טור פוליטי ההחלטה של בן גביר ששינתה את המסלול של ממשלת נתניהו

הקואליציה ניצחה בהצבעה שעוצמה יהודית החרימה, אבל ההחלטה להחרים הצבעה היא בלתי הפיכה ומהיום הקואליציה תתחיל להתנהל באיומים | וגם: למה ההתפטרות של אבי מעוז טובה לנתניהו? | פרשנות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 03/03/23 10:35 י באדר התשפג

ההחלטה של בן גביר ששינתה את המסלול של ממשלת נתניהו
בן גביר עם יו"ר הקואליציה אופיר כץ, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

לא קרה כלום בעקבות ההחלטה של איתמר בן גביר, אבל את המצב בקואליציה כבר לא יהיה אפשר להחזיר לאחור. ביום שני האחרון, לראשונה מאז הוקמה הממשלה, סיעה שלמה החרימה הצבעה במליאה. אמנם היה מדובר בהצבעה לא חשובה שהקואליציה ניצחה בה בכל מקרה, אבל המשבר הקואליציוני הראשון בדרך כלל גורר אחריו את הבאים. 

ברגע שסיעה אחת החרימה הצבעות, זה נעשה יותר לגיטימי עבור שאר הסיעות. לא במקרה רגע אחרי ההודעה של בן גביר הגיע איום דומה מכיוונה של יהדות התורה והמשבר מולם החריף ואבי מעוז הודיע כי הוא מתפטר מהממשלה, זה נכון שהממשלה לא תיפול בקרוב, אבל מהר מהצפוי היא עברה לשפה של איומים. 

הזעם בליכוד על המהלך של בן גביר

בליכוד זעמו על ההודעה של בן גביר, שרים התקשרו לחברי הכנסת של בן גביר וניסו לשכנע אותם להגיע למליאה, כשלא ברור להם על מה בדיוק בן גביר זועם. חלקים בקואליציה ראו את ההחלטה של בן גביר כסיבוב תקשורתי. אחרי שהבטיח ביטחון אישי ונכשל הוא "דורש מנתניהו" את אביתר, ואחרי שלא יקבל נתניהו יהיה אשם, מה גם שמאז האירועים האלימים בחווארה הוא לא התבטא עד ההודעה על החרמת הקואליציה. עוצמה יהודית מתקשה לצלוח את הפינויים והפיגועים, ואחת לכמה ימים מגיעה אמירה שנויה במחלוקת של אחד מחברי המפלגה, ולאחרי שיחת נזיפה מבן גביר.


(בן גביר קורא להרגעת הרוחות: "אסור לקחת את החוק לידיים")

מעוז יצא מתוק

ההחלטה של אבי מעוז להתפטר מהממשלה, לעומת זאת, דווקא משרתת את נתניהו. אם עד היום נתניהו היה צריך לכבות את השריפות שהצית מעוז, מהיום הוא לא חבר בממשלתו ונתניהו יוכל להתנער ממנו בקלות.

בהתחלה ניסה נתניהו עוד להפוך את ההחלטה, אבל אחרי שטיפולי ההמרה נכשלו בליכוד השלימועם המצב החדש. מעוז, מצדו, מתחיל להטריל עם הצעות חוק כמו "החוק שיגן על ילדי ישראל מפני הטרלול המגדרי", אבל בליכוד יכולים להפיל אותם. מה יעשה מעוז? גם ככה הבייס שלו תומך ברוב הצעדים של הממשלה, ובקושי מכסות להגיש חוקים יש לו.

אבי מעוז

מעוז - שבר את הכלים צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

נתניהו משקר בשידור חי - הבוחרים יתרגלו

מדהימה אותי כל פעם מחדש היכולת של פוליטיקאים לשקר מול המצלמות, להצהיר שלא אמרו או עשו דברים שתועדו. נתניהו, פוגל וסמוטריץ' עשו זאת השבוע, ומספיק פוליטיקאים אחרים בעבר. נתניהו מוסר הצהרה לאומה ומספר שהתנגד להתנתקות - כאילו אין תיעוד שלו מצביע בעד. סמוטריץ' ופוגל טענו ושהאמירות שלהם על חווארה הוצאו מהקשר כשהסאונד של הראיון עדיין טרי. העיתונאים בטוויטר יצעקו, אבל הקהל הרחב יבלע את השקר. אז למה להתנצל ולהיצמד לאמת?

נתניהו

נתניהו - שיקר בשידור חי | צילום: Yonatan Sindel/Flash90