יהורם גאון מיואש: "יביא את הסוף למערכות הפוליטיות"

הזמר והיוצר חתן פרס ישראל מיואש מהמצב הפוליטי במדינה ומציע לכונן חוקה שתשים סוף למשבר: "אני ממליץ על הפגנה אחת עממית של כל העם עם אותו הדגל שתצעק בקול: 'הבו לנו חוקה'"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/03/23 21:54 כה באדר התשפג

יהורם גאון מיואש: "יביא את הסוף למערכות הפוליטיות"
יהורם גאון , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הזמר והשחקן הוותיק, זוכה פרס ישראל ויקיר ירושלים ,יהורם גאון, מפרסם כל שבת פוסט בו הוא מתייחס לסוגויות הבוערות במדינה. בעקבות הרפורמה במערכת המשפט, גאון לא חוסך מלבקר את הפוליטיקאים משני צדי המפה, וקורא בשבועות האחרונים להגיע להידברות ולפשרה בעניין. בפוסט שפרסם היום (ש') בפייסבוק, קרא הזמר הוותיק לחברי הכנסת לכונן חוקה שלטענתו תשים סוף למערכות הפוליטיות.

"העיקשות של שני הצדדים מותירה עם שלם יתום מתבונה והגיון בריא"

בפתח דבריו, התייחס להפגנות נגד מערכת המשפט. "כּל כך רציתי לפתוח עם הבטחה, שיהיה טוב ולא לדאוג, ושהסיוט הרע של המאבק ייגמר כבר, אבל אני לא רוצה להישמע כאילו ירדתי מהירח, העיקשות של שני הצדדים מותירה עם שלם יתום מתבונה והגיון בריא. מפגינים היום על כל כך הרבה נושאים, עד שאתה כבר מתבלבל בין מגילת העצמאות שכולם נשבעים בשמה, לשפחות באדום למילואימניקים בכחול ,לרופאים בלבן, להייטקיסטים בלי צבע, וללהט"בים עם כל הצבעים". 

צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "אתה נקלע לבין מפגינים שאוטמים צמתים לבין המתפוצצים מכעס על הריתוק המטריף שנכפה עליהם בָּפקק בדרכם לעבודה, אתה כבר לא יודע מי אתה, ונגד מי אתה, ומי נגדך ולמה? והרשתות והעיתונים והטלוויזיה שזה יומם ומחייתם מהדהדים, על ראשינו לעייפה את המנוולים שתוקפים בוגדים ובוגדים שמקללים את הפשיסטים והסרבנים שתוקפים את הנאצים שתוקפים את הפרזיטים שמקללים את הכופרים. רכבת עוועים שרצה בחושך אל  תהום  פעורה ,בלי נהג בקרון הקטר, והרכבת טסה אל אופק לא ברור מלאה בָּאנשים הכי טובים שיש הכי מסורים הכי יקרים שאוהבים את הארץ בכל מאודם  ונפשם, ומביטים לנוף הרץ להם בחלון בלי להבין  איפה בדיוק  הרכבת עכשיו".

"אנחנו שומרים גם בקנאות על השגיאות שעשינו"

הזמר ציין כי מתקיימת בארץ מלחמה פנימית. "יש מלחמה בארץ בלי אויבים אבל עם שונאים שלכולם אותו הדגל, ככה נראה טרוף מערכות. אנחנו עם ששומר בקנאות שאין דומה לה על מנהגיו וחגיו, שומר ביראה את קורותיו ומועדיו ולא מעז לאורך אלפי שנה לשנות תו בספר הספרים שלו. אבל לרוע המזל כמו קללה שרובצת עלינו מימי היותנו לעם, אנחנו שומרים גם בקנאות על השגיאות שעשינו באיוולת מובנית ותורשתית גם על מלחמות האחים שקרעו אותנו מממלכה לממלכות, מה שקורה לנו היום מזכיר חולה שנכנס לבית חולים עם שפעת, ובדיקות הדם אבוי חושפות חוליים קשים ורבים  שהוא ניסה כל ימיו להסתיר מעין כל, ופתאום הכול מתגלה לעין השמש הותק הראשוני, המעמדות, התרבויות השונות ,שהביא כל אחד מגלותו אל  סיר לחץ שלא צלח, ישראל ראשונה ושנייה ושלישית ואליטה, ששולטת בעם בכלל בלי קשר לבחירותיו, חומות צצות ביננו מיתמרות לגובה ומסתירות מעימנו אנשים שאמש היו לנו חברים טובים והיום מרתיחי דם".

יום קשה של הפגנות

יום קשה של הפגנות צילום: Erik Marmor/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי "הכל היה חבוי בתוכנו במשך שנים מתחת לשטיח חיינו, ועכשיו משווע הגוף  לטיפול יסודי כדי שיישאר בחיים, אתה עומד  פתאום חשוף ונדהם ומחפש את דמותך בסבך שנוצר , מי אתה בעצם , למי אתה שייך באמת? לאיזה חלק בעם הגבוה הנמוך השחור הלבן הדתי החילוני?הרקמה הקדושה שהייתה כיפת הברזל של  הווייתנו נפרמה, תעודת  הזהות שקיבלת בלידתך שינתה פניה , פתאום אינך יודע. האם אתה אתה? או מה שחשבת שאתה? ארץ אהובה הופכת למאפליה  מבוהלת".

"עניין החוקה נדחה לימות המשיחזה זרע הפורענות שאת  חולייו אנו מנסים לרפא היום"

הזמר הציע לחברי הכנסת לכונן חוקה, שנדחתה מאז קום המדינה. "בהכרזת העצמאות נאמר: אָנוּ קוֹבְעִים שֶׁהַחֵל מֵרֶגַע סִיּוּם הַמַּנְדָּט, הַלַּיְלָה, אוֹר לְיוֹם שַׁבָּת ו' אִיָּר תש"ח, ובְּהֶתְאֵם לַחֻקָּה שֶׁתִּקָּבַע עַל-יְדֵי הָאֲסֵפָה הַמְּכוֹנֶנֶת הַנִּבְחֶרֶת!!! חוקה שתיקבע לֹא יְאֻחַר מֵ-הראשון בְּאוֹקְטוֹבֶּר 1948 לפיכך, הקימה מועצת המדינה הזמנית, ועדה לענייני חוקה שתפקידה להכין הצעת חוקה לפרלמנט הבא, (מפא"י והחזית הדתית המאוחדת) –הציעו שלא לחייב את האספה המכוננת לכונן חוקה. לדעתי כי היו יותר מדי מהמורות בדרך 'מי הוא יהודי' 'חוק שבות' במדינה שוויונית ועוד כהנה וכהנה מעצורים והגדרות לא פתורות, למי אז במדינה שבדרך היה כח לבלגנים, בסופו של דבר התקבלה החלטה שהתנגדה לכינון חוקה מיד, והאספה המכוננת שנבחרה בידי העם הפכה את עצמה לָכנסת הראשונה. כתוצאה מכך, קיבלה הכנסת מנדט לחוקק חוקים בעלי אופי חוקתי .ועניין החוקה נדחה לימות המשיח. זה זרע הפורענות שאת חולייו אנו מנסים לרפא היום. הוא התחיל כבר מן הכנסת הראשונה".

"זו תהא חוקה שתשים סוף למערכות הפוליטיות שלא מצליחות להביא לשום הסכמות"

לטענתו של גאון, כינון חוקה ישים סוף למערכות הפוליטיות. "ואני מציע בצניעות בתוך המהומה שאין לה לא סופים ולא חופים, ולא תסתיים גם אם הרפורמה תימוג, כי ההפגנות תמשכנה עם כותרות  אחרות, אני מציע במקום כל ההפגנות, בהן משתתף חציו של עם, הפגנה של כל העם הפגנה שקוראת לכנסת להכריז על בחירות למועצה מכוננת שתכונן חוקה עכשיו, אני מציע עכשיו מה שהוחמץ לפני שבעים וחמש שנים מועצה מכוננת , שיבָּחרו אליה אנשי אקדמיה, אנשי רוח, שופטים בדימוס אנשי ציבור ללא רבב שיצילו את  הארץ מן הקיאוס בו היא שרויה, זו תהא חוקה שתשים סוף למערכות הפוליטיות שלא מצליחות להביא לשום הסכמות.

וועדת חוקה, אושרו שני הסעיפים

וועדת חוקה צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בסיום דבריו, הציע גאון לצאת בהפגנה שתומכת בכינון חוקה. "פנינו שונו מאז שדובר על חוקה לראשונה, כל רגע שעובר עכשיו , מכתיב  סדר יום  אחר, כל רגע שעובר, משתנים  פני העם ואיש לא יודע איך נֵרָאה מחר, ואני ממליץ לכן על הפגנה אחת עממית של כל העם עם אותו הדגל שתצעק בקול הבו לנו חוקה. הבטחתם לפני כשבעים שנה , באה  עת גדשה סאה, חוקה עכשיו".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן