חתני פרס נובל נגד חוק הספריה הלאומית: תהפוך לכלי שרת בידי השלטון

שבעה חתני פרס נובל ישראלים שלחו מכתב לנשיא הרצוג, לראש הממשלה, ולשר החינוך הקורא להם לעצור באופן מיידי את חוק הספרייה הלאומית: "התגובות להתערבות שלטונית זו לא מאחרות לבוא"

אביה טובי אביה טובי, חדשות כיפה 07/03/23 16:58 יד באדר התשפג

חתני פרס נובל נגד חוק הספריה הלאומית: תהפוך לכלי שרת בידי השלטון
קיש, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הספרייה הלאומית נקלעה בשנה וחצי האחרונות לעימות פוליטי, כאשר פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן מונה לרקטור הספרייה והיא הואשמה במינוי תפור ופוליטי. כריאקציה למינוי, שר החינוך, יואב קיש מהליכוד מקדם חוק שיאפשר לו לשלוט במינויי הספרייה.

בתוך כך, שבעה חתני פרס נובל ישראלים שלחו היום (ג') מכתב לנשיא המדינה, יצחק הרצוג, לראש הממשלה, בנימין נתניהו ולשר החינוך יואב קיש הקורא להם לעצור באופן מיידי את החקיקה שתפגע בעצמאות הספרייה הלאומית ובמבנה הניהולי שלה.

צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

"חרדים  מפני הפיכתה לכלי שרת בידי השלטון"

במכתב ששיגרו חתני הנובל, הביעו את חרדתם מקידום החוק. "לאחרונה שמענו על הצעתו של שר החינוך לשנות את חוק הספרייה הלאומית, באופן שיקנה לשר שליטה בדירקטוריון הספרייה, ונחרדנו, כולנו כאחד, לנוכח החרב המונפת על עצמאותה של הספרייה הלאומית ועל יכולתה להמשיך ולמלא את תפקידה הלאומי. למרבה התדהמה, הצעת החוק הועלתה מבלי שהדבר נדון - תחילה עם האוניברסיטה העברית, בעלת האוצרות, ועם הספרייה הלאומית, שומרת האוצרות", כתבו  חתני פרס נובל.

האוניברסיטה העברית בהר הצופים

"הצעת החוק הועלתה מבלי שהדבר נדון - תחילה עם האוניברסיטה העברית", האוניברסיטה העברית בהר הצופים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיפו וכתב כי התגובות בעקבות קידום החוק, לא מאחרות לבוא. "עתה, אנו עדים לאיום ממשי המרחף על אופייה העצמאי של הספרייה הלאומית ואנו חרדים  מפני הפיכתה לכלי שרת בידי השלטון. התגובות להתערבות שלטונית זו לא מאחרות לבוא. תורמים של הספרייה – של אוצרות וכספים כאחד – כבר הודיעו כי יקפיאו או ישקלו להקפיא את תרומותיהם".

על המכתב חתומים: פרופ' אברהם הרשקו, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2004; פרופ' אריה ורשל, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2013; פרופ' עדה יונת, כלת פרס נובל לכימיה לשנת 2009; פרופ' דניאל כהנמן,חתן פרס נובל לכלכלה לשנת 2002; פרופ' מיכאל לויט, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2013; פרופ' אהרן צ'חנובר, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2004; ופרופ' רוג'ר קורנברג, חתן פרס נובל לכימיה לשנת 2006.