עמית סגל הזכיר לעיתונאי הוותיק טור מתקופת ההתנתקות: "קריאה דומה תישמע גם הפעם?"

הפרשן הפוליטי הסרוג חזר 16 שנה אחורה אל הפגנות הימין נגד תכנית ההתנתקות - וציטט את נחום ברנע כותב נגדם: "מאבק פרוע, עיוור, נגד מרות המדינה. מרי איננו ארוחת צהריים חינם, חייב להיות לו מחיר"

חדשות כיפה חדשות כיפה 03/03/23 09:58 י באדר התשפג

עמית סגל הזכיר לעיתונאי הוותיק טור מתקופת ההתנתקות: "קריאה דומה תישמע גם הפעם?"
עמית סגל, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית של לוין ורוטמן מוציאה מהבית אלפי ישראלים שמוחים נגדה, והפרשן הפוליטי הסרוג השווה את אירועי השבוע לאירועי המחאה סביב ההתנקות. סגל ציטט טקסט שכתב נחום ברנע נגד פעולות הימין בהתנתקות, ותהה האם בעיניי ברנע הטקסט תקף גם לגביי מפגיני השמאל.

סגל מצטט את ברנע

"בסוף יוני 2005, עוד בטרם אירועי כפר מימון, חסמו מתנגדי ההתנתקות כבישים ברחבי הארץ", כתב סגל. "המתכונת אומצה השבוע במימדים דומים. באותו שבוע פרסם עמיתי למוסף, נחום ברנע, טקסט שראוי לצטט ממנו בהרחבה, דווקא בשל עמדתו העקרונית שלפיה עבירה על החוק היא אות למרד נגד המדינה והכנסת".

נחום ברנע. ארכיון

נחום ברנע. ארכיון צילום: Nati Shohat/Flash90

סגל הביא את דבריו של ברנע כלשונם: "הדגש בוויכוח עובר עכשיו מהשאלה אם ההתנתקות טובה או רעה לשאלה מי פה בעל הבית... יבורך הוויכוח שנפתח עכשיו מחדש על המרות הלאומית. הוויכוח הזה לא פחות חשוב מהוויכוח על הפינוי. ראשי מועצת יש"ע וחברי הכנסת של הימין מגמגמים גינויים רפים, מתרצים תירוצים, והרבנים הקיצוניים, שקולם נשמע עד הימים האחרונים מעל כל במה, נאלמים דום. הם לא מבינים, האומללים, עד כמה הם דומים בהתנהגותם לפוליטיקאים הפלשתינים. כמוהם, הם מתבשמים בחולשתם, בורחים מאחריות, מניחים לזנב לכשכש בהם.

"מרי איננו ארוחת צהריים חינם"

גם ההורים הגאים, אלה שמתפעלים מילדיהם חוסמי הכבישים, לא מבינים עד כמה הם דומים להורים הפלשתינים. אלה ואלה הורי אינתיפאדה. דור שלם של ילדי פלשתינים נדפק בטרור. לא כולם, כמובן. דור שלם של ילדים מתנחלים נדפק בחינוך של שנים לפריעת חוק, ונדפק עכשיו במאבק פרוע, עיוור, נגד מרות המדינה. לא כולם, כמובן, לא כולם.

מרי אזרחי הוא דבר לגיטימי. הוא לגיטימי גם אם הוא כרוך בחיכוך מסוים עם החוק. אבל מרי איננו ארוחת צהריים חינם. חייב להיות לו מחיר. שורה של ממשלות ישראליות התחמקו מחובתן לגבות מסרבני שמאל ומסרבני ימין את מחיר המרי שלהם. מבחינה זאת יש משהו נכון בדברים שאומר הרמטכ"ל דן חלוץ. הוא לא מסתפק בטיפול בחיילים סרבנים. הוא מטיל את כל כובד האחריות על רבניהם, על הישיבות שלהם, על המכינות שלהם, אלה שהפכו לקיני סרבנות במימון המדינה".

סגל מסיים: "האם קריאה דומה תישמע גם הפעם?"

"דברים נכוחים", כתב סגל על דברי ברנע ואתגר אותו: "האם ברנע מסכים לדברים שכתב גם ביחס למפגיני השמאל וסרבני האופוזיציה? האם קריאה דומה תישמע גם הפעם? ובעיקר: האם גם הפעם היא תיאמר בחריפות השמורה ליום "פרוע ועיוור נגד מרות המדינה" של חסימה בלתי חוקית?".