רופאים במילואים שגרו מכתב לרמטכ"ל ושר הבטחון במחאה על הרפורמה המשפטית ואיימו בסרבנות

עשרות רופאים המשרתים במילואים שיגרו מכתב מאיים לרמטכ"ל הרצי הלוי והצהירו כי גם הם מצטרפים למחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט: "משטר שאינו שומר על ערכים בסיסיים אלו – אינו יכול לקבל את תמיכתנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 06/03/23 20:23 יג באדר התשפג

רופאים במילואים שגרו מכתב לרמטכ"ל ושר הבטחון במחאה על הרפורמה המשפטית ואיימו בסרבנות
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

ביממה האחרונה המערכת סוערת סביב האיומים בסרבנות של משרתי מילואים ושל טייסי מילואים בצה"ל לאחר שטייסי טייסת 69 אמרו כי יחרימו את האימון השבועי ביום רביעי הקרוב ובמקומו יערכו יום עיון בנושא דמוקרטיה. בתוך כך, גם הרופאים המשרתים במילואים הצטרפו למחאה.

עשרות רופאים המשרתים במילואים שיגרו הערב (ב') מכתב תקיף לשר הביטחון, יואב גלנט לרמטכ"ל, רב אלוף הרצי הלוי, ולקצין הרפואה הראשי והצהירו כי גם הם מצטרפים למחאה. "כדי שנוכל להמשיך ולשרת במילואים עלינו לדעת בביטחון שהממשלה הנוכחית פועלת בתוך גבולותיו של קונצנזוס לאומי דמוקרטי רחב ותוך שמירה על צביונה הדמוקרטי והשוויוני של מדינת ישראל, כפי שנוסח במגילת העצמאות".

"חקיקה דורסנית ולא דמוקרטית"

לטענת הליך החקיקה סביב הרפורמה במערכת המשפט אינה דמוקרטית. "משטר שאינו שומר על ערכים בסיסיים אלו - הפרדת רשויות, שמירה על עצמאות בית המשפט ועיגון זכויות הפרט בחוק – אינו יכול לקבל את תמיכתנו כרופאים ביחידות המילואים. החקיקה שמקודמת כעת ביתר שאת וחרף מחאתם של רבים בציבור הינה חקיקה דורסנית ובלתי – דמוקרטית בעליל, שעתידה לפגוע פגיעה אנושה בזכויות הפרט ומהווה למעשה שינוי מהותי בחוזה הבסיסי של המדינה עם אזרחיה, חייליה ורופאיה בכללם", כתבו הרופאים.

חיילי חיל הרפואה

חיילי חיל הרפואה צילום: Yossi Zeliger/Flash90

בסיום המכתב, כתבו הרופאים כי "אנו מצטרפים לקריאות הרבות והבלתי פוסקות של רבים מחברינו ועמיתינו, בכל תחומי העשייה והדעת בישראל, ובפרט לקריאותיהם של משרתי המילואים ממערכים רבים בצה"ל: לעצור באופן מיידי וללא תנאי מקדים את החקיקה המכונה "הרפורמה המשפטית" במתכונתה הנוכחית".

נתניהו על מחאת המילואימניקים: "הסרבנות מאיימת על היסוד הקיומי שלנו"

בתוך כך, ראש הממשלה, בנימין נתניהו  התייחס הערב לקריאות לסרבנות כמחאה  נגד הרפורמה במערכת המשפט. צה"ל והשב"כ משקפים לעם שאנו הודפים את אויבנו, אני מכבד את כל חיילנו, בסדיר ובמילואים, בים ביבשה ובאוויר, גם ברגעים אלה אתם שומרים על המדינה שלנו. אנו מסתכלים ימינה ושמאלה בידיעה שאנו מסתערים יחד שכם אל שכם אל מול אויבנו. תהינה אשר תהינה המחלוקות בינינו, אנחנו תמיד מאוחדים מול מבקשי נפשנו, ללא קשר לחילוקי הדיעות בינינו, הסרבנות מאיימת על היסוד הקיומי הזה, ולכן אסור שיהיה לה מקום בשורותינו".

נתניהו, משווה לתקופת ההתנתקות

נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

עוד הוסיף ואמר כי אין מקום לסרבנות ואסור שיהיה לה מקום בחברה הישראלית. "החברה הישראלית תמיד הוקיעה את הסרבנות וקידשה את השירות בצה"ל וזרועות הביטחון, מעולם לא נתנו לסרבנות דריסת רגל בשום מקום ובשום מצב, לא במילואים, ולא בכוחות הביטחון, לא היה לסרבנות מקום במלחמת השחרור, לא היה לה מקום בהסכמי אוסלו ובהתנתקות, אין מקום לסרבנות עכשיו ואסור שיהיה לה מקום בעתיד, למאבק ציבורי יש מקום למחאה, חילוקי דיעות, אבל אין מקום לסרבנות, ברגע שאנו נותנים לה לגיטימיות הסרבנות תתפשט ותהפוך לשיטה, כל מי שההכרעה הדמוקרטית אינה נראית לו, יעשה דין לעצמו, אני משוכנע שאנו נתגבר על הסרבנות ועל איומיה הפעם, אבל הזרעים שנזרעים יכולים להצמיח גידולי פרא".