המטפלות במעונות אמונה מכריזות על סכסוך עבודה: "הגענו לקו פרשת המים"

הסתדרות הפועל המזרחי, המייצגת כ-1,500 מטפלות, אישרה את בקשת ועד עובדות אמונה והכריזה על סכסוך עבודה במעונות היום המפוקחים של הארגון בכל רחבי הארץ | תגובת אמונה: "אנו תקווה שהממשלה תיענה לבקשתנו ואז נוכל לשפר את השכר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 19/03/23 11:25 כו באדר התשפג

המטפלות במעונות אמונה מכריזות על סכסוך עבודה: "הגענו לקו פרשת המים"
צילום: Yossi Zeliger/Flash90

הסתדרות הפועל המזרחי, הארגון היציג של כ-1,500 מטפלות-מחנכות מעונות היום בארגון אמונה, אישרה את בקשת ועד עובדות אמונה והכריזה היום (א') על סכסוך עבודה במעונות היום של הארגון בכל רחבי הארץ לאחר שנתיים של מגעים בין הצצדים.

תנאי שכר זעומים ונטישה המונית לטובת גני הילדים

במסגרת הניסיונות, נוהלו מגעים בין הסתדרות הפועל המזרחי להנהלת אמונה, במטרה להגיע להסכם קיבוצי שיביא לשיפור תנאי שכרן של המטפלות. במקביל, פנתה ההסתדרות למשרדי הממשלה ולשרים הרלוונטיים כדי להגיע לפתרון המשבר המתמשך ולמניעת קריסת ענף המעונות לגיל הרך, אך הקריאות החוזרות ונשנות נותרו ללא מענה הולם מצד הממשלה. 
 
המטפלות מתלוננות על תנאים גרועים שגורמים לנטישת המקצוע ולמחסור חמור בכוח אדם. לדברי ועד העובדות, העזיבה של המטפלות נובעת באופן ישיר מהתקינה ומתנאי השכר הזעומים. לדבריהן המטפלות עובדות במסירות, ועבודתן כוללת טיפול פיזי, ניקיון המעון, הזנת הפעוטות והעברת תכנים חינוכיים ופדגוגיים. בעיה נוספת שצצה היא רפורמת השכר של הסייעות שנחתמה רק לאחרונה וגורמת לעזיבה לטובת גני הילדים.

"התקציבים שהושגו שימשו לכיסוי עלויות תפעול - המטפלות קיבלו רק את השארית"

בהודעה על סכסוך העבודה נכתב כי "המטפלות שבעו מהבטחות של הגורמים האחראים על ענף המעונות לגיל הרך. גם התקציבים שהושגו לאחר השביתה באוקטובר אשתקד, שימשו בעיקר את הארגונים המפעילים את המעונות לצורך כיסוי עלויות התפעול של המעונות, כאשר המטפלות קיבלו מכך רק את השארית המועטה שנותרה".

עוד כתבו בהודעה כי "רק לאחרונה חתם שר האוצר על המלצות ועדת סל המחירים למעונות היום, אולם עד לרגע זה לא הובהר למטפלות אם אכן תינתן להן תוספת שכר מהמעסיק ועל איזה סכום מדובר אם בכלל".

יו"ר ועד העובדות: "הגענו לקו פרשת המים"; תגובת אמונה: "אנו תקווה שהממשלה תיענה לבקשתנו ואז נוכל לשפר את השכר"

רחל סימן טוב, יו"ר ועד עובדות אמונה, הסבירה את ההכרזה על הסכסוך: "בשם כ־1,500 המטפלות של הארגון בכל רחבי הארץ, ועד העובדות ביקש מהסתדרות הפועל המזרחי להכריז על סכסוך עבודה מול הנהלת הארגון. בימים האחרונים הגענו לקו פרשת המים מול הנהלת אמונה, לאחר שבמשך שנתיים ארוכות ניהלנו מולם מגעים מתמשכים לשיפור תנאי התקינה והשכר של המטפלות, אך ללא הועיל. ועד העובדות יחד עם מאות המטפלות נחושות מתמיד להמשיך את המאבק ולהציל את ענף המעונות לגיל הרך מקריסה".

לאחר פניית כיפה, מתנועת אמונה נמסר כי  "בכלל מעונות היום בישראל קיים חוסר אקוטי בכח אדם שמקורו בשחיקה מתמשכת וארוכת שנים של שכר העובדות". לטענת הארגון הם פנו לממשלה להצמיד את שכר המטלות לשכרן של הסייעות. "אנו תקווה שממשלת ישראל תיענה לבקשתנו ואז נוכל לשפר את שכרן של כ-1500 עובדות אמונה הפרוסות במעל 100 מעונות בכל רחבי הארץ".