מרהיב: מגילת אסתר עם תמונות שיצרה בינה מלאכותית - כך נראתה אסתר?

אמיתי כהן עיצב מגילת אסתר באמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית - בראיון לכיפה הסביר על תהליך העבודה, על התוצאה המרשימה ועל הסיבה בגינה החל בפרויקט: "אני מודע לאתגר של להאהיב את תחום התנ"ך בקרב הילדים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/23 13:40 ה באדר התשפג

מרהיב: מגילת אסתר עם תמונות שיצרה בינה מלאכותית - כך נראתה אסתר?
מגילת אסתר בבינה מלאכותית, צילום: אמיתי כהן

הבינה המלאכותית משתלטת על חיינו, זו כבר עובדה שיש לה אפקטים חיוביים ושליליים. אחד הדברים היפים בטכנולוגיה החדשנית היא שכל אחד יכול לייצר תמונות של כל דמיון העולה על רוחו. החל מהפיכת טקסטים לתמונה ועד אילוסטרציות של אירועים שקרו במציאות, למשל - סיפור מגילת אסתר. 

אמיתי כהן, איש חינוך ומנהל חברת ווין-טק, החליט שהוא לוקח את הכלי צעד אחד קדימה, ובאמצעות טכנולוגיית בינה מלאכותית עיצב מגילת אסתר חדשנית עם תמונות מרהיבות, שממחישות בצורה ריאליסטית ודרמטית את מאורעות המגילה, ונותנות הצצה צבעונית ומרעננת לסיפור המוכר ולדמויות המיוחדות.

רקעים האותנטיים והריאליזים של היצירה מכניסים רלוונטיות לאירועים שהתרחשו לפני יותר מאלפיים שנה

ספק אם אסתר המלכה, שנראית בתמונות כמו שילוב מנצח של רונה-לי שמעון ונטלי פורטמן, נראתה כך באמת, אולם הבגדים היפהפיים, הרקעים האותנטיים והריאליזים של היצירה מכניסים רלוונטיות לאירועים שהתרחשו לפני יותר מאלפיים שנה. גם שאר הדמויות - אחשוורוש, מרדכי, המן והסריסים מחיים את המגילה ומחזירים לצופים את העניין והסקרנות בסיפור.

משלוח מנות איש לרעהו על ידי בינה מלאכותית

משלוח מנות איש לרעהו על ידי בינה מלאכותית צילום: אמיתי כהן

"קריאת התורה נהייתה הרבה יותר מעניינת, חושב איך התוכנה הייתה מציירת את זה"

את כל התמונות יצר אמיתי באמצעות תוכנה מחוללת תמונות בטכנולוגיית AI שנקראת מידג'רני, "הרעיון בגדול הוא לכתוב תיאור של הסצנה או התמונה שאתה מעוניין, והתוכנה מציגה לך ארבע אפשרויות משם אתה מתחיל תהליך של דיוק ובירור". ההשראות לעיצוב התמונות היו מגוונות: "כל שיר ברדיו, אפילו הקריאה בתורה בשבת נהייתה הרבה יותר מעניינת, כי כמעט בכל פסוק אני חושב איך הייתי גורם לתוכנה לצייר את זה" משתף. 

מגילת אסתר בבינה מלאכותית

אסתר בבית אחשורוש בבינה מלאכותית צילום: אמיתי כהן

על כל תמונה טובה אחת יש כמעט ארבעים תמונות לא רלוונטיות

כדי להגיע לתוצאה מרשימה, כזו שתואמת את החזון והרעיון, יש דרך ארוכה שמתחילה בתיאור מדוייק של התמונה בשפה האנגלית "לפעמים אני כותב את הפסוק כפי שהוא או בשילוב תיאור איך שאני מדמיין את התמונה" מתאר כהן את תהליך העבודה על עיצוב התמונות, "לזה מצטרפות רשימה ארוכה של מילים ומושגים מעולם הצילום והקולנוע".

העבודה לא נגמרת בכתיבה, מסביר כהן: "על כל תמונה טובה אחת יש כמעט ארבעים תמונות לא רלוונטיות. זה תהליך די ארוך". נוסף לכך, הוא מציין אתגר נוסף שעומד בפניו בעת העבודה, "האתגר האמיתי הוא לגרום לכך שהדמויות תצאנה דומות אחת לשנייה בכל הסצנות, אני עושה זאת על ידי מניפולציות וידע שצברתי". 

מגילת אסתר בבינה מלאכותית

מגילת אסתר בבינה מלאכותית צילום: אמיתי כהן

"אני מודע לאתגר של להאהיב את תחום התנ"ך בקרב הילדים"

אמיתי הוא מנהל חברה בשם ווין-טק שעוסקת בהשכלה טכנולוגית לילדים ונוער, שעובדת עם בתי ספר ומרכזי למידה ברחבי הארץ. "בתור איש חינוך, אני מודע לאתגר של להאהיב את תחום התנ"ך בקרב הילדים", מציין בעיה מוכרת בתחום לימודי התנ"ך "והיום יש כלי AI שיכולים לסייע כמעט לכל מורה ולהנגיש את החומר בצורה חוויתית בעיקר את תחום התנ"ך שהוא גדוש בדימויים וסיפור מכוננים".

הוא מרגיש שמצא דרך לשלב בין הבינה המלאכותית לבין עבודתו עם ילדים ונוער, ואומר כי הרומן שלו עם טכנולוגיית AI והתנ"ך לא הולך להיגמר בקרוב: "אני איש חינוך. היצירה של מגילת אסתר היא רק יצירה אחת מתוך יצירות נוספות שאני מייצר העולם התנ"ך", מסכם כהן את דבריו.

מגילת אסתר בינה מלאכותית

אחשורוש בינה מלאכותית צילום: אמיתי כהן

להורדת המגילה