שידור חי לאחר עוד דיון סוער: פסקת ההתגברות וחוק דרעי השני אושרו בטרומית

בית המשפט העליון לא יבטל או ישנה חוק אלא בהרכב מלא שהחליט פה אחד כי החוק סותר חוק יסוד - כך אישרה היום הכנסת בקריאה טרומית | מוקדם יותר: אושרה בטרומית הצעת החוק שזכתה לשם "חוק דרעי השני"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/02/23 13:53 א באדר התשפג

לאחר עוד דיון סוער: פסקת ההתגברות וחוק דרעי השני אושרו בטרומית
לוין ורוטמן מרוצים | , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת חוק-יסוד: ההתגברות של חבר הכנסת שמחה רוטמן. בהצעה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 51 מתנגדים. מוקדם יותר אושרה הצעת החוק שזכתה לשם "חוק דרעי השני". בנוסף, מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית גם כן את הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה של חבר הכנסת משה סעדה המבקשת להעביר את מח"ש למשרד המשפטים. בהצעה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 52 מתנגדים. שלוש הצעות החוק יועברו לוועדות השונות לצורך קידומן.  

הצעת חוק ההתגברות מבקשת לתקן כי רק לבית המשפט העליון תהיה סמכות ייחודית לדון בתוקפם של חוקים ובהתאמתם לחוקי היסוד השונים, אולם החלטה בעניינים אלו צריכה להתקבל בהרכב מלא של בית המשפט העליון, 15 שופטים, ורק אם כל שופטי ההרכב הסכימו כולם כי החוק הנדון סותר הוראה ששוריינה בחוק-יסוד. עוד מוצע כי הכנסת תוכל לחוקק חוק שבית המשפט לא יוכל לבטל או לשנות אם החוק נחקק ברוב של חברי הכנסת ונקבע בו כי יהיה תקף על אף האמור בחוקי היסוד. ההוראה תהיה תקפה עד לחלוף שנתיים מתחילת כהונת הכנסת שלאחר חקיקתה, והכנסת הבאה תוכל להחליט להאריכה.

לפיד: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה האמיתי יריב לוין"

שר המשפטים יריב לוין הסביר במליאה כי הצעת החוק מבקשת לעשות סדר בעניין שקשה להאמין שאינו מוסדר, ולא מתקיים באף מדינה דמוקרטית ללא הסדרה בחוק. "בסופם של הדיונים בוועדה יהיו שינויים בהצעה והם יכולים להיות לכאן ולכאן, במסגרת הזו נידרש להגיע לנוסחה מוסכמת בדעה כמה שיותר רחבה בעניין הזה. יש הסדרים שאני חושב שאפשר לדבר עליהם, אילו הייתם מוכנים לבוא לשבת לדבר אני חושב שהיינו יכולים לצאת עם תוצאה שהייתה משביעה את רצונכם. מעצם קיום השיח לא נפסיד שום דבר". 

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, התנגד: "אני רוצה לפנות לראש הממשלה האמיתי יריב לוין – היות ואתה מנהל את הממשלה הזו באמת אתה צריך לזכור שעם הכוח באה האחריות. עוד חצי שנה מעכשיו כשהכלכלה תהיה מרוסקת, כשהביטחון יהיה על הרצפה – זה יהיה על ראשך, שכן אתה העדפת לתת למדינה הזו להתפרק רק כדי לשנות את הרכב הוועדה למינו שופטים, מה שעליו חלמת כל חייך. האחריות היא רק עליך".

בש"ס חוגגים: צעד ראשון של דרעי בדרך חזרה לתפקיד שר

מוקדם יותר אישרה מליאת הכנסת את הצעת חוק-יסוד: הממשלה - של חבר הכנסת אופיר כץ. בהצעה תמכו 62 חברי כנסת אל מול 53 מתנגדים. הצעת החוק מבקשת לתקן את חוק היסוד כך שיובהר כי בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם. הצעת החוק שזכתה לשם "חוק דרעי השני" תועבר לוועדת הכנסת שתקבע איזו ועדה תדון בה.

חברי הכנסת שהגישו את ההצעה טוענים בדבריהם כי ניסיונות אחרים לתיקון הלכה זו בדרכים אחרות, לרבות התייחסות הרשות המכוננת להפסקת כהונת שר מחמת עבירה - לא צלחו. "על כן נדרשה הרשות המכוננת להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא יבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר – במעשה או במחדל"