חוקרת מחו"ל כתבה על חרס - ברשות העתיקות חשבו שמדובר בממצא נדיר

השבוע פרסמו ברשות העתיקות כי ממצא נדיר - חרס מתקופת דרייוש - נמצא בתל-לכיש | אלא שברשות לא ידעו כי מדובר בחרס שחוקרת כתבה עליו רק בכדי להדגים לתלמידים

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/03/23 12:29 י באדר התשפג

חוקרת מחו"ל כתבה על חרס - ברשות העתיקות חשבו שמדובר בממצא נדיר
תל לכיש, צילום: האוניברסיטה העברית

לאחר שפורסם כי כתובת חשובה ונדירה הנושאת את שמו של המלך הפרסי דריווש הראשון, אביו של אחשוורוש המוכר ממגילת אסתר, נחשפה על-ידי מטיילים בגן לאומי תל לכיש, רשות העתיקות מודיעה היום (ו')  כי החרס הקדום אינו אותנטי.

חוקרת מחו"ל השאירה במקום את החרס

בעקבות הפרסום  ביום רביעי האחרון, פנתה אתמול (ה') אל הרשות חוקרת מחו"ל, שהשתתפה באוגוסט האחרון בחפירות משלחת זרה בתל לכיש. חוקרת זו היא אחת מהבודדות בעולם המתמחות בתעתיקים של השפה הארמית הקדומה. החוקרת התוודתה כי הדגימה לקבוצת תלמידים את חריטת הכתובת על חרס קדום, ולאחר מכן השאירה את הממצא בתל - דבר שבדיעבד יצר הטעיה. לדבריה, לא היתה לה כל כוונת זדון.

החרס הכוזב

החרס הכוזב צילום: שי הלוי, רשות העתיקות

"רשות העתיקות לוקחת אחריות על האירוע", אומר פרופ' גדעון אבני, המדען הראשי של הרשות. "החרס נחקר על ידי ד"ר חגי משגב, מומחה בעל שם עולמי לכתב ארמי קדום, וע"י הארכיאולוג סער גנור, החוקר את תל לכיש, אבל מסתבר שנתקלנו ב'כתובת שהתחפשה'. בתור ארגון שהאמת המדעית היא נר לרגליו, אנחנו מחוייבים בתיקון הטעות בפני הציבור".

"מבחינה אתית-מדעית, האירוע חמור מאוד", הוא מדגיש. "השארת הכתובת החרוטה באתר היתה רשלנית, והדבר הוביל להטעית החוקרים ולשיבוש האמת המדעית. אפשר לספור על יד אחת אירועים מסוג זה שקרו במחקר הארכיאולוגי".

"רק חפץ שמתגלה בחפירה מסודרת ויוצא מהאדמה לעיני הארכיאולוגים הוא 100% אמיתי"

"האירוע ממחיש את הסכנה שקיימת בהוספת כתב מודרני על גבי חפצים עתיקים - נושא שמעסיק את הקהילה המדעית מזה שנים רבות. במקביל לבדיקה הפליאוגרפית בידי מומחה עתיר נסיון, החפץ נבדק במעבדות ונמצא כחרס עתיק. הדבר מוכיח פעם נוספת שרק חפץ שמתגלה בחפירה מסודרת ויוצא מהאדמה לעיני הארכיאולוגים, הוא 100% אמיתי. כל חפץ אחר שמתגלה מעלה סימני שאלה". לאור האירוע, רשות העתיקות תרענן את הנהלים בקרב כל משלחות החפירה הזרות שפועלות בארץ.