"ישנן הסכמות רחבות בהישג יד - כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה"

שר המשפטים לוין ויו"ר ועדת החוקה רוטמן מגיבים לפרסומים לפיהם נשיא המדינה פרס את חסותו על מתווה פשרה לרפורמה המשפטית: "שמחים על הבהרת הנשיא. כפי שברור לכל קורא, אותו 'מתווה' הוא עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/03/23 08:58 יד באדר התשפג

"ישנן הסכמות רחבות בהישג יד - כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה"
רוטמן ולוין במליאה | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הבוקר (ג') פורסם מתווה לפשרה ברפורמה המשפטית אותו מקדמים מספר משפטנים ובחסות נשיא המדינה לכאורה. בבית הנשיא הוציאה הכחשה לפרסומים. סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, מגיבים גם הם.

"אנו שמחים על הבהרת הנשיא כי מה שהתפרסם כ'מתווה הנשיא' אינו על דעתו או מטעמו", כתבו השניים בהודעה משותפת מטעמם. "מלבד זאת, כפי שברור לכל קורא, אותו 'מתווה' הוא עיקור של הרפורמה מתוכנה היסודי", הבהירו.

לוין ורוטמן הזכירו כי הנשיא אמר בנאומו כי יעשה כל מאמץ להביא את הצדדים להסכמות. "בירכנו ועודנו מברכים על מאמציו אלה של הנשיא, והקדשנו, ביחד ולחוד, שעות וימים כדי להידבר עם כל גורם שהראה נכונות לנהל שיח רציני בעניין. בנוסף ידוע לנו כי גופים רבים, היו מעורבים בניסיון להגיע למתווה מוסכם, בבית הנשיא ומחוצה לו".

"יש קונצנזוס נרחב, גם בציבור, גם באקדמיה, גם בהייטק ובכלכלה וגם בקרב חברי הכנסת על הצורך ברפורמה רחבה ומקיפה וגם על העקרונות היסודיים שלה. לאחר ימים רבים של דיונים ניתן לומר בבירור כי ישנן הסכמות רחבות בהישג יד, כאלה שלא יעקרו את הרפורמה מעיקריה וייהנו מקונצנזוס רחב".

השניים סיכמו וכתבו כי ימשיכו בקידום החקיקה כמתוכנן, ובנוסף "נמשיך בניסיונות להגיע להסכמות רחבות בדיוק כפי שעשינו בחודשים האחרונים".

בראש צוות המתווה עומד פרופסור ידידיה שטרן

על פי פרסום ב-ynet, במתווה זה לא תחוקק פסקת התגברות. בית המשפט העליון יוסמך לבטל חוקים רגילים, ולא חוקי יסוד, רק בהרכב מלא וברוב של שני שליש. בנוסף, חברי הוועדה למינוי שופטים יהיו שלושה שרים, חבר כנסת מהקואליציה, שניים מהאופוזיציה, שלושה שופטים מבית המשפט העליון. בנוסף יהיו שני נציגי ציבור שיתמנו יחד על ידי שר המשפטים ונשיא בית המשפט העליון. 

עוד על פי הפרסום, עילת הסבירות תצומצם. תהיה התערבות רק במצב של  "החלטה מופרכת בעליל או חורגת באופן קיצוני ממתחם שיקול הדעת שכל שר או פקיד סביר היה שוקל".

מצב היועצים המשפטיים והייעוץ המשפטי - ישאר כפי שהוא, למעט מקרים חריגים אז הממשלה תוכל לאמץ עמדה סותרת לעמדת היועמ"ש "כחלק מאחריותה כלפי הכנסת והציבור ולקבל לשם כך ייצוג חיצוני במקרה שעמדתם תיבחן בבית המשפט". סעיף נוסף בטיוטה מעגן זכויות יסוד שלא זכו עד היום לעיגון, כמו עקרון השוויון. עוד יעוגנו: חופש הביטוי, חופש הדת וחופש מדת.

ידידיה שטרן. נשיא המכון

פרופסור ידידיה שטרן | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

על פרסום נוסף ב"ישראל היום" לקבוצה שדנה במתווה בבית הנשיא יש קואליציה ואופוזיציה והיא מכונה "צוות ידידיה", על שם פרופסור ידידה שטרן שמוביל אותה. בין המתדיינים בה: היועמ"ש לשעבר רז נזרי, פרופסור שחר ליפשיץ ופרופסור אריאל בנדור מאוניברסיטת בר אילן, פרופסור נטע ברק קורן ופרופסור יואב דותן מהאוניברסיטה העברית. אנשי פורום קהלת שותפי גם הם לשיחות.

בית הנשיא: "נשיא המדינה טרם גיבש מתווה סופ"

מבית הנשיא נמסר כי הפרסומים הבוקר אינם על דעת הנשיא ומי מטעמו. "יובהר ויודגש כי לא מדובר במתווה נשיא המדינה. מדובר בהצעה אחת מתוך רבות שהועברו בשבועות האחרונים על ידי חוקרים ואקדמאים ממכונים שונים. נשיא המדינה טרם גיבש מתווה סופי ולאחר שיגובש הנשיא יציג אותו לאזרחי ישראל".

נשיא המדינה הצהיר אתמול כי יש התקדמות במגעים בעניין פשרה ברפורמה המשפטית. "אנחנו קרובים מתמיד לאפשרות של מתווה מוסכם. יש הסכמות מאחורי הקלעים על רוב הדברים. עכשיו זה תלוי במנהיגות הלאומית שלנו, בקואליציה ובאופוזיציה".