יום הסכרת הבינלאומי התמודדתי שנים עם המחלה והבנתי שצריך להיפרד מהפחמימות

לא נמצא לבלב מלאכותי שיצליח להתמודד עם כמות גדולה של עוגיות שוקולד צ'יפס או כל פחמימה מעובדת אחרת. מדוע רמות הסוכר נמצאות בעלייה למרות התפתחות הטכנולוגיה?

חדשות כיפה תומר פפה 19/03/23 15:50 כו באדר התשפג

התמודדתי שנים עם המחלה והבנתי שצריך להיפרד מהפחמימות
פחמימות, אילוסטרציה, צילום: shutterstock

על פי נתוני דוח ארגון T1D Exchange Registry, אחד מהארגונים הרלוונטיים הגדולים ביותר בארצות הברית, החל משנת 2020 אשר בדק את מצב האיזון של סוכרתיים סוג 1- רק 17% מהצעירים ו-21% מהמבוגרים חיים ברמות A1C מאוזנות (C1A הוא ערך המשקף את הממוצע של רמות הסוכר בדם בשלושת החודשים האחרונים).

הנתונים המדאיגים המוצגים בדו"ח מעידים על כך שיותר מדי סוכרתיים סוג 1, חיים עם רמות סוכר גבוהות אפילו כאשר משווים את הערכים לטווחים המומלצים על ידי האגודה האמריקאית לסוכרת. למרות שרוב הסוכרתיים שנבדקו בדו"ח משתמשים במשאבות ובמדי סוכר רציפים (CGM) ולמרות העובדה שהשימוש בטכנולוגיות האלו רק עולה מידי שנה- נראה כי רמות ה C1A עלו בשנים האלה, במקום לרדת. איך זה ייתכן?

אילוסטרציה

אילוסטרציה צילום: shutterstock

עובדה מדאיגה לא פחות היא, שגם אלו החיים עם ערכי A1C בין 7 ל 5.4 יפתחו סיבוכי סוכרת, אך לפי האגודה האמריקאית לסוכרת, אלו ערכים שנחשבים בטווחי הנורמה עבור סוכרתיים. אלו טווחים אשר מורידים את הסטנדרטיים הבריאותיים עבור סוכרתיים ו"מאפשר" לסוכרתיים לחיות בערכי C1A גבוהים יותר מאנשים שאין להם סוכרת. כאשר ערכי הסוכר בדם נשארים בטווחים הגבוהים האלו במשך שנים, מתפתחים סיבוכי סוכרת, בין אם אתה סוכרתי סוג 1, סוכרתי סוג 2 או טרום סוכרתי.

מדוע רמות הסוכר נמצאות בעלייה למרות התפתחות הטכנולוגיה?

כסוכרתי סוג 1 למעלה מ- 20 שנה אני יודע שטכנולוגיה לא פתרה ולא תפתור עבורי את המחלה. אין ספק, מדובר בכלים מרשימים שמסייעים לנו בדרך לאיזון אך זהו יעודם- לסייע. הטכנולוגיה רחוקה מלהוות בסיס לאיזון. במחקר שבוצע בשנת 2018 על מאות מטופלים השומרים על תזונת ד"ר ברנשטיין, תזונה דלה מאוד בפחמימות, הנבדקים הציגו ערכי-A1C בממוצע של 5.6, ערך אשר לא נמדד עד היום באף מחקר, בכל היסטוריית המחקרים המדעיים בהם נבדקו סוכרתיים מסוג 1. אלו ערכי C1A בריאים באמת, בניגוד לערכים אשר הוצגו בדו"ח של הארגון T1D Exchange Registry. בין מטופלי ד"ר ברנשטיין שנבדקו היו מעל ל-100 ילדים, רבים מהם השתמשו רק בזריקות ומדי סוכר מהאצבע, בלי שימוש במשאבה או בסנסור.

אם ניקח תרחיש בו כל סוכרתי סוג 1 מתחבר ללבלב מלאכותי- לא נמצא לבלב מלאכותי שיצליח להתמודד עם כמות גדולה של עוגיות שוקולד צ'יפס או כל פחמימה מעובדת אחרת. מדובר בטכנולוגיה שיש בה סטיות מובנות וכשאתה מכניס למשוואה פחמימות מהירות ומעובדות, יהיה בלתי אפשרי "לרדוף" אחרי התנודות המהירות בסוכר בדם בצורה מלאכותית. כזכור, סוכרתיים סוג 1 לא מייצרים אינסולין. אם עליהם להסתמך על טכנולוגיה כזו או אחרת עדיין אין להם ברירה אלא להיות הרבה יותר זהירים עם הפחמימות שהם אוכלים, יותר מאדם שאין לו סוכרת.

אין תחליף לתזונה

אין תחליף לתזונה צילום: shutterstock

יש דרך אחרת עבור סוכרתיים. אני חי כך כבר למעלה מ-6 שנים עם מזרקים מלפני 100 שנים ומד סוכר המודד את הסוכר בדקירה מהאצבע. היום אני יותר מאוזן מאנשים שאין להם סוכרת. ד"ר ברנשטיין הוא דוגמה חיה לסוכרתי סוג 1 אשר חי כך מעל ל 50 שנים וגם מעביר את הידע הזה למטופליו. בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר במזון שנכנס לנו לפה. זה הכוח של תזונה דלה בפחמימה, למנוע את הקפיצות האלו של הסוכר בסוכר בדם. שוב, אין תחליף לשינוי באורח החיים.

בשורה התחתונה, על סמך נתוני הדו"ח עדיין יש מקום לשיפור הטיפול בסוכרתיים מסוג 1 בארה"ב. בישראל המגמות דומות, כפי שאתם בטח יודעים, בישראל אנו נוטים להתחקות אחר הטכנולוגיות וגישות הטיפול האמריקאיות.

תומר פפה הוא מאמן כושר סוכרתי וסטודנט למדעי התזונה, וישתתף בכנס "לנצח את הסוכרת" שיתקיים בתיאטרון גבעתיים ב-24.3.