יהורם גאון תוקף את הליכוד: "מלך אינו מתערב בעבודת בית המקדש"

הזמר והיוצר חתן פרס ישראל יוצא בחדות נגד ניסיונות של שר החינוך קיש להתערב פוליטית במינויים בספרייה הלאומית: "זה נשמע לי, במחילה, כדברי חולין שנכנסים בבוטות אל תוך סידור של קודש"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/02/23 20:12 ד באדר התשפג

יהורם גאון תוקף את הליכוד: "מלך אינו מתערב בעבודת בית המקדש"
יהורם גאון, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הספרייה הלאומית נקלעה בשנה וחצי האחרונות לעימות פוליטי, כאשר פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן מונה לרקטור הספרייה והיא הואשמה במינוי תפור ופוליטי. כריאקציה למינוי, דווח השבוע כי שר החינוך יואב קיש מהליכוד מקדם חוק שיאפשר לו לשלוט במינויי הספרייה, ויהורם גאון לא מרוצה מהמהלך. בפוסט בפייסבוק הוא סיפר על הקשר האישי שלו לספרייה ותקף את קיש.

יהורם גאון: זהו סוד כוחה של הספרייה הלאומית

"יש לי קשר משפחתי חם עם הספרייה הלאומית כשבצו הירושה של אבי, משה דוד גאון ז"ל, הועברו לספרייה בשנת 1958 כתביו ומסמכיו. אבי ראה בספרייה את המקום הנכבד והראוי ביותר בעולם להשאיר בו את מסמכיו לדורות הבאים", פתח גאון. הוא תיאר את הדיווח לפיו קיש מתכנן לשלוט פוליטית בספרייה וכתב: "זה נשמע לי, במחילה, כדברי חולין שנכנסים בבוטות אל תוך סידור של קודש".

הזמר והיוצר הרחיב: "סוד כוחה של הספרייה הלאומית בהיותה המרכז הרוחני של העם כולו ששום שלטון לא נגע בו מעולם. מדינת ישראל משכה תמיד את ידיה ממעורבות בתכני הספרייה שהיא מוסד עצמאי ששייך לכולם, ללא הבדלי השקפה, וכדי שהספרייה תישאר לאומית אל למדינה להתערב בניהולה. כמו שהמלך אינו מתערב בעבודת בית המקדש".

ספרייה, עולם הספר מתאושש

ספרייה | צילום: יעקב נעמי, פלאש 90

ראוי ומכובד לה למדינה שהיא מתקצבת מוסד תרבותי ייחודי ומפואר שכזה

"האוצר הגדול ביותר של הספרייה הוא אמון הציבור בה, שבזכותו מפקידים אנשים פרטיים את יצירותיהם ואוספיהם לטובת הציבור כולו ולתועלת הדורות הבאים", המשיך. "פגיעה באמון הציבור כמו הכפפתו למגמות פוליטיות, תסכן את המשך הפקדת האוצרות הלאומיים כי הספרייה היא קונצנזוס וקניין לאומי".

יש יופי רב ומחמאה גדולה למדינה שמרשה לעצמה לתת עצמאות למוסדות תרבות להתנהל בינם לעצמם. הספרייה הלאומית היא נכס לאומי של כלל היהודים בעולם, היא סיפור הנצח של עם ישראל, דרך ירושתם ומורשתם של הגדולים והמזהירים שבבניה לאורך הדורות. בהחלט ראוי ומכובד לה למדינה שהיא מתקצבת מוסד תרבותי ייחודי ומפואר שכזה ועליה רק להתנאות בכך שהוא מנותק מכל השפעה פרט לערכם הנדיר של הממצאים שבין כתליו".

גאון סיים עם מערכון בציטוט ממערכון ישן של יוסי בנאי ורבקה מיכאלי, בו נכנסת רבקה מיכאלי עם המכונית שלה לתוך חלון ראווה של חנות יוקרה ברחוב דיזנגוף ובנאי שואל אותה: "מאה שנה עומדת החנות היפה הזאת. למה? למה להזיז?".