עימות בקואליציה: המהלך של גפני נגד ההחלטה של השרים הבכירים

בניגוד להסכם הקואליציוני, יו"ר ועדת הכספים מתכוון לעלות את החוק שימנע מנגיד בנק ישראל להעלות את הריבית על דירה יחידה

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/02/23 13:47 ו באדר התשפג

עימות בקואליציה: המהלך של גפני נגד ההחלטה של השרים הבכירים
משה גפני, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מאז החלה לפעול הכנסת ה-25, יו"ר ועדת הכספים וחבר הכנסת מיהדות התורה, משה גפני, נחוש לקדם הצעת חוק שתגביל את האפשרות של נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, להעלות ריבית על "דירה יחידה", כפי שגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו הבטיח, אך בחודשים האחרונים הוא נתקל בהתנגדות מתוך הממשלה.

על פי פרסום של הכתב הפוליטי של כאן, מיכאל שמש, למרות ההתנגדות מתוך הממשלה, גפני מתכוון להניח על סדר היום של הכנסת את הצעת החוק. ההחלטה של יו"ר ועדת הכספים היא בניגוד להסכם הקואליציוני בו נקבע שעמדת ועדת השרים לחקיקה מחייבת את כל חברי הכנסת של הקואליציה.

ההוראה החדשה של נתניהו לחברי הכנסת של הליכוד

נזכיר כי בשבוע שעבר, נגיד בנק ישראל, אמיר ירון הודיע על העלאת הריבית שתעמוד עתה על 4.25 אחוז, מהלך שזכה לביקורת רבה מצד נבחרי ציבור וכלכלנים. לאחר ההעלאה, ביקש שר החוץ אלי כהן משר האוצר סמוטריץ' לגבש מתווה שיאפשר לממשלה להתערב לבנק ישראל בהחלטות על הריבית, דבר שהחוק היום לא מאפשר.

אמיר ירון, אחד המצטיינים בעולם

אמיר ירון, אחד המצטיינים בעולם צילום: Flash90

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב להצעתו של שר כהן והצהיר כי "נבטיח את עצמאות הוועדה הומוניטירית בראשות הנגיד". בנוסף, נתניהו הורה לחברי הכנסת של הליכוד להפסיק להתערב ולהתבטא בעניין הנגיד. "אנחנו מחויבים לשמור על עצמאות בנק ישראל. עצמאות בנק ישראל היא נדבך מרכזי במדיניות הכלכלית שמוביל ראש הממשלה במשך שני עשורים ודבר לא ישנה זאת", אמר נתניהו ראש הממשלה אמר לחברי הכנסת מהליכוד.