צעד נוסף בדרך חזרה לממשלה: "חוק דרעי 2" עבר בקריאה ראשונה

"חוק דרעי השני", שקובע כי לבג"צ לא יכולה להיות השפעה על מינויי שרים בממשלה, מה שעשוי להחזיר את יו"ר ש"ס לממשלה, עבר בקריאה ראשונה במליאת הכנסת

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/03/23 22:27 כז באדר התשפג

צעד נוסף בדרך חזרה לממשלה: "חוק דרעי 2" עבר בקריאה ראשונה
צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"חוק דרעי השני", שקובע כי לבג"צ לא יכולה להיות השפעה על מינויי שרים בממשלה, מה שעשוי להחזיר את יו"ר ש"ס, אריה דרעי, לממשלה עבר הערב (ב') בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 63 חברי כנסת תמכו בהצעה מול 55 שהתנגדו והיא תוחזר לוועדה המיוחדת להכנה לקריאה שנייה ושלישית. בהמשך הערב, יצביעו חברי הכנסת בקריאה שנייה ושלישית על ביטול "חוק ההתנתקות".

על פי ההצעה, בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא יהיה מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המכונן. בנוסף, הכנסת תהיה רשאית בהחלטה של רוב חבריה להעביר שר מכהונתו, לפי המלצת ועדת הכנסת לפי דרישה של ארבעים חברי הכנסת לפחות.

"הכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט"

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות ב"ליבת הפעילות הדמוקרטית". "בהתאם לסמכותה, קבעה הרשות המכוננת הסדר שלילי, ובו רשימה סגורה של תנאים לכשירותם של שרים לכהן כחברים בממשלה. סוגית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע הרשות המכוננת. וזאת במסגרת 'הלכת דרעי-פנחסי' אשר גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט".

מפלגת ש"ס, חוק החמץ עבר בקריאה טרומית

מפלגת ש"ס, חוק החמץ עבר בקריאה טרומית צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עוד נכתב כי "ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות (לרבות התייחסות הרשות המכוננת להפסקת כהונת שר מחמת עבירה) לא צלחו. על כן נדרשה הרשות המכוננת להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא יבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר – במעשה או במחדל".