מאז כניסת מלכיאלי לתפקיד: לא מתאפשר לנשים לגשת למבחני הסמכה לרבנות

מאז שמפלגת ש"ס איישה מחדש את המשרד לשירותי דת, חלה הקפאה בתהליך בחינות ההסמכה הרשמיות לנשים והמערך כולו נמצא לקראת סגירה. "כעת גם את כבשת הרש הזו השר מלכיאלי גונז כחלק מיישום מדיניותו המפלה כלפי ציבור הנשים בישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 07/03/23 11:56 יד באדר התשפג

מאז כניסת מלכיאלי לתפקיד: לא מתאפשר לנשים לגשת למבחני הסמכה לרבנות
מלכיאלי, המשרד עצר מבחני רבנות לנשים, צילום: onatan Sindel/Flash90

מספר חודשים חלפו מאז נודע כי לראשונה אי פעם, נשים הורשו לגשת לבחינות ההסמכה הרשמיות שעורכת הרבנות הראשית לגברים, ובקרוב אף יזכו להכרה ממלכתית. אולם, מאז שחבר ש"ס, מיכאל מלכיאלי, נכנס לתפקיד השר לשירותי דת, חלה הקפאה בתהליך ולא מתאפשר לנשים לגשת למבחן הסמכה לרבנות. כך פורסם הבוקר (ג') בישראל היום. 

עוד עולה מהדיווח, כי גורמים מספרים שהמערך כולו נמצא לקראת סגירה. ועל אף שמספר מכובד של נשים ניגשו למבחני ההסמכה בחודשים האחרונים, אלא שמאז ועדת הרבנים למבחני הסמכה לא התכנסה לאחרונה ולא פורסם מועד חדש למבחן. במשרד לשירותי דת לא הגיבו לפרסום ב"ישראל היום".

ביטול המתווה הוא אפליה חמורה ופגיעה בחופש העיסוק של הנשים שעמלו קשה על לימודיהן

הרב שאול פרבר, יו"ר ומייסד ארגון עתים, אמר כי לצערו אכן ציפה שכך יקרה. "המשרד ממסמס את מערך הבחינות לנשים שהקמתו הייתה עקומה מלכתחילה. לא רק שהמערך המקביל לא הביא בשורה אמיתית, כעת גם את כבשת הרש הזו השר מלכיאלי גונז כחלק ממחיקת מורשת כהנא ויישום מדיניותו המפלה כלפי ציבור הנשים בישראל. מאז כניסתו לתפקיד מלכיאלי עשה ככל שביכולתו כדי לצמצם את ייצוג הנשים במשרד. בחודשיים וחצי מאז כניסתו לתפקיד עוד לא מונתה אישה אחת לראשות מועצה דתית, מערך הבחינות ככל הנראה מרוקן מתוכן וצפויות לנו הפתעות לאורך הדרך". 

חלק מהנשים שניגשו למבחני הרבנות בדצמבר האחרון

חלק מהנשים שניגשו למבחני הרבנות בדצמבר האחרון צילום: גרשון אלינסון

בקולך הגיבו: "ביטול המתווה הוא אפליה חמורה"

מתנועת הנשים הדתיות-פמיניסטיות, קולך, נמסר בתגובה: "במשך שנים מונעת הרבנות הראשית מנשים את הזכות הבסיסית להיבחן על הידע התורני שרכשו בתכניות ההלכה המתקדמות ולקבל תוקף והכרה בהשכלתן. בעתירה שהגיש ארגון עתים, יחד עם קולך, מרכז רקמן ושש רבניות, דרש בית המשפט מהמדינה להציג פתרון. משרד הדתות הציע מתווה לבחינות ואכן בשנה החולפת נבחנו 16 תלמידות חכמים והן מלמדות ופועלות בבתי מדרש ובקהילות ברחבי הארץ".

עוד הוסיפו בארגון כי "אנחנו רואות בחומרה את המהלך שמבצע משרד הדתות הנוכחי. ביטול המתווה הוא אפליה חמורה ופגיעה בחופש העיסוק של הנשים שעמלו קשה על לימודיהן.  המהלך הזה הוא חלק ממגמה מדאיגה של הממשלה הנוכחית שהסירה מסדר היום את נושא השוויון המגדרי ושמירה על זכויות הנשים ופועלת במרץ להחזיר את מדינת ישראל לאחור".