נקנסה במיליונים: זו החברה שרימתה צרכנים בפייסבוק

תחליף החלב "סימילאק" בעין הסערה - חברות השיווק והפרסום של המותג השתמשו בפרופילים פיקטיביים ושילמה לשגרירות עבור פרסום סמוי בפייסבוק. הרשות להגנת הצרכן קנסה במיליונים

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/02/23 12:17 כד בשבט התשפג

נקנסה במיליונים: זו החברה שרימתה צרכנים בפייסבוק
תחליף חלב לתינוקות, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרשות להגנת הצרכן וסחר הוגן הטילה קנסות כספיים בשווי מיליוני שקלים על חברות לשיווק מזון לתינוקות עקב פרסום סמוי באמצעות העלאת תכנים מטעים על ידי פרופילים פיקטיביים ברשתות החברתיות ושימוש בשגרירות מטעם החברה, במסווה של יצירת שיח אותנטי במרחב הוירטואלי.

פייסבוק

פייסבוק צילום: shutterstock

חברת אבוט מעבדות רפואיות בע"מ, העוסקת בשיווק המותג סימילאק, נקנסה בסך  5,529,600 שקלים וקנס נוסף הוטל בסך 497,620 שקלים הוטל על חברת אגם לידרס טק בע"מ העוסקת בתחום הפרסום והשיווק. מהחקירה עולה כי חברת אבוט שכרה את שירותיה של חברת הפרסום "דה לידרס" העוסקת בניטור והתערבות של שיח במרחב האינטרנטי ובפייסבוק על מנת לסייע בהגברת חשיפת המוצר על כל סוגיו.

דה לידרס פעלה מטעמה של אבוט, בקבוצות פייסבוק וקהילות רבות וסגורות המזוהות עם אמהות המשתמשות בתחליפי מזון לתינוקות. קבוצות אלו הן פלטפורמה לשיח, חוות דעת והמלצות, והיוו מצע להעברת מסרים שיווקיים באמצעות שיח ייזום על ידי חברת הפרסום ועל ידי תגובות לפוסטים שנכתבו בקבוצות על ידי אמהות החברות בהן.

תחליף חלב לתינוקות, למצולם אין קשר לכתבה

תחליף חלב לתינוקות, למצולם אין קשר לכתבה צילום: shutterstock

פוסטים פיקטיביים פורסמו ברשתות, שגרירות קידמו את המוצר בלי לציין כי מדובר בפרסום

מטרת הפעילות בקבוצות הפייסבוק, הייתה לקדם את המוצר תוך יצירת תדמית שלילית ליתר המוצרים במטרה להעלות את קרנו של המוצר בקרב צרכניות פוטנציאליות וזאת במסווה של שיח אותנטי.

קידום זה נעשה באמצעות תגובות ופוסטים פיקטיביים, שפורסמו בקבוצות על ידי חשבונות פייסבוק מזוייפים. נוסף לכך החברה גייסה אמהות שמכירות את המוצר, "שגרירות", ותפקידן להגיב בחיוב למוצר ובשלילה, ולהמליץ "מנסיונן האישי" כנגד יתר מוצרי תחליפי המזון לתינוק הנמצאים בשוק. לצורך כך היה עליהן להשתמש במסרים שהתוו להן חברת דה לידרס ושאושרו על ידי חברת אבוט. 

ניקנסו במליוני שקלים

ניקנסו במליוני שקלים צילום: shutterstock

טיעוני החברות נדחו: "הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות כאלו כלפי הצרכנים ותפעל למיצוי הדין"

פעולות אלו של חברת דה לידרס היו לשם מטרה אחת: הגברת החשיפה ברשת האינטרנט ליתרונות בשימוש במוצר והצגת החסרונות בשימוש יתר תחליפי החלב באמצעות שיח הנחזה להיות אמיתי ומהימן. התנהלות וירטואלית זו חלשה על כל קבוצות הפייסבוק המזוהות עם אמהות המשתמשות בתחליפי המזון לתינוק, נמצאו אלפי פוסטים פיקטיביים ברשתות. לאחר שליחת ההודעה על ידי הרשות החברות הגיבו ומסרו את טיעוניהם, ואלו נדחו.

סימילאק

סימילאק צילום: shutterstock

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: " מדובר בהפרה בנסיבות מחמירות שהינה הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים ומדובר באמצעי שיווק פסול המהווה הטעיה. הרשות לא תאפשר לבצע הפרות חמורות כאלו כלפי הצרכנים ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים".

תגובת חברת אבוט

תגובת חברת אבוט, שעסקה בפרסום המוצר: "אבוט לא מסכימה עם החלטה והגישה ערעור. אבוט מחויבת לתקשר בצורה אתית ואחראית לגבי מוצריה ופעלה בהתאם לחוק".