו: מכיוון שאני לא עוסק בפוליטיקה כלל במסגרת התוכנית שלי, בחרתי לעסוק בחייו של נתניהו מהזווית האישית - וספציפית בילדותו, שירותו הצבאי, ועוד".

וועדת חוקה, אושרו שני הסעיפים

הדיונים בוועדת חוקה על השינויים במערכת המשפט צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

נתניהו הפך ללא לגיטימי ולכן החלטתי לא לתת לו במה בתוכנית שלי

בשבועות האחרונים הקואליציה הצליחה לקדם את הרפורמה במערכת המשפט, והשינויים בוועדה לבחירת שופטים ומניעת פסילת חוקי יסוד כבר עברו בקריאה ראשונה בכנסת. לדברי לוי, המהלכים הללו הם חלק מההפיכה המשטרית שמקדם נתניהו, בדרך להפוך את ישראל לדיקטטורה, צעד ששולל את קיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. כאמור, בעקבות זאת החליט הפודקאסטר למחוק מהרשת את הפרקים שהקליט עם נתניהו.

"החוקים שנתניהו יוזם עומדים להפוך את ישראל לדיקטטורה - ובכך הפך נתניהו ללא-לגיטימי, בעיני ובעיני רבים בציבור החילוני". הוא מבקש להדגיש כי לדעתו לא מדובר בעניין של ימין או שמאל. "מעולם לא התעניינתי בפוליטיקה ולא דיברתי על פוליטיקה בתוכנית. נתניהו הפך ללא לגיטימי מעצם העובדה שהוא שולל (במעשים, אם לא במילים) את קיומה של ישראל כמדינה דמוקרטית, ובכך הוציא את עצמו מהזירה הפוליטית הלגיטימית. ומכיוון שכך, החלטתי שלא לתת לו במה בתוכנית שלי ולמחוק את הפרקים שלו - למרות עשרות שעות העבודה שהשקעתי בהם. מבאס, אבל המדינה חשובה יותר מרן לוי והפודקאסט שלו".