מתמודד הנפש ביקש מחברי הכנסת: "תצילו אותי, אני לא רוצה להיות כותרת בעיתון של מחר"

כנס בנושא אובדנות נערך היום בכנסת, בהובלתה של סגנית שר האוצר מיכל וולדיגר. אב שכול שהשתתף בכנס אמר: "לא צריך להחביא, צריך לומר בקול, הילדה שלנו התאבדה, ולפעול כדי שעוד משפחות לא יהיו במקום שלנו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/23 16:12 ל בשבט התשפג

מתמודד הנפש ביקש מחברי הכנסת: "תצילו אותי, אני לא רוצה להיות כותרת בעיתון של מחר"
כנס בנושא אובדנות בכנסת, צילום: ברק גידרון

נלחמים על החיים: כנס שמטרתו שינוי מגמת השיח על אובדנות, נערך היום (ג') באולם ירושלים בכנסת. מארגנת הכנס היא סגנית שר האוצר הסרוגה, מיכל וולדיגר, והשתתפו בו עמותות וארגוני חברה אזרחית הפועלים בנושא האובדנות, משפחות שכולות, אנשי מקצוע, שרים וחברי כנסת. 

הכנס הציג ארבעה שלבים להתמודדות עם תופעת האובדנות: זיהוי, חינוך, תיווך, שיחה. כלים אלו פותחו על ידי אנשי המקצוע והמשפחות עצמן, מתוך מחקרים, ספרות ומקרים האישיים.

וולדיגר: "אולי נוכל למנוע את המקרה הבא. זו לא גזירת גורל"

סגנית שר האוצר, ח"כ מיכל וולדיגר, הסבירה כי מטרת הכנס היא עידוד שיח בריא סביב נושא האובדנות, במקום שיח של הסתרה ובושה, "אם נדע לזהות את האנשים שקשה להם, אם נשכיל לראות את הנורות האדומות, אם נדע להפנות לטיפול ולקבלת עזרה מקצועית, אם נדאג למענים זמינים, אולי נוכל למנוע את המקרה הבא. זו לא גזירת גורל", כך אמרה.

חברת הכנסת מטעם המחנה הממלכתי, פנינה תמנו שטה, שיתפה בקשר האישי שלה לנושא רגיש זה, "חברה שלי, זהבה, התאבדה. היא לא יכולה הייתה להכיל את הכאב שעברה", שטה הדגישה את המצוקה של מתמודדי הנפש בקרב העולים החדשים," הם סובלים כפליים בגלל מחסור באנשי מקצוע המתאימים לצרכיהם, ולכן אצלם שיעור המתאבדים גבוהה מהרגיל".

פנינה תמנו שטה: "חברה שלי התאבדה"

פנינה תמנו שטה: "חברה שלי התאבדה" צילום: ברק גידרון

"תצילו אותנו, תצילו אותי. אני לא רוצה להיות כותרת בעיתון של מחר"

מלבד חברי הכנסת, בכנס דיבר גם שלום המר, שייסד את עמותת "בדרכה של גילה" בעקבות התאבדותה של ביתו גילה בנעוריה, "אנחנו חייבים לדבר בקול יותר, וברור יותר, ובעיקר לשאול ולהציע. אנחנו הדוברים של גילה ז"ל, ששתקה ולא סיפרה. לא צריך להחביא, צריך לומר בקול, הילדה שלנו התאבדה, ולפעול כדי שעוד משפחות לא יהיו במקום שלנו". 

אליקו, מתמודד נפש שנכח גם הוא בכנס שיתף מחוויותיו המורכבות, "ניסיתי להתאבד כבר 15 פעמים ולא היה מי שיסייע לי", וביקש מהמשתתפים בכנס: "תצילו אותנו, תצילו אותי. אני לא רוצה להיות כותרת בעיתון של מחר".

כנס בנושא המאבק באבדנות

כנס בנושא המאבק באבדנות צילום: ברק גידרון