נחשף הסכם השכר החדש של המגזר הציבורי: כל הפרטים

שר האוצר סמוטריץ' ויו" ההסתדרות ארנון בן דוד, הגיעו להסכמות בנוגע לשכר ולתנאים החדשים במגזר הציבורי | בין פרטי ההסכם: שבוע העבודה במגזר הציבורי יקוצר בפעימות מ-42 ל-40 שעות שבועיות. בנוסף, מענק 6,000 שקלים יוענק לכלל העובדים לרגל חג הפסח

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/03/23 12:15 ט באדר התשפג

נחשף הסכם השכר החדש של המגזר הציבורי: כל הפרטים
ההצהרה לתקשורת | , צילום: עודד קרני, לע"מ

משרד האוצר וההסתדרות הציגו היום (ה') את עקרונות הסכם המסגרת למגזר הציבורי לשנים 2020-2027. על פי ההבנות שגובשו, יהיו זכאים העובדים לתוספת שכר רוחבית של כ-11% תוך חיזוק אוכלוסיות ייעודיות. זאת, לצד העלאת הפריון ושיפור יכולות הניהול בשירות הציבורי. בנוסף, שבוע העבודה במגזר הציבורי יקוצר ל-40 שעות ויינתן מענק חד פעמי של 6,000 שקלים לכלל העובדים.

הצדדים סיכמו על עקרונות הסכם הרפורמה בשכר תומכות החינוך (סייעות) ברשויות המקומיות כך ששכר הבסיס יעמוד על 7,200 שקלים לצד מענק חודשי של עד 600 שקלים בגין רציפות בעבודה, מסלול קידום והכשרות מזכות בתגמול.

עקרונות ההסכם:

  • תוספת שכר לעובדי המגזר הציבורי: העובדים הזכאים ייהנו מתוספת שכר שקלית אחידה בגובה 500 שקלים ומתוספת שכר אחוזית של 6%. התוספות יינתנו בפעימות לאורך תקופת ההסכם. כמו כן, על מנת להקל על העובדים, הוחלט על מענק חד-פעמי של 6,000 שקלים שיינתן לכלל העובדים במהלך חודש אפריל ולרגל חג פסח. עוד הוסכם כי ניתן יהיה להקצות 1% מתוך התוספת האחוזית לצרכים מקומיים של המעסיקים השונים במגזר הציבורי,  בהסכמה בין ההנהלה לוועד העובדים. 
  • העלאת הפריון ושיפור יכולות הניהול בשירות הציבורי: תינתן אפשרות למעסיק לבצע מהלכים שישפרו את השירות לאזרח ויקדמו את השירותים הציבוריים ובהם הכנסות טכנולוגיות וניוד עובדים, לצד המשך דיונים על מבנה ההעסקה.  
  • קיצור שבוע העבודה: סוכם כי שבוע העבודה במגזר הציבורי יקוצר בפעימות מ-42 ל-40 שעות עבודה שבועיות (שווי של כשמונה שעות חודשיות). בנוסף, בגופים שבהם נהוגה חופשה מרוכזת בחול המועד פסח, יינתן חצי יום חופש באסרו חג פסח (מימונה) תשפ"ג (באופן חד-פעמי).
  • מענה לאוכלוסיות ספציפיות: תוקצה מסגרת עלות לצרכים שונים בגובה שלושה אחוזים (מתוך השווי הכולל של עלות הסכם המסגרת), הכוללת עלות מוגדלת למגזרים בשלטון המקומי. מסגרת העלות תאפשר מתן מענה לאוכלוסיות ומגזרים ייעודיים דוגמת עובדות ועובדים סוציאליים, עובדי מנהל ומשק, פסיכולוגים, אחיות, רנטגנאים, עובדי בתי חולים פסיכיאטריים ועוד. זאת, למען שיפור השירות לאזרח וייעולו, וכן להתמודדות עם אתגרים שונים המאפיינים אוכלוסיות אלו כגון גיוס, שימור והנעת עובדים.
  • תהליכי שיפור הון אנושי: הצדדים הסכימו לבצע התאמות בתהליכי סיום העסקה של עובדים עקב  אי-התאמה תפקודית, וזאת במכסות מצומצמות ובגופים מסוימים.
  • חוזים אישיים: סוכם על מנגנון לייעול השירות בשלטון המקומי ובהשכלה הגבוהה. זאת על ידי הרחבת מכסת העסקת עובדים בחוזים אישיים בכמות מוגבלת, וכן מתן אפשרות להעסקה קיבוצית גמישה ובשכר גבוה עבור מקצועות נבחרים באוניברסיטאות.
  • שיפור מערכת יחסי העבודה: על ידי הרחבת פעילות המוסד לבוררות מוסכמת.
  • קרן רווחה לגמלאים בפנסיה צוברת: תורחב פעילות קרן הרווחה לגמלאים, גם לעובדים הפורשים במסלול פנסיה צוברת.
  • תקופת שקט תעשייתי ומיצוי תביעות עד לסוף שנת 2027.

https://www.youtube.com/watch?v=4L-zYvMkOjk&ab_channel=%D7%94%D7%A6%D7%99%D7%95%D7%A0%D7%95%D7%AA%D7%94%D7%93%D7%AA%D7%99%D7%AA

סמוטריץ': "זה הסכם אחראי ומגודר שלא פורץ את מסגרות התקציב"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הכריז כי האוצר וההסתדרות הביאו היום בשורה גדולה מאוד למשק ולכלכלה הישראלית ולאזרחי ישראל. "בשורה של אחריות, יציבות ו-ודאות להרבה שנים. וזה בדיוק מה שהמשק צריך היום".

לדברי שר האוצר, מדובר בהסכם תקדימי - "גם במהירות החתימה עליו, ללא סכסוכי עבודה וללא שביתות, גם במשך הזמן הארוך שהוא מבטיח יציבות במשק, וגם בשילוב של שלושת המנגנונים - תוספת שקלית, תוספת אחוזית וסכום נוסף שיאפשר מתן מענה בשנים הבאות לאוכלוסיות יעד ספציפיות מקרב העובדים. זה הסכם אחראי ומגודר שלא פורץ את מסגרות התקציב ותומך במאמץ שלנו להחזיר את האינפלציה לטווח היעד ולהשאיר אותה שם, וזה השירות הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות לעובדים ולאזרחי ישראל כולם".

סמוטריץ

סמוטריץ' ובר דוד | צילום: דוברות ההסתדרות

בר דוד: "ההסכם יאפשר לנו לדאוג לכל הסקטורים המוחלשים"

ארנון בר דוד דיבר גם הוא על חשיבות ההסכם: "אחרי שנים לא פשוטות של מגפה עולמית, טלטלה כלכלית ויוקר מחיה מאמיר, שבהן ידע המגזר הציבורי לתת כתף למען הבראת המשק – מגיעה כעת גם הבשורה והתגמול ההולם על עבודה מסורה לטובת אזרחי ישראל.  לנגד עיניי עמדו כל העובדים והעובדות, במיוחד אלה ברמות השכר הנמוכות – שמעכשיו יוכלו לזקוף קומה ולדעת שבזכות הסכם המסגרת, שעליו עבדנו לילות כימים, אפשר להתפרנס בכבוד".

"עם קופסת תקציב ייעודית, ההסכם יאפשר לנו לדאוג לכל הסקטורים המוחלשים ולהרים אותם מעלה מעלה. במהלך של הידברות, הצלחנו להגיע להישגים של ממש שיורגשו בכיס של כל אחד ואחת מכם, במיוחד בימים אלה של אינפלציה מטפסת".