הטייס שהודח מתפקידו: "לא ביקשנו מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי"

אלוף משנה במילואים, גלעד פלד, שהוביל את מחאת הטייסים, התייחס להדחתו וטען כי הוא לא עודד לסרבנות: "הקבוצה ביקשה לשמור על לכידות החיל ולהימנע מכל פעולה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/03/23 17:43 טז באדר התשפג

הטייס שהודח מתפקידו: "לא ביקשנו מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי"
צילום: דובר צה"ל

הטייס שהוביל את מחאת הטייסים הודח: בשבוע האחרון סערה המדינה סביב מחאת טייסי טייסת 69 של חיל האוויר. הטייסים הודיעו במכתב למפקדיהם כי הם לא יגיעו לאימון השבועי של הטייסת כמחאה. בתוך כך, האלוף תומר בר החליט היום (ה') כי אלוף משנה גלעד פלד, הטייס שהוביל את המחאה ואף ניסה לשכנע אחרים להצטרף הודח מתפקידו. על החלטה זו, קיבל בר  גיבוי מהרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי.

"לא ביקשנו מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי"

לאחר ההודעה על הדחתו, כתב פלד מכתב לחבריו וציין כי הוא לא עודד לסרבנות. "במעלה הדרך מנענו כמה יוזמות לפעולה של אנשים שקיבלו מאיתנו אוזן קשבת וראו שהפערים והאתגרים סוף סוף מוצפים מעלה. קבוצת הלוחמים היקרה הזו מעולם לא קראה ולא ביקשה מאף לוחם בחיל לבצע פעולה כלשהי. נהפוך הוא. רק ביקשה לשמור על לכידות החיל ולהימנע מכל פעולה", טען פלג. 

טייסים, ארכיון

טייסים, ארכיון צילום: Yossi Zeliger/Flash90

עוד הוסיף וכתב כי "אנו נמצאים בתקופה סוערת ושבירה. אני יודע שרבים חשים סערת רגשות בעקבות השעייתי. אני פונה לכל אחד מכם ומבקש שיעביר לחבריו - נשבענו להגן על מדינת ישראל הדמוקרטית ועל ערכי צה"ל שבין השאר באים להגן על הדמוקרטיה הישראלית. נשבענו כך ואנו נחושים לעמוד בשבועתנו. פיקוד החיל היקר שלנו נמצא באתגר על סף הבלתי אפשרי. המשיכו לעמוד מאחורי המפקדים. הקבוצה שלנו יחד איתי תמשיך להציף את הסכנות החמורות שבתהליך החקיקה וכולנו נמשיך לשמור ולהגן על מדינה יהודית ודמוקרטית".

מפקד חיל האוויר והרמטכ"ל הכריעו: הטייס שהוביל את המחאה - הודח

כאמור, פלד הודח מתפקידו על ידי מפקד חיל האוויר, האלוף תומר בר. בהודעת דובר צה"ל להדחה נכתב כי "אמש קיים מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, שיח פיקודי עם אל"ם (מיל') ג'. השיח עסק בהמשך שירות המילואים של אל"ם ג' לאור התנהלותו סביב אירועי השעה.  בסיום השיחה הודיע מפקד חיל האוויר לקצין כי לאור התנהלותו, לא יוכל להמשיך במילואים עד הודעה חדשה, מאחר שפעל בניגוד להנחיותיו של מפקד החיל, באופן שלא הולם את דרגתו ומעמדו של הקצין".

הרצי הלוי, ארכיון

הרצי הלוי, ארכיון צילום: דובר צה"ל

עוד נכתב בהודעה כי "הקצין יהיה רשאי להביא את טענותיו בפני הרמטכ"ל, טרם קבלת החלטה סופית בעניין המשך שירותו. צה"ל מוקיר את משרתיו במילואים, מכבד את זכותם כאזרחים לפעול על פי צו מצפונם, לצד הותרתו מחוץ לכל מחלוקת ציבורית, לשם שמירה על כשירותו של צה"ל ואמון הציבור בו".

היה שותף בשכנוע טייסים נוספים לסרב לשרת

על פי דיווח של העיתונאי ניר דבורי, הסיבה שדווקא אל"מפלד הודח היא כיוון שהוא היה שותף בשכנוע טייסים נוספים לסרב לשרת. פלד נחשב לקצין וותיק ומנוסה בחייל והוביל בעבר גיחות גם במבצעים מורכבים. הדגש של הרמטכ"ל באירועים כמו האירוע של הטייסים, הוא נושא הסירוב. מבחינת הרמטכ"ל הלוי, אין דומה מחאה לסירוב פקודה שמהווה קו אדום.